Tanganyika 930 l

Inaktiv bruker
Innredet i februar. Nå i dag fikk jeg kjøpt 10 Petrochromis hos Badat. Stilfull fisk som lager en fin kontrast til Tropheus sp. Black . Jeg er fascinert av yngelpleien til Tropheus. Etter at hunnen hadde sluppet ut yngelen for første gang for en uke siden trodde jeg i min uvitenhet at den moderlige omsorgen var slutt. Nå en uke senere kan jeg obervere at mor fanger inn inn de 5-8 ynglene hver gang situasjonen føles litt utrygg. Avansert yngelpleie. Gleder meg til Petrochromisene vokser fra de 3-6 cm de er nå til 18-25 cm og begynner yngelpleie

Inaktiv bruker
Moshi yellow
Kjøpte en Petrochromis Moshi Yellow som blikkfang i akvariet. Det er interessant å se hvordan de 34 bulu pointene klarer å holde Moshien i sjakk de første to dagene. Nå er det mer en slags våpenhvile der Moshien blander seg inn når bulupointene skal leke.
Tanganyikasjøen produserer mange fisk med spennende adferd. Bare vent til du ser Furcifer i lek. Det er en lang byggeprosess etterfølger med en spennende dans før hanfisk klarer å få med seg dammen til sitt elskovreir. Petrochromis er like flinke med yngelspleie som Tropheus. Har masse stein i akvarier slik at yngel får gjemmested. Da får du beholde mest av dem.

Det er riktig observasjon som du har gjort ved å blande Petrochromis og troffer. Fordelen er at det demper krigslyst blandt Tropheus, ulempen er at de hindre også lek. En får ikke både pose og sjekk.

Ellers synes jeg du skal kjøpe de 5 Moskiene Yellow jeg snakket om. Så slipper den ene være "ensom cowboy" blant en gjeng bråkmakere. En dag kjeder den seg så kan du få en negativ overaskelse.

Legg ut bilde av karet ditt da T. Det får holde med bilde fra mobiltelefon.
Se det ja..... Kjempe flott kar du har fått deg.
Har du skjekket om dyrebitikken fortsatt har min store pleco paradlis?
Eller skal du ikke ha en slik?
Inaktiv bruker
Noen bilder :-)
Noen bilder av karet: nesten slik det er i dag. En Moshi i tillegg
Inaktiv bruker
Flere bilder
Litt mer nærbilde
Inaktiv bruker
Heisann badat
Moshien er flott, men jeg tenker mer og mer at fisk i den størrelsen er for dominerende selv i en 930 liter. Jeg har planer om å fore opp de red rainbow kipliene jeg kjøpte av deg. Det tar vel fort ett år eller to før de skikkelig store. De begynner allerede nå å få et litt artig regnbuemønster som kommer og går litt avhengig av sinnsstemningen. På sikt satser jeg på å selge både de og den Moshien jeg kjøpte. Jeg har også noen sneglehuslekere som ikke helt finner seg til rette, selv om de har sneglehus. Kommer nok til å selge dem også. Har også et par leleupi som jeg sikkert bør selge på sikt.

På sikt satser jeg på å beholde Tropheus Bulu point , som jeg er har blitt skikkelig fan av. For å komplementtere Bulu pointy tenker jeg heller på sikt å kjøpe en gruppe med 20 Tropheus Ikola eller Tropheus Ilangi. Tror det hadde vært flott. Eventuelt noen hesteneser ved siden av. Jeg har glede av tre ancistrus som sørger for at karet er nogenlunde presentabelt, men hvis karet skal bli mer biotopisk korrekt bør jeg kanskje kvitte meg med dem også. De fem Synodontis multipunktatusene finner seg godt til rette og er artige. De tenker jeg å utvide med et par stykker.

men litt av sjarmen er selvsagt at slike planer kan endre seg litt. Må for eksempel se an Petrochromis red rainbow kipili, kanskje de blir enda flottere.
Trond
Syntes at karet du haro er flott slik det er med forholdet store fisk ,mellom store fisk og små fisk. det jeg aldri ville ha gjort eller anbefalt var og ha flere troffe grupper i samme kar. man vet ikke noe om kryssnings faren blant troffer. er seff ikke noe problem og ha flere grupper i samme kar MEN blir det yngel av det kan du aldri kunne selge yngelen. ikke før de er blitt voksne og man vet sikkert at det ikke er kryssninger. kunne iallefall tolke det slik ut fra innlegget ditt at du ville ha buluene og tilføre ikola elle ilangi. mulig jeg misforsto???

har selv ett kar med musanga ,hestenesser , 2 åler, 2 stk petro red fin og 2 stk trewere. fungerer helt fint sammen slik de har det no.

ser at ene musangaen har fått litt bank og ser bjuskete ut men lever enda og spiser godt.

har hørt ett sted at man er nesten sikkre på at petrocrhomiser ikke ville leke med andre petrocrhomiser men man vet ikke med troffer. var det siste jeg har hørt da iallefall. om dette stemmer skal jeg ikke stå 100% inne for.

PS kunne godt tenkt nær bilder av buluene da
Inaktiv bruker
Takk saffen
Var ikke helt klar over krysningsfaren. Hvis jeg ikke utvider med en troffe-gruppe til så åpner det seg andre muligheter. Skal ta noen nærbilder av Bulu-pointene etterhvert
Hei, fin tråd og akvarie. Likte spesielt aquaskapingen.
Ser flott ut.
Inaktiv bruker
Heisann
Har endret det aquascapingen litt. Kommer med bilder snart (kledd inn hurtigfilteret i en modul)
Inaktiv bruker
Heisann badat
Ja, ser at Moshien tøffer seg såpass at hvis jeg skal ha den i karet bør den nok ha flere av egen art å bryne seg på
alvdal
Ja, ser at Moshien tøffer seg såpass at hvis jeg skal ha den i karet bør den nok ha flere av egen art å bryne seg på :-)

Da må du minimum gå for 10-15 stk! Slipper du oppi fem moshier til der så sitter du igjen med en innen de når 10-15 cm garantert.

Den harde virkeligheten til petriser
Inaktiv bruker
Hei igjen
Betyr det at 10 petrochromis av en annen art (red rainbow kipili) ikke har noe å si?
Joda, noe har det å si, men moshier er noen fantastisk sinte dyr! Kipili har jeg ikke hatt, men vil tro de har aggresjonen på plass de også Min mening er at det fort blir veldig lite med alt under 20 petrochromiser.. Hvis ikke 30..

Mvh,
Kristian
Inaktiv bruker
Takk for tips
I følge Badat vil også tropheus være med å redusere aggressjonen hos Tropheus. Jeg har 34 tropheus og har nå 10 petrochromis, får får snart fem til i 930 literen. Vil ikke sammensetningen av fisk på rundt 50 stk + 4 Synodontis til sammen kunne balamsere ut aggresjon ?

Takknemlig for svar
Klart det hjelper med så mange fisk sammen i et kar. Stikkordet her er tetthet i fiskebestand. Men en skal aldri si aldri. Hver man sin historie, særlig når det gjelder troffer og petro fra Tanganyika, grunnet deres agresjon. Men vi som holder dem er også forskjellige. Noen har god tid til fiskene men andre er opptatt med annet. Noen liker å stelle med akvarie ofte men andre tar skippetak en gang i blant... De tingene du gjør påvirker livet i akvariet. Det viktigste er å observere ofte for å kunne gripe inn når det trengs. For eksempel når kampen om revir begynner å bli voldsomt, da ommøblerer du litt for å fjerne kamplyst. Holder det ikke en gang så gjør du det flere ganger. Ukentlig vannskift bidrar også til lek og mindre slåsskamper. Blir det så ille så lar du mobbeoffer går i "eksil" en stund.

Vel å merke at enkelt grupper har mer agresivitet enn andre. Det beror dels på sammensetning, dels på alder, dels på innredning i karet (miljøet). Kristian har hatt en del bitter erfaringer. Men hans historie behøver ikke å være din. Jeg har holdt både troffer og petro i variende antall og sammensetning. Jeg har mistet noe få fisk på grunn av slåsskamper. Mitt råd er å følge godt med dem før ting skjer.

Roger Kaasa er mannen som eier de fem gule Moshi som jeg tipset deg om. Han er den mest erfarende akvarist i landet, særlig når det gjelder troffer og petro. Ta en prat med ham når du henter fiskene så får du høre hva han sier.

Men som sagt: hver mann sin historie.
Inaktiv bruker
Javel
Svaret er veldig uklart. På nettet råder det også stor usikkerhet om denne kombinasjonen av fisk.
Inaktiv bruker
Ny fisk
Det ser ut til at den nye fisken har stabilisert situasjonen i akvariet slik at både tropheusene og petrochromisene kommer bedre til sin rett. Spennende fisk. Må selvsagt se an hvordan situasjonen er når den nye fisken er innkjørt (flere Moshi, et par Simochromis, en petrochromis famula)
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten (ikke lenger den svarte fargen i halen)
Reklame for plussmedlemskap