Råd og tips om l-46 ?

Hei!

Har gått å tenkt lenge på å skaffe meg Zebra malle (L-46).
Er det noen som har noen tips og råd å komme med?

Har lest masse på nettet i artikler og på akvaforum om disse mallene.
Jeg har akvarium på 24 liter, 48 liter og 160 liter fra før.

Så jeg tenkte på et hjørneakvarium på 271 liter til disse mallene.

Har vært litt rundt å hørt om priser på disse. Tropehagen-zoo skulle ha 3900,- pr malle.
Hvis jeg kjøpte 2 eller fler skulle jeg få dem for 3600,- pr stykk.
Buddy skulle ha 2600,- pr malle. Så jeg tenkte at hvis det blir slik at jeg kjøper meg 2-3 zebra maller så kjøper jeg på Buddy eller hos oppdretter.

3600,- pr stk syns jeg er litt drøyt. Ser at det er noen som har yngel av disse, men som regel i Oslo området. Jeg bor i Møre og Romsdal så det blir jo eventuelt fly..

Så jeg tenkte å møblere og tilpasse 271 liter til disse mallene. Er hjørneakvarium greit for disse? Holder 271 liter til 3 maller og eventuelt noen andre småfisk som kan holde til litt lengre opp i akvarie?

Noe jeg bør passe på? Har lest at de skal ha 29-30 grader. Og kraftig pumpe. Fin sand. Mange huler å gjemme seg i osv. Noen fisker som går fint sammen med disse mallene?
Vil gjerne planlegge godt før noe blir gjort.

Og er det noen som har noen til salgs i nærområdet så si gjerne ifra. Har ikke sett disse mallene i "virkeligheten" kun i bilder, bøker, videoer osv.

Takker for alle råd og svar.

Mvh Veronica
271 liter for 3 små maller synes jeg er litt drøyt. Kan nesten garanterer deg at du aldri kommer til å se dem. Ville heller gått for en 120 liter og så kan du heller bruker ekstra penger på 2 bra kraftige filter/pumper og en mørk innvendig bakgrunn.

Jeg ville aldri i livet betalt 2600 for en L46, de er garantert ikke mer enn 4-5 cmer heller. Du er klar over at det vil ta kansje opp til 2 år til før de eventuelt kan begynne å leke? Og når de når den alderen at de kan leke, så kan det gå en del år før du får det til. Er mange her inne som har slitt med det. Du kan få tak i maller på 6 cmer rundt Oslo området for rundt 1200 kr stykk.
Takk for svar

Har ikke så veldig lyst å kjøpe et 120 liter. Syns det blir så lite. Da blir det bedre å kjøpe flere av disse mallene og/eller andre maller og fisker som passer. 271 liters akvarium er det største jeg har plass til. Men jeg vil jo gjerne se mallene av og til også..
Hvor mange må jeg har for at jeg en sjelden gang kan få se en av dem nedi der? Hehe

Jeg har ikke noe imot å ta meg en tur til Oslo for å kjøpe noe fisk, men det må vel bli med fly? Hvis ikke så dør dem vell på veien hjem? Sist vi kjørte fra Oslo så tok det 8-9 timer. (Husker ikke helt siden det var i sommer)
Men går fly alltid greit for fisk? Er det eventuelt noe spesielt jeg kan ha dem i under frakt så det blir bedre for dem?

Jeg har et 160 liters akvarium med litt forskjellig fisk, men jeg tviler på at den zebra malle passer inn der.. det tørr jeg ikke satse på.

Mvh Veronica

ikke noe problem å frakte fisk over store avstander..

har selv kjøpt fisk i oslo å kjørt hjem igjen.. ikke noe problem.

husk at fisk fraktes verden rundt i opptil flere dager...
Det bynner å bli en del her inne som selger yngel av L046.
Laveste pris jeg har hørt til nå er 500kr pr fisk.

Jeg ville aldri kjøpt den fisken via en dyrebutikk før jeg mener det er ran på høylys dag.
Den fisken bynner å bli vanlig nå. Er ikke like skjelden som før.

Du må nokk rekne med å ikke se noe til fisken værtfall det første halve året.
kommer litt ann på hvordan du innreder akvariumet.

271L til 3 fisk. Vel da ser du antagentligvis mallene veeeldig skjeldent.
Mallene er jo nattaktive. Å di fleste forer etter at lyset er slukket.
Da får du kanskje se fiskene. dvs værtfall muligheten til å se noe i mørket.

skulle jeg bare ha hatt L046 i en 271L så villle jeg ha hatt minst 15 stk.
Å med en pris på 6-800kr på yngel. ja da blir det for mange penger.

Bruk heller litt lengre lengre tid å undersøke litt rundt om priser å avstand.
Kan lønne seg å f.eks ta en dagstur med bil før å hente.
Evnt med fly. Mener flyfrak på fisk er ca 1000kr.

Di fleste maller er fra områder med sterk strøm.
så god sirkulasjon i vannet er ikke så domt.

Jeg hadde ca 12.000L i timen i sirkulasjon i en 120L til mallene som jeg hadde før et par år siden.
Plussmedlem

Ved å kjøre inn filteret i et kar hjemme på forhånd og bruke den luftdrevne pumpen til filteret under transport vil du både ha filter og oksygentilførsel til fiskene under lang transport. Ulempen er da at du ikke kan bruke pose, men du får også mindre slike luftdrevne filter.
Norske nettbutikker selger også dette, men jeg handler sånt på eBay.

L46 får du billig rundt Oslo-området.
Med de prisene du har oppgitt å ha vurdert vil du spare inn Oslo-turen bare på et par fisk.
Fredrikstad (Østfold) er også et bra sted å ta turen, flere her som har for salg...
Tusen takk for alle svar!

Har tenkt litt på det med akvariet.. Kanskje jeg kunne ha kjøpt det 271 liters hjørneakvariet å hatt gjengen som er i 160 litern i det nye å brukt 160 liters akvariet til zebraene. Da blir ikke akvariet for stort. Jeg kunne fikset innvendig bakgrunn på 160 litern.
Er det noe problem å flytte fisk over på et annet akvarium?

Jeg må eventuelt kjøpe meg en ny hov da den jeg har blir for liten til stor mallen Hehe..

Men igjen: Tusen takk for alle gode svar! Dette har hjulpet meg mye.
Om jeg tar fly til Oslo eller Fredrikstad og tar med meg fisk tilbake på flyet, må jeg betale 1000 kr for fisken om jeg holder den selv? Syns det høres litt bedre ut å lage til et "transport-akvarium" med en liten batteripumpe og kjøre bil. Rister det ikke vel mye i slike småfly mellom byene?

Mvh Veronica
Plussmedlem
Enhver dyrebutikk med litt respekt for seg selv har isoporkasser til frakt av fisk stående. Hør med den lokale butikken om de har en til deg.Så kan du evnt lage et lite hull i lokket, akkurat stort nok til en luftslange...
Men igjen: Tusen takk for alle gode svar! Dette har hjulpet meg mye.
Om jeg tar fly til Oslo eller Fredrikstad og tar med meg fisk tilbake på flyet, må jeg betale 1000 kr for fisken om jeg holder den selv? Syns det høres litt bedre ut å lage til et "transport-akvarium" med en liten batteripumpe og kjøre bil. Rister det ikke vel mye i slike småfly mellom byene?

Mvh Veronica

Vil si med stor sansynlighet at du ikke får fiskene med ombord på flyet som handbagasje.

Må sendes som gods...Å da er det som det blei sagt isoporkasse som egner seg best.
Kjølebagg går og ann.( uten å slå på kjøleelementet selvfølgelig).
Legge en handuk eller lig. mellom posene å innersiden av kjølebaggen.

Å mener en slik transport koster opp mot 1000kr.
Vet ikke om det er forskjell på avstanden du flyr.
Men fra oslo til tromsø så er det ca 1000kr i flyfrakt på en sån transport.

Men så har det å noe om du selv er med på flyet eller ikke.
Det må du nesten høre med på din nermeste flyplass.
Hva med tog? Tar lenger tid, men du kan sjekke fiskene hele tiden. Du kan også åpne og lukke posene flere ganger i løpet av turen.

Flytt fiskene du, for da kan du ha mer fisk i 271L også. Er en vinn vinn situasjon for deg.

Vil du ha et fint mallekar så kjøper du også svart grus som ikke er skarp. Da synes de lettere.

Hvor store skal du ha?
271 liters hjørneakvarie ble bestilt på dyrebutikken i dag
Det kommer mest sannsyneligvis på tirsdag neste uke
Så da blir det nytt kar i hus igjen. Har også bestilt skiferhuler siden jeg hørte at disse var så bra. 5 stykk i litt forskjellige størrelser. Så får vi se om mallene liker disse. Kjøpte noen til de mallene jeg har fra før også

Skal se litt på innvendig bakgrunn til akvariet som zebraene skal være i. Og sand/fin grus.
Har sett litt på dyrebutikker men man finner jo ganske mye på nettet også som er bra
Også må jeg finne en kraftig pumpe. Ny varmekolbe. Så når dette er ordnet og alt er innkjørt så kan jeg dra å kjøpe zebra maller. Gleder meg som en unge )))

Tenkte på noen maller med litt størrelse, som sakt i et tidligere innlegg her så ble det skrevet 6 cm. Syns dette høres veldig bra ut. Noen litt større og noen litt mindre om dette går bra å sette sammen?

Mvh Veronica
Anbefaler deg da å kjøpe en utvendig pumpe...eheim eller fluwal..
Takk for tipset
Det skal jeg ha i bakhodet
Glemte og si at pumpen børe helst være dimensjonert før det dobbelte av det akvariet er.
Og mest mulig filtervolum kapasitet...

Lettere å holde fine vannverdier med en pumpe som er litt overdimensjonert...
Viktigste man kjøper er jo pumpen da.

Lykke til med leitinga.
Det skal jeg notere
Tusen takk )
Plussmedlem
AmTop AT3338 er et rimelig og funksjonellt utvendig filter. 1200l/t, 7,5liter(tror jeg)filtervolum. Bruker dette til 190liter med maller her. Ikke hatt noe trøbbel med dette filteret. Enkelt å gjøre rent.

Kjør sirkulasjonspumper med diffusor i tillegg, de trenger mye både oksygen og strøm.
Takk for tipset

Fikk dessverre en dårlig nyhet idag. Dyrebutikken ringte å sa at leverandøren som hadde det hjørneakvariet som jeg hadde bestilt, ikke har det inne på lager så det akvariet fikk jeg ikke før om lenge.. Jeg stakk innom for å høre nærmere etter jobb idag, da hadde dem ikke funnet noe arternativ til akvarium heller.. så dette så litt mørkt ut.
Jeg vil ikke ha buet front på hjørneakvariet, er vel der det ligger. Er ikke så mange som har "kantet" hjørneakvarium.

Må innrømme at jeg ble litt skuffet da.
Jeg har to grupper. Den ene gruppa er på 8 stykker, og går i en 165 liter. Har hatt de fra de har vært yngel. De er voksne nå, men har fremdeles ikke ynglet.

Den andre gruppa består av 7 voksne. Kjøpte dem som halv voksne. De går i en 135 liter. De yngler.

God sirkulasjon med masse oksygen i vannet er et must. Høy temperatur må de ha når de skal yngle.
Jeg har en gruppe på 9 individer som gir meg minimum 6 kull i året (3 så langt i år). Disse går i en 160 l som jevnt ligger på 28 grader. Det eneste jeg har av pumper oppi der er en utvendig Rena som trekker 1050 l/t. Det jeg dog er nøye med er at det er plenty av oksygen i vannet og har derfor satt på en diffusor på utblåsningen.

Erfaringsmessig fra min side er at de nødvendigvis ikke trenger så fryktelig mye strøm i karet for å yngle men dette kan jo selvfølgelig være forskjellig fra gruppe til gruppe.
Jeg tenkte mye strøm hvis det var yngel/ungfisk. Mener å ha bli fortalt at de vokser fortere med mye strøm i karet?
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap