Føker meg rundlurt av såkalte eksperter..

I overgangen feb/mars kjøpe vi vårt første akvarium. Er oppvokst med akvarium, så det sa seg selv at det måtte komme inn i heimen her og. Har glemt mye om det meste, pga det er 6 år siden jeg har drevet med dette. Men merker det kommer litt etter litt.. MEN, vi valgte en lokal butikk her i området og der solgte de en startpakke; 52 l med pumpe og kolbe til 1500. Kjøpte sand og div der og sluttsummen ble 3000!!

Kjøpte også fisk der, hadde bestemt meg på forhånd hva jeg ville ha som startfisk; 2 Molly (sort og gul), 2 sverdrage, 2 sølvhai og 10 Kardinaltetra.

Problem 1: Den sorte Molly'n kom med hvitprikk så det hele endte med at det var hvitprikk på de fleste, så alle tetra tok kvelden. Skulle få nye tetra av butikken etter en mnd uten sykdom..

Så kom problem 2: Det er hverken molly eller sverdrage jeg har, i følge det vandrende fiskeleksikon (pappa) og nettet er det Platy! Og tatrane er ikke kardinal, men neon.. Man kan da ikke kalle seg og sin butikk for eksperter på fisk!! Når man ikke vet hva man selger engang!

Problem 3. Var i dag i Skien, Herkules Zoo (fantastisk butikk!!) og fikk meg ei malle, 3 panser maller og 10 Kardinal denne gangen.. Men da så jeg at prisforskjellen var ekstrem! Jeg gav 250 kr for 10 tetra første gangen, mens i Skien var det 150 kr!

Og ikke nok med det, nøyaktig samme startpakken jeg kjøpte + sand stod til 1350 kr!! Helt horribelt, syntes jeg!!!
Har alltid sett på Herkules Zoo som den dyreste butikken her i Skiensområdet jeg. Hadde du sett på Zoologen på Saga isteden hadde du fått 54-liters startsett til 800kr.
Kjedelig at du har hatt en dårlig opplevelse. At ansatte ikke engang har peiling på hva de selger er helt bak mål. Burde vært et absolutt minstekrav, synes jeg. Syns absolutt du skal få en slags erstatning hvis noen av fiskene ble solgt med tydelig sykdom. Sleipe og uvitne selgere er det desverre overalt, enkelte bryr seg rett og slett ikke om jobben deres. Synd, men sant.

Ang. fiskene, så er det jo veldig dumt at du fikk med deg noe helt annet enn det som du var ute etter. Men syns også vi som kjøpere bør sette oss inn i hva arten vi ønsker trenger, og ikke minst hvordan de ser ut. I mine øyne ser jo sverddragere og platy ganske forskjellig ut. Prisforskjeller må man også regne med i butikker, synes jeg. Klart de vil tjene mest mulig.

Likevel er det jo en trasig situasjon å havne i, det ville nok enhver akvarist synes. Da vet du iallefall hvilken butikk du ikke skal besøke neste gang og vet litt mer til neste anledning Lykke til videre.
Håper det kommer seg etterhvert...
Skjønner godt at du blir skuffet over å bli solgt noe som er noe annet enn det skulle være. Når det gjelder prisforskjeller, så er det nok slik at det er de minste og lokale butikkene som er dyrest ja...

Noen velger å handle på nettet, andre finner en god butikk, som gjerne ligger et stykke unna...

Egentlig ville jeg ikke vært så lei meg for at det var platy - den er kanskje mer egnet for størrelsen på akvariet ditt. Men sølvhai? Sa de at det var et godt valg i butikken? De kommer til å bli svære - så her må du regne med oppgradering (søk i artsprofilen her, så får du deg kanskje en overraskelse...).

Men jeg er helt enig med deg. En ansatt på dyrebutikk burde kunne se forskjell på de mest vanlige artene. Jeg har selv lært at det er slik at man må selv bestemme seg for hva man er ute etter, og undersøke på butikken selv for å være sikker. Nå har jeg f.eks to perleguramihanner i en 430 liter, og det blir ikke kjærlighet av det.... Men det klandrer jeg dog ikke butikken for.

Lykke til videre med kampen mot hvitprikk og oppgradering av hobbyen...

Hun sa at fisk var hennes store lidenskap, så regnet med at hun visste litt ihvertfall..
Nå som jeg har omtrent pugget fiskebasen her, så ser jeg hva det meste er med engang! Så er litt enig med at vi burde vite litt selv og!

Platy er en fin fisk, så samma hva arten er egentlig.. Men de ligner litt sånn i farten når de er biiite små

Ang sølvhaien, har sam sagt hatt massevis av akvarier og sølvhai er en stanard fisk for oss. Hadde en i pappa's 700l, den ble gigantisk. Men har hatt i et 62 l, og den ble ikke så stor altså.. Akkurat som den tilpasset seg selv.. MEN det er jo en veeeldig god grunn til og oppgradere til 120- 180 l Hva gjør man ikke for fisken?

Men skal opp til uken og si det jeg mener, på en pen og voksen måte.. Men man kan ikke drive slik syntes jeg, er jo stor forskjell på en platy og sverdrage, nemlig sverdet Men at hun selger da en magnet til 200 kr, og kjøpte i dag til 100.. Det er litt vel drøyt, etter min mening da
Mistrivsel minsker vekst..
Husk at grunnen til at sølvhaien i 60 liters kar ikke blir like stor som den som fikk være i 700 liters kar er at den som har vært i 60 liter mistrives. Fisk tilpasser seg ikke størrelsen på akvariet - de bare får ikke utnyttet sitt fulle potensial i små akvarier. Sølvhai bør ha minst 400 liters akvarium for å trives, og til og med det kan bli for lite på sikt.

Etter min mening bør du absolutt levere sølvhaiene tilbake til butikken, eller evt gi de bort til noen som kan gi de den plassen de fortjener og trenger.

Hva gjør man vel ikke for fisken..
Vil bare legge til det faktum at sølvhaien ikke blir større i et så lite kar fordi den kan "vokse ut av seg selv".. altså er det ikke noe positivt at den tilpasser seg karet, det fører til at den vil dø mange år tidligere fordi den ikke klarer å vokse lengre pga habitatet den har.. her i fiskebasen står det anbefalt et MINIMUMSKRAV på 720 liter.. det er 14 ganger større enn du har idag, så jeg ville nok ha byttet tilbake disse ja

Og hvitprikk trenger ikke å være noe kjempeproblem, kan anbefale medisinen Tetra ContraIck eller eSHA Exit pluss varmebehandling, som har fungert bra på mine parasitt-angrep les mere om hvitprikk på denne linken!

Lykke til!

Synd at du føle at du har fått dårlige råd og dyre varer...

MEN... du er ikke den eneste som tror at dyrebutikker er en non-profitt-butikk som lever for å gi deg best og billigst akvarie, fisk og råd. Dyrebutikker har en misjon på lik linje som andre butikker, nemlig å TJENE penger. Butikker elsker kunder som deg, som tropper opp i første og beste butikk, og som ikke har orientert seg i markedet først, og ikke aner hva de skal ha... det gir butikken frie tøyler til å selge alt mulig dritt til stive priser.

Vi kjenner igjen selgere i syden, når de sier "special price for you", og vi skjønner at denne personen prøver å selge noe, han gir oss ikke et knakende godt tilbud for å være hyggelig.

Det er lett å si at butikken har lurt meg, når sannheten er at jeg har lurt meg selv ved å være en sløv forbruker og en dårlig dyreeier ved å ikke skjekke ut hva som kreves ved fiskehold før jeg løper til nærmeste butikk og handler ivei.

Må legge til at dette ikke var ment direkte til trådstarter, men til ALLE som ikke setter seg inn i hvordan dyr/fisk skal ha det og skaffer seg litt kunnskap FØR innkjøp.
Hei. gratulerer med nytt akvarie

Ser at du skriver at du selv hadde bestemt deg for hvilken oppstartsfisk du skulle ha.
Og jeg kan da nesten garantere deg at du ville fått hvitprikk eller nitrittforgiftning med denne sammensetninga.

For det første: er det altfor mye fisk til oppstart i et så lite akvarie.
Begynn heller med 5-7 kardinaltetra i 3-5 uker for så å øke fiskeinnholdet gradvis.
Filterbakterien må ha noen uker å vokse på og den har ikke sjangs å bryte ned så mye etter bare noen dager. Det vil nok ende nitrittforgiftning

For det andre: Sølvhaien er en stimfisk og bør da holdes i en gruppe på minst 6 individer. Akvariet er nok også en del for lite vil jeg si til de to du har/hadde.
Dette vil føre til stress og stress fører til sykdom.

All ny fisk er meget utsatt for sykdom, men dette slår ikke ut hvis ikke fisken blir stressa. Bruk gjerne salttabletter neste gang du handler ny fisk.

Dette er ikke kjefting altså, bare tips og råd som du ikke fikk av dyrebutikken din.
Lykke til videre!!
Synd at det gikk slik det gikk.
Har du fått fisk fra dyrebutikken med sykdom..
Da har jeg tatt med den syke fisken og evnt andre som er syk..
Krevd pengene tilbake evnt ny fisk.

Så skal det sies at jeg mener at vi som kjøper av fisk har like stor plikt til å sette oss inn i hva slags fisk man skal kjøpe ang stell, mat, sammensetninger osv.
Slik at man slipper og komme hjem med feil fisk.

Så er det og slik at det desverre er en del som kan mye om gnagere, å ingen ting om fisk. Men som av og til trur at dem er verdensmester på fisk.

Jeg annbefaler og lese seg opp på div fisk først.
Dra til butikken å studer fisken godt før man kjøper. Se etter svakhetstegn.

Klarer man å vente noen dager med fiske kjøp kan det være verdt det.

Har selv gått på en smell en gang. å man lærte fort.
Tilfeldig bekjentskap
© Simen
Reklame for plussmedlemskap