Gir snart opp

Hei
Jeg har snart brukt en formue på vallisneria gigantea men får den ikke til å trives. Jeg har lest fora opp og ned å prøvd alle knep jeg har kommet over. Da jeg får planten er den robust å fin i fargen, men etter noen dager begynner den å mist fargen å blir mer å mer gjennomsiktig. Nå kan jeg heller ikke skylde på noe fiske arter for akvariet er uten fisk. Jeg har plantet dem i en klynge liker ikke å spre dem utover. Vann verdien er til malawi. Jeg bruker tetra plant initial sticks (pellets) å happy-life, happy carbo.
Har noen gode råd å komme med, så er jeg utrolig takk som.

Har som sagt studert fora men har ikke klart å finne noen råd som hjelper....

mvh
jojj
Jeg også har Valisneria Gigantea (m.fl) i malawi-vannverdier, men plantene trives bare i ett av tre kar.
Det tror jeg er pga lyset. I det karet hvor plantene trives så har jeg Sylvania Aquastar og et rør til som jeg ikke vet hva er (uleselig).
I de andre karene er det Power-glo og Life-glo for å få fram fargene på fiskene, men de gir kanskje feil spekter for plantenes trivsel.
Kan det være årsaken hos deg?
Lys
Shiramor
Jeg også har Valisneria Gigantea (m.fl) i malawi-vannverdier, men plantene trives bare i ett av tre kar. Det tror jeg er pga lyset. I det karet hvor plantene trives så har jeg Sylvania Aquastar og et rør til som jeg ikke vet hva er (uleselig). I de andre karene er det Power-glo og Life-glo for å få fram fargene på fiskene, men de gir kanskje feil spekter for plantenes trivsel. Kan det være årsaken hos deg?


jeg har Belysning i JUWEL Akvarium
Ert JUWEL Akvarium är utrustat med belysningssystem "Multilux" High-Lite.
JUWEL High-Lite belysningssystem är T5 teknologi från JUWEL Aquarium och ger 150%
mer ljus i akvariet jämfört med tidigare belysningsstandard.
Med systemet High-Lite tar JUWEL Aquarium ytterligare ett viktigt steg, längre än
någon annan tillverkare, så att ni får en optimal belysning av akvariet genom de
passande längderna på lysrören.
Själva armaturen är vattentät vilket ger er möjlighet att sköta underhåll av akvariet vid
full belysning
Hmmm: Det du siterer der er vel om selve armaturet? Det sier ikke noe om hvilket lysrør som står i det... (som jeg forstår det).
Får du til å se hva selve røret heter?
I vårt akvarie har vi masse av den planten.
De liker ikke å stå tett da får de for lite lys.
Se i min profil hvordan lys vi har i vårt. der kan du også se på de nyeste bildene hvordan plantene står. Nå tror jeg de lengste bladene er borti 70 cm lange. Og alle legger seg oppe i vannflaten.
Vi har i acvasafe, litt akvariesalt og litt flytende plantenæring ved vannbytte ca en gang i uka.
Våre planter vokser " som gresset bak do"
Ja det har du rett i Janne. Mine også vokser fort og jeg klipper dem like under vannoverflaten hver uke omtrent. Ser plantene blir grønnere når de ikke legger seg utover og lager skygge.
Shiramor
Ja det har du rett i Janne. Mine også vokser fort og jeg klipper dem like under vannoverflaten hver uke omtrent. Ser plantene blir grønnere når de ikke legger seg utover og lager skygge.

Jeg har også pleid å klippe dem slik du gjør, men jeg fikk vite at de som er for lange skal klippes ved roten. De dør vist idet de blir klippet deroppe.
Nå som jeg klipper dem nede ved roten holder det seg penere.
Ja kanskje det er lurt. Kan jo prøve å klippe de nede neste gang.
Tviler på at bladene dør når jeg klipper oppe, da. Har gjort det lenge og bladene bare fortsetter å vokse i lengden. Klipper gjerne 10 - 20 cm i uka.
Eneste forskjellen er at spissen blir fjernet, men siden de vokser fra roten av så tar de ikke skade, som jeg kan se.
Lys
Shiramor
Hmmm: Det du siterer der er vel om selve armaturet? Det sier ikke noe om hvilket lysrør som står i det... (som jeg forstår det). Får du til å se hva selve røret heter?

hei
Jeg skal se i løpet av dagen å finne ut hvordan lys stoff rør jeg har.Tusen takk for hjelpen så lenge alle sammen....

mvh
jojj
Janne Pettersen
I vårt akvarie har vi masse av den planten. De liker ikke å stå tett da får de for lite lys. Se i min profil hvordan lys vi har i vårt. der kan du også se på de nyeste bildene hvordan plantene står. Nå tror jeg de lengste bladene er borti 70 cm lange. Og alle legger seg oppe i vannflaten. Vi har i acvasafe, litt akvariesalt og litt flytende plantenæring ved vannbytte ca en gang i uka. Våre planter vokser " som gresset bak do"


Hei
Så grønne å fine plantene dine er, er litt misunnelig nå....... Kan det ha noe å si at jeg planter i veldig fin sann så det blir for tett rundt roten. Jeg skal spre de litt utover i dag så de ikke står så tett. Da får vi se hvordan det går.
Takk for hjelpen å ha en fin dag til dere alle..
mvh
jojj
Lys
jojj
[QUOTE=Shiramor]Hmmm: Det du siterer der er vel om selve armaturet? Det sier ikke noe om hvilket lysrør som står i det... (som jeg forstår det). Får du til å se hva selve røret heter?

hei
Jeg skal se i løpet av dagen å finne ut hvordan lys stoff rør jeg har.Tusen takk for hjelpen så lenge alle sammen....

mvh
jojj

Nå har jeg funnet ut hvordan lys jeg har. T5 54W. High-lite day å High-lite nature. Det hvite lyset sitter nærmest fronten.

jojj
Hei igjen.
I følge nettsiden til Juwel så skal den kombinasjonen av lysrør være greit for plantene sin del (jeg forstår meg ikke helt på det med kelvin, fargespekter osv):
High-Lite® Day tube creates a cool and bright light with a colour temperature of 9000 Kelvin. It enhances natural colours and plant growth.
High-Lite® Nature tube creates a warm and natural light with a colour temperature of 4100 Kelvin . It enhances natural colours and plant growth.

Siden du nevner det: Fin sand kan kanskje være årsaken også. I det karet mitt hvor plantene trives så har jeg tilsatt skjellsand og litt grus, i tillegg til fin sand. Har bare fin sand i de andre to karene. Dermed blir det litt grovere sand i dette karet.
Kanskje det er derfor plantene vokser som en jungel her?
mine så pene ut helt til jeg skifte fra grus til sand, så tror nok du er inne på noe.
jojj
Da jeg får planten er den robust å fin i fargen, men etter noen dager begynner den å mist fargen å blir mer å mer gjennomsiktig.


Du sier plantene begynner å strante etter bare noen dager. Da synes jeg det høres rart ut at det skal være lysrørene det er noe i veien med.

Jeg tenker heller at det kan ha noe med at plantene enten har blitt utsatt for røffe forhold under transport (f.eks. at de har hatt det for kaldt), eller at vannverdiene i akvariet ditt og akvariet plantene kom fra er så forskjellige at plantene må venne seg til de nye forholdene.

Jeg har hatt Vallisneria i kar med sandbunn og ikke merket noe negativt, men det er mulig sanden din er mer finkornet...
jojj
[QUOTE=Janne Pettersen]I vårt akvarie har vi masse av den planten. De liker ikke å stå tett da får de for lite lys. Se i min profil hvordan lys vi har i vårt. der kan du også se på de nyeste bildene hvordan plantene står. Nå tror jeg de lengste bladene er borti 70 cm lange. Og alle legger seg oppe i vannflaten. Vi har i acvasafe, litt akvariesalt og litt flytende plantenæring ved vannbytte ca en gang i uka. Våre planter vokser " som gresset bak do"


Hei
Så grønne å fine plantene dine er, er litt misunnelig nå....... Kan det ha noe å si at jeg planter i veldig fin sann så det blir for tett rundt roten. Jeg skal spre de litt utover i dag så de ikke står så tett. Da får vi se hvordan det går.
Takk for hjelpen å ha en fin dag til dere alle..
mvh
jojj
Takk for det. Og i tilegg til at de er grønne ligger de fleste nå i hulter i bulter på toppen i ca 5 cm. Til stor glede for guppy yngelen og forvilelse for de voksne fiskene som vil ha mat....... Noen av bladene er ca 8-10 mm brede.

Jeg har demontert 3 planter/bunter og satt alle stilkene hver for seg. all vatt. Bør fjernes og roten klippes ca 2 cm lang.
Hallo
Janne Pettersen
[QUOTE=jojj][QUOTE=Janne Pettersen]I vårt akvarie har vi masse av den planten. De liker ikke å stå tett da får de for lite lys. Se i min profil hvordan lys vi har i vårt. der kan du også se på de nyeste bildene hvordan plantene står. Nå tror jeg de lengste bladene er borti 70 cm lange. Og alle legger seg oppe i vannflaten. Vi har i acvasafe, litt akvariesalt og litt flytende plantenæring ved vannbytte ca en gang i uka. Våre planter vokser " som gresset bak do"


Hei
Så grønne å fine plantene dine er, er litt misunnelig nå....... Kan det ha noe å si at jeg planter i veldig fin sann så det blir for tett rundt roten. Jeg skal spre de litt utover i dag så de ikke står så tett. Da får vi se hvordan det går.
Takk for hjelpen å ha en fin dag til dere alle..
mvh
jojj
Takk for det. Og i tilegg til at de er grønne ligger de fleste nå i hulter i bulter på toppen i ca 5 cm. Til stor glede for guppy yngelen og forvilelse for de voksne fiskene som vil ha mat....... Noen av bladene er ca 8-10 mm brede.

Jeg har demontert 3 planter/bunter og satt alle stilkene hver for seg. all vatt. Bør fjernes og roten klippes ca 2 cm lang.




Hallo alle sammen
Nå har jeg mange forskjellige ting å prøve ut. Tusen takk for hjelpen alle sammen.


HA EN FIN DAG HILSEN JOJJ
Hei

Har vallisneria gigantea selv og her vokser det som bare det. pH=8.3 kh=10 gh=4 26°C
Mener å ha lest at ikke alle valisneria'er liker flytende carbon tilsetning.
Så det går jo ann å prøve uten det.
Ser ut som å trives med høy kh hos meg.
Nå har jeg ikke akkurat den vallisneria-arten, men en annen variant og fant ut at om du bruker sand i akvariet så er det viktig å ikke plante vallisneriaene for dypt. Den skal bare akkurat nedi med røttene så den ikke flyter bort. Kan være greit å feste de med litt småstein rundt til de får rotet seg om du har mye gravende fisk i karet.
Jeg har Vallisneria Tiger, og den er i alle fall veldig lett å få til. Den egner seg bra som både for- og bakgrunnsplante. Når det klippes helt ned, holder den seg lav lenge. Har den til og med i et lite 2 liter kar med segler som står under lysrøret over kjøkkenbenken. Dette karet har ikke noe utstyr og jeg har aldri gjødslet, men plantene trives som bare det. Jeg tror ikke Vallisneria liker alt for mye strøm i vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Kenneth Olsen
Reklame for plussmedlemskap