Valg av innvendig pumpe

Holder på å finne ut hvilken innvendig pumpe jeg skal bruke i et kar som har litt spesielle mål.
Målene er 115x35x25 ,så pumpen kan ikke være høyere enn max 25 cm.
Har funnet en Eheim Biopower 160 og lurer på om den kan brukes ,noen som har erfaring med denne ?
Må rengjøres ofte.....
BioPower serien er grei, men de går litt fort tett og mister piffen. Så disse må du regngjøre ganske ofte. Bruker denne modellen i noen 30l rekekar og selv der synes jeg svampen må rengjøres oftere enn den burde, selv når jeg har byttet ut den fineste svampen med en grovere type.

Du har ikke vurdert et HMF hjørnefilter eller bare en filtersvamp-kloss med en powerhead nedi? Da får du jo skikkelig filtervolum også...
Litt kjedelig at de tetter seg fort til da

HMF hjørnefilter har jeg egentlig ikke så lyst på ,men tanken ligger i bakhodet.

Har en Sera 400F og Sera 700F (powerhead med filterkloss) i 2 kar på 54 liters og er godt fornøyd med de. Men føler at disse blir for "svake " i dette karet det er snakk om. Kunne selvfølgelig byttet ut filterkossen på 700 F til en større og grovere. Men synsmessig vil det vel gjerne ikke se så bra ut.


Biopower 160
Jeg bruker Biopower 160 som tilleggspumpe i mine to største kar og de fungerer helt greit. Eneste jeg har å utsette på de er at de mister effekten ganske fort hos meg. Må vaske begge svampene ganske ofte, mest den
såkalt grove(nederst). Fluval med grov blåfiltersvamp holder på effekten
mye lengre. Hva med Fluval 3+ ? Blir den for stor ?
Hmmmmmm, Så ikke at du alerede hadde fått svar......
Har en Fluval 3+ ,men den blir for høy,ellers er jo disse filtrene greie når en har modifisert de.
Men spørs hva dere mener med å rengjøre ganske ofte ?

Hvis du kjører en 10x10x20 filterkloss av svart type og setter oppi en MaxiJet pumpe nedi med et innsugsrør/slange så får du jo god kapasitet... Og med en 750-1000 l/t powerhead så blir det jo litt strømning hvis du skal ha dette til coryer og det liker vel de... Svart filterkloss får du billig hos Unimati.biz i Danmark...
Det var kanskje en ide
Har en maxi-jet 1000 liggende (hva finnes ikke i skap og skuffer ) så den er jo grei.
Unimati er forresten en butikk jeg liker veldig godt,superhurtig levering og god service.

Men ,så kommer det ,er det noe man kan sette på denne maxi-jetèn for ikke å få så direkte og kraftig stråle ut)

Tror det finnes sånne utblås munnstykker til disse, disse sprer vel utblåset litt... Hvis ikke er det jo mulig å koble på et strålerør, trengs jo bare en lite bit slange så henger disse sammen...
Har hatt Fluval 2Pluss og 4Pluss liggende i plantekar og midlertidligere kar tidligere, og de ser ut til å fungere like fint når de ligger som når de står. Kanskje verd et forsøk siden du kan få inn en pumpe med mer kapasitet på den måten.
Plussmedlem
Hvis du er helt sikker på at du aldri vil få lyst til å selge filterene eller noe....
2 x Fluval 3+ med grov blåmatte i. Det du gjør er å fjerne filterkasetten, så kutter du selve filterhuset til ønsket lengde...
Selv har jeg gjort dette med 3+ og 4+ som jeg bruker i mallekar, for å få greit filtervolum og god sirkulasjon med innvendig filter...
Har modifisert de Fluvalene jeg har men har tatt vare på orginal-innsatset sånn in case
Hans E
Har hatt Fluval 2Pluss og 4Pluss liggende i plantekar og midlertidligere kar tidligere, og de ser ut til å fungere like fint når de ligger som når de står. Kanskje verd et forsøk siden du kan få inn en pumpe med mer kapasitet på den måten.


Joda ,fungerer greit det,har et på halv-åtte i et kar nå.
Men hadde litt lyst til at det skulle se litt bra ut i dette karet.
Lars Jamne
Her får du slikt kit... http://unimati.biz/product.asp?product=1726[URLBLOCK1] Passer sikkert til MaxiJet....


Se der ja ,der har du løsningen ,blir bestilling hos Unimati igjen
Takker forresten alle for gode innspill ,ideer å ta med seg videre for sikkert flere enn meg
Har hatt denne løsningen nå en god stund ,men blir ikke helt fornøyd siden det ikke går an å stille styrken på utblåsingen. Dermed blir det full storm når svampen har blitt renset og selv om jeg kan dreie utblåserrøret ,så blir det for kraftig da plantene uansett ligger "flate". Synes også at svampen blir fort tett og da er det ingen sirkulasjon ,så nå føler jeg at det må bli en annen løsning ,men anre ikke hva
Hva med utvendig filter?
Jo tanken har vært der, men plassen skaper litt problemer. Mulig jeg kan klare å skvise en inn ved siden av karet som står ved siden av lavere nede . Det kommer jo litt an på hvor mye den bygger ,er ikke rare plassen.Men det vil i så fall bli en løftehøyde på ca. 160 cm,vet ikke om det lar seg gjøre ?
New-Jet kan man justere vannstrømmen på. Er vel dog noe større en Maxi-Jet
Denne kan ikke puttes oppi filtermatten slik maxi-jeten kan.Her er det boret hull i matten slik at røret går nedi . Så New-Jet èn kan dessverre ikke brukes
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap