Hjelp, jeg har fått nitritt- forgiftning i karene mine.

Jeg er heeelt nybegynner i akvarieverden..
Jeg har to akvarier.. Et på 43 liter og et på 21 liter.
Jeg starta opp det første akvariet (43 l) for ca tre uker siden.
Og 21 literen for ca 1 uke siden.
Og siden jeg ikke hadde veldig god greie på dette med innkjøring av akvariet, så putta jeg fisk oppi etter ca 2 uker.. En klassisk feil ser jeg nå.
I det store akvariet har jeg 6 platyer, 3 guppyer og 2 gule maller.
I går målte jeg nitritten oppi der til 03, på Tetra- testen. Jeg bytta ca 7 liter vann, og hadde oppi Aqua Life og akvariesalt etterpå.. I tillegg så prøver jeg å lufte godt.
Pumpa jeg har i akvariet er en innvendig Elite Stingray pumpe.. Som jeg har satt ganske høyt i avkariet for å få mest mulig luft.
Jeg trodde kanskje at Nitritten hadde gått litt ned til i dag, men den gang ei.. Den hadde heller steget, og er nå nærmere 0,8..
Og da kjenner jeg at jeg blir litt engstelig.
Det samme har skjedd i 21 literen.. Jeg har fullt utslag på Nitritt der.. Har bytta ca 6 liter vann i går, og 2 liter i dag..
Der har jeg en annereldes pumpe. Jeg vet ikke hva den heter, men det ligger liksom over vannet, slit av det blir et lite fall når vannet fra pumpa slippes ut i akvariet igjen..
I denne pumpa har jeg kullfilet, bioballer..
Ettersom jeg synes at denne pumpa ikke ga så mye luft, så satt jeg ei pumpe med luftestein oppi også..
I dette karet går det en kampfisk.

Jeg har lest meg opp en del i ettertid, og vet som sagt at jeg har gjort en feil Foreløpig har ingen fisker dødd.. Men jeg trenger sårt tips og råd om hvorrdan jeg kan løse denne situasjonen.
Det du må gjøre nå er og bytte vann, bytte vann og bytte vann... ca 30% HVER dag til nitritten er null. Det er eneste måten du kan redde fiskene dine på. Hvor mye forer du? Når du har fått ned nitritt nivået bytter du ca 30% vann en gang i uka for og kvitte deg med avfalls stoffer i akvariet.
Jeg har fora en gang pr dag.. Men sikkert fora for mye..
Da setter jeg igang med å bytte vann med en gang.. Ca 30% i begge karene?
Trenger jeg bedre pumper tror du? Sånn at det kommer nok luft oppi der..
Bare kutt ut mat til du har fått nitriten under kontroll - de dør fortere av nitritforgiftning enn av matmangel. Er de gule mallene L144? Disse ville jeg levert tilbake/solgt - de blir altfor store for karet ditt, griser mye og overbelaster antakelig filteret ditt alene.

Bytt gjerne 30-50% vann to ganger daglig - pass på temperaturfall osv.

Luft i vannet har ingenting med nitrit å gjøre - det er bakteriene i filteret ditt som gjør om nitrit til mindre farlige stoffer (les gjerne Akvarieskolen under Artikler så lærer du mer om hvordan alt henger sammen - disse 'snille' bakteriene trenger endel uker på å etablere seg, det er derfor du får nitrit nå.
Dette kommer til å gå bra,høres ut som om toppen er nådd nå med nitritt i karret.
Fortsett med vannbytter somm anbefalt over og sjekk vannet jevnlig for nitritt,så vil dette roe etterhvert.Alltid mye jobb å kjøre inn et akvarium med fisk.

Lykke til med akvariets gleder
Tusen takk for gode og informative svar. Det setter jeg stor pris på.
Det er neimen ikke lett altså, helt uerfaren og så treffe på disse utfordringene som det er med et akvarium. Hadde jeg bare kunnet litt om det før jeg fikk det i hendene.. hehe
Da setter jeg igang med vannbytter. Jeg får nok ikke til å bytte to ganger pr dag, men en gang skal jeg iallefall klare.
Hva bør jeg passe på med ph- verdien? Bør jeg ha oppi gh- salt evt??
Jeg har bestilt et sånt laboratoriesett, men det har ikke kommet ennå.
Glemte å si at det ikke er L114 jeg har.. de jeg har er mindre.
Uansett hvilken type malle det er snakk om,så møkker de uansett mer enn f.eks platy.
Da må du være ekstra obs på vannverdiene.
Tips
Vannbytte som de sier, + for å holde kontroll over nitritten liker jeg å bruke masse java moss. Java moss hjelper veldig mye(synes jeg). Noen testet denne på nettet... sjekk her

Lykke til videre
Da har jeg bytta 30% av vannet i begge karra.
Bør jeg måle nitritt på nytt i morgen? Har foreløpig bare denne testen.. Men har bestilt lab- settet til tetra. Så jeg håper at det kommer snart slik at jeg får fulgt med på de andre vannverdiene også.. Har vel lett for å gli ut når jeg bytter vann så hyppig.
Er det noen tommelfingerregel etc vedrørende dette? Bør jeg har oppi GH- salt ved hvert bytte feks? Tok litt oppi hvert av karra nå når jeg bytta..
Hvor får jeg kjøpt den mosen? Den så veldig interessant ut synes jeg, og absolutt verdt å prøve.
Jehson
Vannbytte som de sier, + for å holde kontroll over nitritten liker jeg å bruke masse java moss. Java moss hjelper veldig mye(synes jeg). Noen testet denne på nettet... sjekk [URLBLOCK1] Lykke til videre:D


Jeg ville vært forsiktig med å stole på dette. Forfatteren veksler mellom å omtale det javamosen hjelper mot som nitrite og nitrate, slik at det ikke er mulig å vite hva han egentlig mener. Dette har to helt forskjellig innvirkning på fisk og må holdes klart fra hverandre.

Når det er sagt, skal jeg ikke påstå at dette ikke har noe for seg i det hele tatt, men jeg ville nok ha testet selv dersom jeg skulle bruke javamose som et middel mot nitrit. At den kan redusere nitrat derimot, tror jeg på
Eplemor
Da har jeg bytta 30% av vannet i begge karra. Bør jeg måle nitritt på nytt i morgen? Har foreløpig bare denne testen.. Men har bestilt lab- settet til tetra. Så jeg håper at det kommer snart slik at jeg får fulgt med på de andre vannverdiene også..

Det har ikke noe for seg å måle nitritt hver dag. Verdiene blir ikke bedre før bakteriekulturen som spiser stoffet får etablert seg, og det tar tid. Kjør daglige vannbytter i en uke før du måler igjen. Hvis det ikke var nok, så får du bare fortsette enda en uke.

Det skader ikke fiskene at du bytter vann ofte. Bruk kun kaldtvann (varmtvann fra krana inneholder tungmetaller), og la det helst stå og komme opp i romtemperatur først om du har mulighet.
En liten ting til...

Salt trenger du ikke bruke. Skift bare vann.

Men husk at skifter man vann 2-3 ganger om dagen..så virker det mot sin hensikt.
Da vil du bare få mere nitritt..
Som andre sier her inne. 1 gang om dagen holder til du har fått ned verdiene på nitritt.
Tusen takk for mange gode og informative svar! Det setter jeg stor pris på.
Jeg har skiftet 30% av vannet i begge karrene i dag ogs¨. Kunne ikke se noe særlig forskjell på nitriten altså.. Men, jeg må vel bare smøre meg godt inn med tålmodighet og bytte vann daglig inntil det bedrer seg.
Jeg var ikke klar over at jeg ikke burde bruke varmt vann fra springen... Det har jeg gjort. Håper ikke det har skada fisken veldig da.. Men det ser ikke ut til at de lider oppi vannet der, heldigvis.
Er det ok om jeg tapper vann i morgen tidlig før jeg går på jobb, og lar det stå i bøtta til jeg kommer hjem? Det blir ca 9 timer..
Og jeg trodde at jeg måtte ha oppi salt etc hver gang.. men det hjelper jo etter det jeg skjønner lite.. Så da lar jeg det være inntil videre.
Igjen, tusen takk for gode svar.
Jeg bruker bare slange rett fra vasken å rett i karret.

Justerert temperaturen i kranen til jeg har enten samme temperatur som i akvariet...eller 1-2grader kaldere...så kobler jeg bare slangen til kranen å lar det fylle seg opp selv.

Du vil nokk neppe klare å måle noe forskjell samme dagen som du har skiftet vann...
bytt vann i en ukes tid. med minimalt med foring...så kan du måle å sjekke verdiene.
Ok, da venter jeg en ukes tid med å sjekke verdiene igjen. Jeg tror nok at jeg tapper temperert vann jeg også..
Inaktiv bruker

om du justerer temp i vannet ved å bruke varmtvann må du slutte med det. kun kaldt vann fra springen, den varmekrana skal være stengt. om du trenger å få opp temp opp må du mellomlagre vannet.

vannet fra den varme kranen inneholder ting du kanskje ikke vil ha i kranen.
Fyller da aldri kaldt vann rett fra springen å i akvariet????
mulig jeg misforstår deg nå da.

Men tapper du kaldt vann så vil det jo bli veldig mye variasjon på temperaturen i akvariet.
å kan jo risikere at fiskene får kuldesjokk å dør av den grunn.

Og romtemperert vann kan jo fort være 5-10 grader kaldere en det som er i akvariet.



Inaktiv bruker
les svareene du har fått over da. det varme kranen inneholder vann fra varmtvannstanken din, og vi snakker om tungmetaller som kommer derfra og rett i vannet ditt. temp i akvariet ditt er vel ca 25 grader. to bøtter vann på badet over natten har vel da ikke så stor forskjell?
Inaktiv bruker
er derfor folk snakker om mellomlagring. hvis ikek kunen jo alle bare blande varmt og kaldt vann og sluppet mellomlagring.

på søk i forumet på ordet mellomlagring fikk jeg nesten 250 treff

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap