Feil i denne sammensetningen til 180l kar?

Jeg skal kjøpe et 180l kar, og har tenkt litt på fiskesammensetningen.

Har noen fisk i et mindre kar som skal over i dette:
- 1 kampfiskhann
- 1 par minirasbora
- 1 par otocinlus hoppei

I tillegg tenker jeg på:
- 1 par ancistrus
- 20 stk neontetra
- 5 stk platy
- (Kanskje noen minirasbora til...)
- 2 eplesnegler

Er det noe jeg bør passe meg for med denne sammensetningen?
Knuffing?

Har tenkt litt på å få enn to kampfiskhunner, men hannen kan til tider være hissig på sitt eget speilbilde i glasset, så er litt skeptisk... Jeg er litt redd for at han kan gå løs på platyene... De andre burde vel gå greit.
Burde fungere fint, men om det blir knuffing avhenger litt på gemyttet til kampfisken din. Dem kan oppføre seg veldig forskjellig i selskapskar.

Siden rasbora er en stimfisk ville jeg valgt å enten spe på så du får en fin stim av disse, eller finne dem et nytt hjem hvis du heller vil ha neontetra. To stimer blir for mye. Ottoer trives også bedre når dem er fler, så du kan med fordel kjøpe to-tre til
Kampfisk og platy
Jeg har hatt disse sammen i kar av flere typer og det har aldri vært noe problem. Men som man er inne på tidligere i tråden er det også min erfaring at det er himmelvid forskjell på kampfisk-hanner.

Ellers ser sammensetningen spennende ut og det skal være god plass.
Jeg lurer litt på hva du mener når du skriver feks " 1 Par Otto".
Mener du at du skal ha 2 stk, eller ett par stk, altså en liten gjeng?

Både Ottoene og Rasboraene bør være en gruppe på minst 6 stk. Helst fler. Rasboraene er livlige og fine, men kan fort bli mat til større fisk.
Er de for få i flokken vil de heller gjemme seg fremfor å svømme rundt. Ang kampfiskene får du bare overvåke og følge med dersom du tenker på å ha fler.
Selv har jeg 6 jenter i samme kar uten problemer, men ting kan fort snu seg!

Eplesneglene liker seg egentlig best i litt hardere vann, fremfor de andre fiskene du nevner. Ang mallene høres dette ganske greit ut, men kjøper du de små, pass på at de får hver sin hule de kan vokse opp i. Er du uheldig og får bare hanner kan det fort bli knuffing! Lykke til!
June
Burde fungere fint, men om det blir knuffing avhenger litt på gemyttet til kampfisken din. Dem kan oppføre seg veldig forskjellig i selskapskar. Siden rasbora er en stimfisk ville jeg valgt å enten spe på så du får en fin stim av disse, eller finne dem et nytt hjem hvis du heller vil ha neontetra. To stimer blir for mye. Ottoer trives også bedre når dem er fler, så du kan med fordel kjøpe to-tre til :)

Jeg fikk i utgangspunktet med en rasbora med et "uhell" i posen under et annet fiskekjøp, og kjøpte en annen senere. Disse små luringene koster 59 kr stk der jeg har kjøpt de, så det blir en formue med en hel stim. Billigere med 10 neontetra for 150 kr...
Hvor mange rasboraer bør til for å lage en stim i 180l?

Det blir nok flere ottoer. Det er veldig sjarmerende
"par"
Sparesset
Jeg lurer litt på hva du mener når du skriver feks " 1 Par Otto". Mener du at du skal ha 2 stk, eller ett par stk, altså en liten gjeng?

Jeg mente en gutt og en jente = 1 par
Fisker
Truls O. Bjørhei
Jeg har hatt disse sammen i kar av flere typer og det har aldri vært noe problem. Men som man er inne på tidligere i tråden er det også min erfaring at det er himmelvid forskjell på kampfisk-hanner. Ellers ser sammensetningen spennende ut og det skal være god plass. :)

Jeg var redd for at kampfisken kunne irritere seg over fargeprakten til platyen. Blir spennende å se hvordan det går. Liker veldig godt Otocinluser
Åse Britt Larsen
Jeg var redd for at kampfisken kunne irritere seg over fargeprakten til platyen. Blir spennende å se hvordan det går. Liker veldig godt Otocinluser :D

De fargene jeg hadde på mine platys var enten Mikke Mus (hvit og rød) eller noen selvavlede (oransje med blåskimmer og masse sorte flekker).
Spennende
Truls O. Bjørhei
[QUOTE=Åse Britt Larsen] Jeg var redd for at kampfisken kunne irritere seg over fargeprakten til platyen. Blir spennende å se hvordan det går. Liker veldig godt Otocinluser :D

De fargene jeg hadde på mine platys var enten Mikke Mus (hvit og rød) eller noen selvavlede (oransje med blåskimmer og masse sorte flekker).

Har ikke hørt om "Mikke Mus platy" :-o

Jeg har bare sett helt oransje eller de som jeg tror kalles indianerplaty (med litt svart på halen)...
Platy er avlet fram i et bredt fargespekter. Har selv gule, orange, grønnlige, blå, lilla og hvite, og diverse kombinasjoner... Tror de med svart hale kalles Wagtail... (har en del sånne)

Egentlig er neontetra og platy en dårlig kombinasjon, selv om det er en av de vanligste. Platyene vil ha høy ph, mens neon vil ha lav... Samme med gh også.
Platy
Sort hale er wagtail ja. Mikke Mus platy kalles dette eftersom den har et mønster ved haleroten som ligner på hodet til nevnte tegneseriefigur. Mine har lenger ryggfinne (særlig hannen) og er litt slankere i formen. Slikt sett minner den litt om en sverddrager (Xiphophorus Helerrii).
Jeg vil advare mot å ha platy sammen med kampfisk. Har selv erfart at platyene nappet i finnene til kampfisken. Jeg syntes ikke det var en forsvarlig kombinasjon pga dette. Hvertfall greit å være klar over at det kan skje.
Takk
Takk for tips. Jeg hadde det samme tilfellet med kuhliål. Den nappet så i kampfisken at den måtte gis bort...
Flere damer til en kampfisk hanne er ikke noe problem, grunnen til at den kjekker seg til speilbildet sitt er at den tror det er en annen hannfisk, da den ikke skjønner at det er seg selv den ser. Hunnfiskene har dessuten ingen problemer med å svømme fra hannen, da de ikke har alt sløret å drasse på som hannen har...
:-)
Du mener at et par hunner vil gå greit sammen med hannkampfisken + ancistrus, cory, otto og noen rasboraer? Er jo 180 liter...
Plassen er overhode ikke noe problem for kampfisker, har selv drettet dem i 16liter's kar med stor suksess. Så det er ikke de som klager først på plassen i allefall
Sånn liten tommelfingerregel er jo 1cm fisk til 1liter vann, så da kan du jo ha nesten 2meter med fisk
Nytt besetningsforslag/brainstorming
1 stk kampfiskhann
2 stk kampfiskhunner (?)
5 stk otocinlcus hoppei
5 stk minirasbora
1 par (hann+hunn) ancistrus av et aller annet slag...
5 stk corydoras
6 stk eplesnegler (gule/hvite/blå)

Ka dokker tru?
Det virker som en fin sammensettning For gøy kan du jo også vurdere noen reker, de er veldig flinke nyttedyr
Reker...
Jeg har to reketyper i et annet kar. Tror ikke jeg vil satse på de sammen med kampfisk med tanke på en film jeg så på nettet en gang :-\ Der spiste kampfisken opp rekene... Har dessuten tenkt å beholde det innvendige filteret i Juwel Rip 180, og tviler på det er rekevennlig. Nei, rekene får kose seg i sofakroken i stua og se tv sammen med oss!
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap