Hvordan få lek på ancistrus?

Hei, jeg har lyst til å prøve meg på oppdrett av ancistrus. Jeg har en hanne og to huer + 3 huler. Har lest artikkelen om ancistrus, med det jeg vil fram til er hvordan man kan få ancistrusene i lek.
Gi de godt med mat fulgt av et kaldtvannbytte. Fungerer helt ypperlig her hvertfall!
Plussmedlem
Mye oksygen, mye sirkulasjon, mat og vannbytter.

Men er uansett ikke sikkert de leker samme hvor mye du prøver.
Men hvordan kan man danne ancistrusene i par?
PS:Hva skal jeg mate de med og hvor mange grader skal det være når jeg skal ta kaldtvannsbytte?
Ta deg tid til å lese igjennom artikkelen om Ancistrus, spesielt avsnittet om oppdrett
Har gjort det du, men det står ikke noe til å trigge dem i lek.
Du kan forsøke å gi dem en liten bit røde mygglarver men ikke for mye eller for ofte, men et par foringer med sparsommelige mengder etterfylt av nevnte vannbytte har gitt mine fart i fisken. Å bytte 1/3 av vannet med om lag 16-18 graders vann kan være nok, hvis du starter på 25 grader eller gjerne litt over, så vil du ende opp rimelig bra.

EDIT: Men som de andre har sagt, "de må ville det selv.."!!

Hilsen Øystein
Jeg har fått mine i lek, og det var nokså lett.
Ha et par huler, mine valgte å grave ut selv, under en rot, selvom det var en helt fullgod hule 5cm unna.

Hadde en hanne og en hunn sammen, og de satte igang lek etter et kaldtvannsbytte. Tok ca 15% kaldtvannsbytte for å få tempen ned litt. Etter dette så jeg ikke noe til herr ancistrus på en stund.

Så oppdaget jeg en viftende hale under rota Så holdt de på kull etter kull. 4 på rappen. var redd for at herr ancistrus skulle sulte så jeg vurderte å skille dem. Men da jeg skulle til å flytte den ene av de for en periode kom pappa frem å spiste. Da tok de en liten pause før neste kull.
Men ancistrushannen jager hoa når hun kommer for nærme og + at jeg har 4 kjeramikkhuler og en skiferhule. hva synes dere jeg bør prøve på?PS:kan ta et par bilder av karet og mallene. bilder kommer senere.
ha et lite utvalg av huler, så dem får velge ei hule dei liker best.
ville vel anbefalt ei skifer hule.
så må ha litt flaks med at dei liker kverandre
Lek
mine algespisere leker masse, å jeg gjør ikke så mye annet enn å fore godt med algetabletter og bytter vann.
helst kaldere vann enn det som er i akvariet.
det trigger dem til lek
fikk selv et kull for 3 uker siden på ca 200 stk albino algespisere.
det er ikke så vanskelig
men mine legger bare egg i discuskjegler som e kuttet sånn at di er mindre
stå på !!
Men det som er så dumt er at ancistrus hannen min er så sky. Den er rundt 8-9 cm også, så den er ikke så stor heller. Men hvorfor tror dere den ikke vil leke? og syns dere jeg bør få meg en ancistrus hue til?
Lek
du kan jo prøve å kjøpe en hann til å se om den vil leke men hoen dine.
det kan å gjøre at den andre hannen din blir å mer ivrig.
men dem leke mest på høsten har jeg hørt.
men hos meg leke dem når dem føle for det.
men hyppige vannbytte hjelper å.
legger vedet par bilder av ynglene mine.
di vises ikke så godt fordi di ligger i en klynge å spiser på det ene bildet
men prøv å kjøp en hann til å se om det blir bedre.
en annen grunn til at dem ikke leker er vis dem er stresset, å blir mye jaget av di andre fiskene i akvariet.
Jeg misunnerdeg veldig som har fått yngel på ancistrus. men neste gang jeg kommer over e hann til så kjøper jeg den. Tusen takk for svar.
Hvor mange hunner kan du ha sammen med en hanne da? går det liksom med 4 hunner pr hanne?
Antall hunnner pr hann.
Hvis karet er stort nok og har nok røtter og huler vil det gå bra med flere eksemplarer, men siden det er hannen som ruger kar en like gjerne ha flere hanner til en hunn, men hanner kan sloss om revir, så det er viktig at en ikke har altfor mange i små kar. Jeg hadde en gang tre stykker som jeg kjøpte med et akvarie på 63l, det er trangt for to hanner og en hunn, men jeg fikk masse yngel som jeg foret opp på frosne erter som jeg tinte og tok skallet av. Disse tre fikk senere flytte til en 375l og trivdes godt der også. Hadde i alle fall fem Ancistruser i dette karet som stadig fikk yngel på et senere tidspkt. Leverte yngel til et par dyrebutikker mot for over en lengre periode.
Tilfeldig bekjentskap
© kjell begby
Reklame for plussmedlemskap