Hei !

Inaktiv bruker
Hei sånn jeg er en gutt på 12 år og har et akvarie..

i flere uker har den ene lille røde mollyen min vært nede på bunn heletiden.. nå så jeg den være sidelengs på bunnen og når den skal prøve og svømme oppover så faller den ned igjen.. tror det kan være noe med svømmblæra..

hjelp meg er du snill..
Hei

Det kan høres ut som det er noe med svømmeblæra ja.
Men hva du kan gjøre med det er jeg usikker på.
Men vi kan jo starte med at du svarer på disse spørsmålene.

Hvor lenge sto akvarie med vann og pumpe og gikk før du hadde oppi fiskene?

Hvor ofte bytter du ut 1/4 av vannet?

Har du noen gang testet vannverdiene?

Og en ting til hvor stort er akvariet?

Med vennlig hilsen
B. Andresen
Inaktiv bruker
B. Andresen
Hei Det kan høres ut som det er noe med svømmeblæra ja. Men hva du kan gjøre med det er jeg usikker på. Men vi kan jo starte med at du svarer på disse spørsmålene. Hvor lenge sto akvarie med vann og pumpe og gikk før du hadde oppi fiskene? Hvor ofte bytter du ut 1/4 av vannet? Har du noen gang testet vannverdiene? Og en ting til hvor stort er akvariet? Med vennlig hilsen B. Andresen

akvarie sto i 24 timer..

vær uke freda/lørdag

ja testa det for ca 1 uke siden og alt var bra

akvarie er sånn ca 30-40 liter.
Inaktiv bruker
Hei igjen..xd
Vi har ringt til tam og dem sa at jeg skulle bruke sånne saltvanstablletter elns .
Hei igjen

Nå er det sånn at et helt nytt akvarie med pumpe/filter.
Det må stå og gå men planter og vann oppi i 4-6 uker før det er klart til og ha fisk oppi grunnet giftstoffer i vannet.

Jeg legge ved en link til en artikkel om dette.

Inaktiv bruker
...
... hva skal jeg gjøre da ?..
Hei

Du kan kanskje begynne med å bytte 30-40% av vannet daglig.
Har du testet vannet for ammoniakk og nitritt i det siste?
Anbefaler deg også å lese artkkelen om vannverdier.

Det kan også hende at akvarister med lengre fartstid enn meg leser dette og har flere og bedre tips..
Plussmedlem
Gullfisk Slørhalen
i flere uker har den ene lille røde mollyen min vært nede på bunn heletiden..

Hva mener du med 'flere uker'? 3, 4....
Har du noen andre fisker? Hvis du har det - Hvordan oppfører de seg?

Salttabletter kan du la være, men noen flere vannbytter er fornuftig.

Hvem testet vannet? Du eller butikken?
Inaktiv bruker
Loomis
[QUOTE=Gullfisk Slørhalen]i flere uker har den ene lille røde mollyen min vært nede på bunn heletiden..

Hva mener du med 'flere uker'? 3, 4....

Salttabletter kan du la være, men noen flere vannbytter er fornuftig.

Hvem testet vannet? Du eller butikken?

siden jeg kjøpte den for nesten 1 månde siden

og butikken testet vanne..
Inaktiv bruker
Tigern
Hei Du kan kanskje begynne med å bytte 30-40% av vannet daglig. Har du testet vannet for ammoniakk og nitritt i det siste? Anbefaler deg også å lese artkkelen om [URLBLOCK1]. Det kan også hende at akvarister med lengre fartstid enn meg leser dette og har flere og bedre tips.. :)

takk for tipse ^^
Plussmedlem
Loomis
Inaktiv bruker
Loomis
[QUOTE=Loomis]Har du noen andre fisker? Hvis du har det - Hvordan oppfører de seg?

har 2 andre molyer en er svart/gul og en er gul

også har jeg 2 slørhaler di oppfører seg veldig bra
Plussmedlem
Hvis de andre fiskene oppfører seg normalt så er det ikke sikkert at det er noe problemer med vannet nå.
Butikken har jo også målt verdiene for deg. Mulig de brukte strips, men hadde det vært nitritt i karet så hadde det nok gitt utslag på vanntesten.
Men...Det kan være at mollyen din sliter med en tidligere forgiftning da karet ble innkjørt. Du skriver jo at den har hatt disse svømmeproblemene en god stund.
Det beste kan være å avlive den hvis de ekstra vannbyttene ikke hjelper.

Karet ditt er litt lite.
Du bør ikke kjøpe noen flere fisk. Slørhalene får det trangt nok etterhvert.
Filteret ditt klarer sikkert ikke så stor belastning (fiskemengde) heller.
Inaktiv bruker
Loomis
Hvis de andre fiskene oppfører seg normalt så er det ikke sikkert at det er noe problemer med vannet nå. Butikken har jo også målt verdiene for deg. Mulig de brukte strips, men hadde det vært nitritt i karet så hadde det nok gitt utslag på vanntesten. Men...Det kan være at mollyen din sliter med en tidligere forgiftning da karet ble innkjørt. Du skriver jo at den har hatt disse svømmeproblemene en god stund. Det beste kan være å avlive den hvis de ekstra vannbyttene ikke hjelper. Karet ditt er litt lite. Du bør ikke kjøpe noen flere fisk. Slørhalene får det trangt nok etterhvert. Filteret ditt klarer sikkert ikke så stor belastning (fiskemengde) heller.

vurdert å kjøpe ny kar ^^
Inaktiv bruker
Loomis
Hvis de andre fiskene oppfører seg normalt så er det ikke sikkert at det er noe problemer med vannet nå. Butikken har jo også målt verdiene for deg. Mulig de brukte strips, men hadde det vært nitritt i karet så hadde det nok gitt utslag på vanntesten. Men...Det kan være at mollyen din sliter med en tidligere forgiftning da karet ble innkjørt. Du skriver jo at den har hatt disse svømmeproblemene en god stund. Det beste kan være å avlive den hvis de ekstra vannbyttene ikke hjelper. Karet ditt er litt lite. Du bør ikke kjøpe noen flere fisk. Slørhalene får det trangt nok etterhvert. Filteret ditt klarer sikkert ikke så stor belastning (fiskemengde) heller.

det som er at den begynte å være på bunnen sidelengs og oppføre seg sånn for 2 -3 dager siden tidliger var det bare at den var hele tiden nede..
Inaktiv bruker
...
Fisken er desverre død tusen takk for hjelpe alle sammen..
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap