Pumpelekkasje, akutt pumpebytte og nitrittpanikk

For noen dager siden hadde et vært strømbrudd i løpet av natta, og jeg oppdaget at
drittpumpa til 260 literen hadde begynt å lekke igjen.
Vi overtok karet og pumpa brukt (tetratec ex 1200) i fjor sommer, og hadde kjempeproblemer med lekkasje den første tiden.
Jeg kom på at pumpa ikke har blitt renset siden sist gang vi hadde trøbbel, så jeg tenkte at dette fikk jeg sikkert til, måtte ha den ut uansett.

Åpnet alle kamre, skyllet i vann med samme temp som karet, og monterte omsorgfullt igjen. Samme skiten, lekkasje så det holdt samme hvilke triks jeg prøvde på. Det siver vann ut av toppen. Jeg er høygravid og orket ikke lenger bale med det, så jeg endte opp med å skru av hele greia for godt, og finne frem en innvendig pumpe som har stått lagret i kjelleren. Det er en eldre Eheim. Denne holdt i sin tid et 220 liters kar rent og fint, men er sikkert noe underdimensjonert til en 260 liter. Og noen filterguffe hadde jeg jo ikke å gi den, siden jeg nettopp hadde renset storfilteret.
Det går lite fisk i karet nå (Malawier; 3 white tail, 3 golden, 3 rød sebra, 1stk av annen større art og en ancistrus) så belastningen er ikke så stor nå.
Spørsmålet er om dette kan fungere en liten stund til vi har råd til et større kvalitetsfilter. Når kommer en evt nitritt-topp som følge av at det stakkars karet ble rensket for filterbakterier? Det har nå gått 5 dager siden jeg skrudde av storfilteret, og jeg har foretatt et 20% vannbytte nå i dag. Ingen utslag på nitritt foreløpig.

Det er noe dritt når ting plutselig ikke fungerer...
Det første som kommer er ammonium/ammoniakk. Med malawi har du antagelig høy pH og da er det ammoniakk som er giftig. Sjekk for dette og bytt vann når du ser det komme. Fortsett i hele perioden til nitrittoppen er over.
Er det rett ved der slangene går inn/ut av pumpa at det lekker?
Da kan du prøve å skru på disse slik at de tettes til. Man tror at man skal kunne rotere plast dingsen hvor du fester slangene slik man vil, men disse er ikke festet ved annet enn at de er skrudd på, så disse må ikke vendes på. Sku de hardt fast i pumpa, og lekasjen skal slutte..
Skal teste for ammoniakk! Nyttig å vite

Pumpa lekker der toppen er satt fast i filterdelen, og ikke fra slangene. Det sildrer jevnt og trutt foran og på sidene. Vi prøvde "alt" i sommer, ingen ringer/pakning ødelagt, ikke noe sand i mellom, ingen sprekker vi kan se. Det som funket sist var å legge litt papir i festet der vi setter på låsedelene (elendig forklart) slik at de to delene ble klemt hardere sammen.
Skal få levert inn pumpa til en butikk i håp om at de kan se på den, men har ikke de helt høye forhåpningene for den, så det er derfor vi snakket om å få tak i en annen pumpe først som sist.
Den lekker omtrent en-to liter per time vil jeg tro, så selv om den står i en liten langpanne er det for mye for meg å løpe og tømme ut av den mange ganger i døgnet.
Pumpelekkasje
Jeg hadde samme problemet med Tetratec 1200. Det som hjelper, bare bytte gummiring på øvredelen. Den koster så lite i forhold til ny filter. Jeg har kjøpt den på Aqvamanias.no. Der har dem andre deller til Tetratec 1200 ogsa.
Like til-
jasså:p du er her også. Glise:p å for et passende nick:p håper du får pumpedritten tett
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap