Akvarie og ferie....
heisann!
har et akvarium på 540 liter. Inne i dette karet bort det 16 gullfisk, en stor gibbi og en annen mindre malle. skal reise bort om ikke lenge og blir borte i omtrent 3 uker. spørsmålet mitt er om noen har noen gode ideer om hva jeg bør gjøre i forhold til foring av fiskene. finnes det noe annet alternativ enn å få en til å komme hver eneste dag for å mate dem?
takker for alle gode svar og tips, og alt annet godt du kan komme med i forhold til dette!
har et akvarium på 540 liter. Inne i dette karet bort det 16 gullfisk, en stor gibbi og en annen mindre malle. skal reise bort om ikke lenge og blir borte i omtrent 3 uker. spørsmålet mitt er om noen har noen gode ideer om hva jeg bør gjøre i forhold til foring av fiskene. finnes det noe annet alternativ enn å få en til å komme hver eneste dag for å mate dem?
takker for alle gode svar og tips, og alt annet godt du kan komme med i forhold til dette!
Postet 29.03.11 kl 18:13
Fôringsautomat med timer? Trenger ikke gi mange hundrelappene for en. Feriefôr er jo et alternativ, men som regel blir jo vannet mer grumsete enn noe annet. Å fôre hver dag er strengt tatt ikke nødvendig, en og annen sultedag dør ingen normale voksne fisker av.. men fôringsautomat - holder en knapp på den!
Postet 29.03.11 kl 19:56
Ang foringsautomat:)
jeg har faktisk tenkt på dette, men fikk beskjed om stedet jeg skulle kjøpe automaten om at jeg ikke kunne legge foret til mallene i denne, altså at jeg ikke kunne blandet malle for og gullfisk fore i samme. da er jeg egentlig like langt hvis gutta i bånn ikke får mat og bare gullfiskene.........eller har du noe smart å skyte inn?
Postet 29.03.11 kl 22:08
Hozan Abdullajeg har faktisk tenkt på dette, men fikk beskjed om stedet jeg skulle kjøpe automaten om at jeg ikke kunne legge foret til mallene i denne, altså at jeg ikke kunne blandet malle for og gullfisk fore i samme. da er jeg egentlig like langt hvis gutta i bånn ikke får mat og bare gullfiskene.........eller har du noe smart å skyte inn?:)
Hei
Hvorfor kan ikke dette inn i samme fòrautomat da????
Postet 29.03.11 kl 22:19
Vegard UlsetHvorfor kan ikke dette inn i samme fòrautomat da????
Ikke alle forautomater som fungerer med tabletter, som jo mallefor som oftest er. Blander du de så får du vanskeligheter med å dosere riktig mengde, hvor mange tabletter som blir med hver gang i forhold til mengden flakfor, at åpningen ikke er stor nok for tabletter, etc.
Sjekk om du får tak i andre varianter av foringsautomat? Er flere nettbutikker som selger og de er som regel raske i posten, særlig om du sier at det haster. Jeg har hørt om folk som setter opp to automater, en for flakfor og en for tabletter.
Å få foret bare gullfiskene er forøvrig bedre enn ingenting, og ofte vil det falle ned noe til bunnen, men med såpass stor fisk som gibbi så monner det vel lite?
Fisk klarer seg helt greit uten for i en uke eller to, det finnes en god del mikroorganismer og annet snack som de lever på, men det er på ingen måte optimalt, og tre uker blir litt vel lenge. Du har ikke en kompis eller nabo eller noe slikt som kan titte inn en gang eller tre i løpet av ferien og fore for deg? Hver dag er ikke tvingende nødvendig, når du ikke får byttet vann på karet så er det faktisk ganske greit at de ikke får veldig mye mat, ellers blir nitratverdiene høye før du kommer hjen. Posjoner ut ferdig mat i små plastposer, så er du sikker på at han forer passe mye.
Postet 29.03.11 kl 22:28
Endret: 29.03.11 kl 22:30
Hei!
Jeg vet ikke om det er slik at man ikke kan blande fortypene, men jeg har ikke prøvd dette selv.
Siden du har flest gullfisk, er jeg enig med siande om at det ville vært et poeng å fore disse. Og at det uansett ville bli noe mat til gibbyen og den andre malla. Dersom de kan spise planter, så ville jeg vel kanskje satset på reserveplantemat.....
Selv har jeg ikke prøvd blandingen med flakfor og tabletter, men det ser ut som om fisker kan klare seg med veldig lite mat om ikke ferien blir alt for lang.
Uansett ville jeg nok hatt en person til å stikke innom i løpet av ferien, og jeg ville "tørrtrenet" med forautomaten på stuebordet, slik at doseringen ikke ble for gavmild. Sjekk ut hvordan formateren virker med malletablettene i alle fall. Om det faller ut for mange av disse kan jo vannkvaliteten bli så som så...
Siden du har flest gullfisk, er jeg enig med siande om at det ville vært et poeng å fore disse. Og at det uansett ville bli noe mat til gibbyen og den andre malla. Dersom de kan spise planter, så ville jeg vel kanskje satset på reserveplantemat.....
Selv har jeg ikke prøvd blandingen med flakfor og tabletter, men det ser ut som om fisker kan klare seg med veldig lite mat om ikke ferien blir alt for lang.
Uansett ville jeg nok hatt en person til å stikke innom i løpet av ferien, og jeg ville "tørrtrenet" med forautomaten på stuebordet, slik at doseringen ikke ble for gavmild. Sjekk ut hvordan formateren virker med malletablettene i alle fall. Om det faller ut for mange av disse kan jo vannkvaliteten bli så som så...
Postet 29.03.11 kl 22:31
Endret: 29.03.11 kl 22:35
høres ut som en foringsautomat er det beste alternativet. Er en som kommer par ganger i uken for å se til at ting går som det skal også. noen sjeler der ute som har erfaring med denne? eller vet dere om en annen type som vil passe bedre for meg? http://www.lammenes.com/nettbutikk/index.php/fisk/foringsautomat-juwel.html
Postet 29.03.11 kl 23:06
Jeg har prøvd Juwel sin automat, og var ikke videre fornøyd med denne, da doseringen ble ujevn. Kjøpte Eheim forautomat og kjørte denne en tid før ferien slik at dosering ble slik jeg ville, og reiste på ferie i 4 uker. En kompis var innom et par ganger i uka og etterfylte vann og ellers så til at alt var greit. Ingen fisker døde eller noe annet i denne perioden
Postet 30.03.11 kl 10:02