Spørsmål om juwel bioflow 600 pumpe (600 l/t)

Kjøpte et brukt Juwel 180-liters akvarium. Pumpa var defekt så jeg kjøpte en ny Bioflow 600 og monterte. Det jeg lurer på er hvor mye kraft skal den egentlig gi? Det er såvidt den lager strøm i vannet. Er det noe galt med den, eller er det meningen at den skal være så svak? Kan noen hjelpe meg?

(posta dette først på nybegynner-forumet, men det hører vel bedre hjemme her...)
Har samme pumpa i min rio 125, og den lager ikke noe veldig strøm i karet, men sikter jeg den utover i karet og skrått oppover blir det da god bevegelse i overflaten..(så lenge filteret ikke er for tett)

Hvordan er tilstanden på filtersvampene dine? Jeg kjører med orginalt oppsett, og bytter den øverste hvite filtervatten en gang pr uke. Gjennomstrømmingen er sterkt svekket mot slutten av uka, pga at den hvite vatten tar all "driten", og når den er byttet er det tilbake til god funksjon. Har ikke vært behov for å vaske noen andre svamper enda, men karet mitt har ikke vært i drift i mer enn 2 mnd.

Har et innvendig eheim og et lite utvendig gående i karet mitt intill videre for å overføre bakteriekultur til juwel filteret, men disse er stilt på minste gjennomstrømmning, så juwel filteret tar mesteparten av "dritten".

Ønsker du mer sirkulasjon en denne gir når du ikke har tette svamper kan du kjøpe en impeller for en hundrelapp eller så som gir pumpa en kapasitet på 1000l/h fra f.eks. www.webzoo.net
Jeg skal absolutt ikke påstå at jeg er ekseprt på Bioflow 600.......
Har faktisk byttet den ut i begge mine kar. Powerheadene har jeg beholdt for å få bedre sirkulasjon. "....og bytter den øverste hvite filtervatten en gang pr uke...." Har inntrykk av at dette vil bli svært dyrt i lengden..
Mulig det er imot all skikk og bruk her inne, men jeg vil egentlig anbefale deg å fjerne alt som ligner på et finfilter.(eller finvatt). Du bør vel helst bruke et grovest mulig filtermedium hvis den du har går tett.......
Kinda-enig med forrige : Ønsker du mer sirkulasjon enn denne gir når du ikke har tette svamper kan du kjøpe en impeller for en hundrelapp eller så som gir pumpa en kapasitet på 1000l/h fra f.eks. www.webzoo.net
Pris Webzoo: 176,40
Jeg bruker også Juwel sitt originale innvendige filter, og det første jeg tok ut var denne filtervatten. Den er unødvendig, og jeg oppgraderte pumpen til 1000 l/t . Etter det har jeg god strøm i karet hele tiden
jeg har jwel 110 ltr. bytta til bioflow 600. men funka ikke så bra i begynnelsen fordi at når du tar ut "filter magasinet" så buttet jeg in ekstra filter. men tok det ut igjen og brukte bare orginale. og da ble det som dag og natt. pumpe utspytte peker ned i karet her. og er bra sirklasjon i overflaten.
Takk for gode tips! Jeg skal sjekke filtrene, mulig det er tett. Jeg bruker også hvite filterlapper, kanskje det er problemet.
Impeller, er det denne jeg trenger?
Angående impeller til Juwel bioflow 600, er det denne jeg trenger?

Denne er det du skal ha for å få 1000l/t


Det koster 3 kroner og 20 øre for en hvit filterlapp, så jeg synes ikke det er ille å bruke en slik i uka. Men det er nå meg da Det blir i alle fall kun 166 kr i året, noe som er forsvinnende lite i forhold til total kostnaden her.. Kunne gjerne brukt to slike i uka for å holde gjennomstrømmningen jevnere om det var så - for å unngå å plage bakteriene så ofte..

Hele poenget med finfilteret (forfilteret) er at det skal gå tett, det sitter "foran" de andre svampene for å sile ut partikler, for- og planterester som ville tettet de andre svampene etterhvert. Så bytter man det en gang i uka for å bli kvitt disse partikklene. Tar 5 sek å bytte det når jeg skifter vann.. Evt, matrester som går inn i filteret samles opp i finfilteret og tas ut 1 gang i uka istedet for å samle seg opp i filteret og ligge der å rotne i en evighet...

Forøvrig er jeg ikke så interessert i for mye strøm i dette karet, men har en 1000l/t impeller i bakhånd skulle det bli lite gjennomstrømning når svampene er bedre innkjørt.. Men holder meg foreløpig til å bruke forfilteret og ha gode rutiner på å bytte dette, så det blir skjeldnere rensing av svamper med påfølgende stress på bakteriekultur..
takk igjen , kindafishy. interessant å høre hvordam du gjør det
Det viste seg nå at det hadde samlet seg masse dritt i inntaket der pumpa sitter. Det forklarer jo hvorfor det ikke ble noe trykk ut. Urutinert av meg å ikke sjekke dette først. Siden jeg kjøpte akvariet brukt, må jeg ha glemt å gjøre rent der før jeg innstallerte den nye pumpa. Kunne uansett tenkt meg enda mer bevegelse i vannet, så nå har jeg bestillt impeller fra Webzoo. Takk for linken!
Bra du fant ut av det Bare hyggelig å kunne assistere Kan tenke meg det blir litt stusselig med sirkulasjon i motsatt hjørne av pumpa i 180 litern med 600l/t ja..
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap