L-maller i BB-kar/kar uten sand

Hei!

I morgen skal jeg hente noen nye L-maller. Disse skal jeg ha i et kar på ca 200 liter. Tidligere hadde jeg Corydoras i dette karet, men skal nå gjøres om til mallekar. Da jeg hadde Corydoras i dette karet hadde jeg et problem. Sanden ville ikke ligge jevnt over hele bunnen. Store deler av sanden flyttet seg til enden hvor pumpene stod, og i andre enden av karet var det ingen ting sand. Dette kom av mye sirkulasjon.

Nå som det skal bli kar for maller vil jeg ha mer sirkulasjon i karet (2000-3000 l/t). Så da regner jeg med at jeg vil få store problemer med å holde sanden på plass.

Har sett på bilder at det er mange som holder L-maller i kar uten sand. Noen som har erfaringer? Noe så gjør at jeg ikke bør holde de uten sand?

Hei
Hei

Det er ikke noe problem å holde mallekar uten sand, lett å rengjøre er det også. Mallene er fornøyde så lenge de har nok huler og gjemmesteder. Det eneste minuset er vek at du bør rengjøre bunnglasset nøye slik at det ikke legger seg et bakteriebelegg der. Det er ikke noe særlig, iallefall ikke for yngel.

Har selv et mallekar på 240 liter der det er en vanngjennomstrømming på ca 4000l/t. Jeg har mye elvegrus og endel stein i karet og har ikke noe problem med at grusen flytter seg, du har ikke vurdert å bruke litt grovere sand/ grus i karet da?

Wobbler
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap