Bytte lysrør, hjelp?!

Jeg har to akvarier som jeg må bytte lysrør på. Begge akvariene har jeg kjøpt brukt, og har aldri byttet lysrørene. Etter å ha lest her på har på af, har jeg sett at lysrørene må byttes hvis man kan se at det har begynt å komme en grå-svart ring på endene av lysrørene. Jeg er totalt blank på det med lysrør og vet ikke hvilke lysrør jeg skal kjøpe, hva slags rør det må være, str, watt... hjelp?! og hvor skal jeg lese av på de lysrørene jeg har, om hva slags lysrør disse er?
Forresten er det ene akvariet et 54 l akvarium, det andre er et 63 l juwel akvarium!
AnetteR
Forresten er det ene akvariet et 54 l akvarium, det andre er et 63 l juwel akvarium!



Endene av lysrørene består av 2 "pigger" som settes inn i holderne og vris rundt. Skal du ha rørene ut vrir du bare påm røret til du merker det er løst og kan taes ut.

I en av endene står det på selve røret hvilken type det er og watt styrken. Mulig du har 15W og 18W. Om 54L er av MP fabrikat og er heldekkende er det mest asnnsynlig 15W.Om du ikke får de ut har du vel en venn, nabo, familiemedlem el
som kan hjelpe deg antar jeg
Det letteste for å finen ut hva slags rør du må kjøpe er å ta ut det gamle og se om det står hva det er. Finnes ulike fester for rør, noen har et deksel over først (da er de gode og vanntette). Så vrir du lysrøret rundt, ca. 90 grader på de fleste armaturer, før det kan dras ut. Har det stått veldig lenge så kan det være du må ta i litt, bare pass på at du holder i endene av røret og drar jevnt slik at du ikke får mye vridning på røret så går det helt fint. Ofte kan du se et spor hvor disse to "tappene" kan dras ut fra.

Om det ikke står noe som helst om watt og type på røret (uvanlig, men jeg har opplevd det) så ta et målbånd og sjekk lengden. Akvarielys kommer i bestemte lengder til bestemt styrke, så da er det mulig å gå etter lengde istedet for watt. Og T5 vs. T8 løser du ved å sjekke tykkelsen: er det et tynt rør et sted rundt 1-1,5 cm i diameter så er det T5, tykkere så er det T8.

Av hvilken type rør du skal kjøpe... så får du ikke endret mengden watt uten å bytte armatur omtrent. Det er en hel vitenskap med mengden lumen i forhold til liter osv. Det kan jeg nada om, kanskje noen andre har litt å dele der.
Det jeg har holdt meg til er å kjøpe rør som passer til det armaturet jeg har, og å kjøpe merker som er anbefalt av andre medlemmer her. Hagen-rør er kjempefine og brukt av mange flinke akvarister her inne har jeg sett, det finnes en fin artikkel om dem i "Produktomtale" hvor du kan se litt mer om lysspekter og slikt.

For tiden har jeg kombinasjonen Hagen power-glo og life-glo i et kar og er veldig fornøyd med det, fargene er fine og plantene ser ut til å ha det fint. Mens det lille karet mitt har arcadia original Tropical og jeg misliker fargen, både hvordan akvariet ser ut på avstand og hvordan det gjengir fargene til fisken, og jeg har et grundig algeproblem (men det kan jo komme av mye annet, som f.eks. mengden lys, ikke typen lys).
Tusen takk så masse for to flotte svar! nå ble alt mye enklere for meg som er ferskis )
Klarer ikke å få satt inn det nye lysrøret!
Jeg strever så fælt med å få satt inn nytt rør! Sporet som piggene skal inn i. og som egentlig skal kunne vris rundt, sitter bom fast i "skrudd" stilling. Jeg kan få inn piggene likevel, og skru på dekslet (som jeg ikke er helt sikker på at jeg har sattpå riktig), men røret kan ikke vris og vil ikke lyse. Det gamle røret lyste fint helt til det sluttet. Jeg strevde litt med å få det ut har jeg ødelagt armaturen, kanskje? Er det noen som har tips?

LOFFA
Endene av lysrørene består av 2 "pigger" som settes inn i holderne og vris rundt. Skal du ha rørene ut vrir du bare påm røret til du merker det er løst og kan taes ut.


Klarte det! Jeg tok en kniv og vred sporet slik at pinnene kunne føres inn på vanlig måte. Da gikk det an å vri røret også, slik at det festet seg ordentlig og lyser nå som det skal.

Seahorse
Jeg strever så fælt med å få satt inn nytt rør! Sporet som piggene skal inn i. og som egentlig skal kunne vris rundt, sitter bom fast i "skrudd" stilling. Jeg kan få inn piggene likevel, og skru på dekslet (som jeg ikke er helt sikker på at jeg har sattpå riktig), men røret kan ikke vris og vil ikke lyse. Det gamle røret lyste fint helt til det sluttet. Jeg strevde litt med å få det ut har jeg ødelagt armaturen, kanskje? :( Er det noen som har tips? [QUOTE=LOFFA] Endene av lysrørene består av 2 "pigger" som settes inn i holderne og vris rundt. Skal du ha rørene ut vrir du bare påm røret til du merker det er løst og kan taes ut.


Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap