En hard start

Starter med å beklage for posten min da den sikkert blir usystematisk og rotete, men forbeholder meg argumentet at jeg er ny=)

Skal vi se.. Vel som sagt så har jeg fått et 180? (100x40x45cm) akvarie som gikk på søpla om jeg ikke ville ha det..Noe som er uaktuelt sånn jeg ser det...
Så etter at jeg hadde fått opp akvarie tok det ikke lang tid før jeg skulle presses på både den ene og andre fisken... Vel jeg har et naivt hjerte og nå sitter jeg nå her med et akvarium, som garantert( etter noe timer her på forumet) er heeelt off hva det burde være..Og jeg fisk som ikke burde være sammen...

La oss starte med selve karet og utstyr...

1: Grus/Sand: Jeg har brukt bunnlaget som fulgte med akvariet og dette virker som det er grus i alle størrelser og farger..Jeg syns ikke dette er pent i det hele tatt og jeg har allerede bestemt meg for å gå over til sand..Hadde i utgangspunktet tenkt å sjekke om jeg fant noe tilnærmet biltemasanden som alle skryter av, men bor i Finnmark så må finne det en annen sted enn Biltema? Noen som vil komme med innspill til hvordan sand og hva jeg ser etter når jeg leser på sandposer hos byggevaren? Til slutt: Sand fra sjøen er alltid avrundet?

2:Utstyr: Jeg har nå fått tak i varmekolbe, bestillt vanntester, slamsuger og en ny pumpe til min 60L, men jeg regner med det er flere ting dere anbefaler meg å handle pluss jeg trenger nok en ny pumpe til mitt 180L snart..Noen anbefalinger? Jeg vil ha sand i det store akvarie også så fort det lar seg gjøre, men ville liksom få 60L opp og gå med sand,planter og snegler før jeg startet det større karret...

3:Filter: Jeg fikk med et Eheim filter, men jeg aner ikke model..Jeg har på følelsen av at jeg både bruker den feil og at den kanskje er for liten for akvarie mitt.. Så jeg lurer da på om det er noe merking på filteret? Et annet spørsmål jeg har i forbindelse med filter er: Bytter jeg vatten? inni filteret eller bare presser jeg det i vann som selvfølgelig ikke dreper bakteriene ? I såfall hvor mye og hvor ofte.. Og til slutt om filter i denne gang: Kan jeg ta litt av vatten fra filteret i 180L hvor det lever fisk og planter og putte litt av denne i et annet filter for å starte et plante/prøveogfeil kar?

4: Planter: Jeg har flere forskjellige planter og bestilte meg mange nye i går.. Jeg vil veldig gjerne lære meg å bli litt flink med akvarieplanter og derfor har jeg fyllt opp en 60L kun for planter og testing av annen substratlag og eller røtter og div.. Hva er deres tips for friske og sunne planter som er i harmoni med resten av akvarie? Og hvilken plantenæring anbefaler dere? Til slutt om planter.. Det er fredsliljer i akvariet akkurat nå, men leste at dette ikke var gunstig..Noen som vil fortelle meg hvorfor?

5: Fiskene: Jeg overtok 1 Sjakkbrettpansermalle fra bestefaren til min bedre halvdel som første fisk og ivrig som jeg var hentet jeg også 2 Sverddrager, 2 Platy og 5 kardinaltetra.. Når jeg handlet fisken rådførte jeg med han som drev butikken(dust som jeg er trodde jeg han hadde peiling) Han sa alle fiskene ville komme fint overens og at de passet sammen..Så viser det seg at kardinaltetraen både er ekstra følsom, trenger minimum antall 8 for å trives og at Sverddrager og Platy er levendefødende mens Tetraene og panser'n=) er eggleggere..

Jeg ser at panser'n er mer vant ti samme forhold som Sverddrager og Platy, men den stakkars stimen min liker det jo endel surere.. Noen tips her?Helst uten å ta livet av noe..? Og hvor mange kardinaltetra mener dere er gunstig for en 180L Noen andre fine fisker jeg burde sjekke ut?

Jeg har nå i ettertid også funnet ut at Sjakkbrettpansermallene lever i stim, men helst bare 1 hann om akvarie ikke er 500L +. Pansermallen har nå levd 10+ år i ensomhet før den kom til meg, så selv om jeg nå sitter å stresser med å få meg flere så er det et par spørsmål som dukker opp..

Først: Hvordan ser jeg kjønn når jeg bare har 1? Det neste: Er det noe jeg må tenke på siden den har levd 10år+ alene? Og til slutt: Noen som vet hvorfor pansermallen digger fredsliljene?

Snegler: Jeg har handlet noen snegler og lurer poå noen ting her også før de kommer i posten: Jeg tenkte å ha de i dette "testkarret" til å begynne med(for her er det sand), men kan snegler også være på grus? Og hvor mange vil det anbefales å ha til mitt 180L?

Vel det var førsteposten min=) Håper noen tar seg tid..
fred
Er også usikker på denne mallen min?
Trodde jo det var en Sjakkbrettpansermalle, men syns hode-partiet på min er helt forskjellige.. Noen som kan identifisere? Ja og jeg lurte på kjønn...=) Dårlig kamera desverre..
Hvis du har bestilt planter så søk på plante navnet og les om dem.
Det er forskjel på vanskelighetsgrad, lysbehov og så vidre.

Du får bruke søke funksjonen her på forumet, da finner du mest sansynlig fiskene og plantene i databasen.

Sand kan du hente fra ei elv eller et vann, skyll godt.

den eheim pumpa, er det ikke et merke på den som sier noe om modell, finnes godt med reservedeler i handelen til gamle eheim pumper.
Sand fra elv er bedre enn sand fra sjø, når du skal ha ferskvannsakvarium. Men unngå sand som er full av leire, eller altfor finkornet.

Som pumpe/filter til 180-liter kan jeg anbefale Eheim 2028 eller Am-Top 3337; disse har jeg erfaring med, og begge modellene fungerer tilfredsstillende til mitt behov.

Hvis du ikke finner noe klistremerke som sier hvilken modell det filteret du har er av, kan du ta noen bilder av filteret og poste her. Det er sikkert noen som kjenner det igjen.

Vatten kan du bytte hver gang (eller rense og bytte ca. hver 5. gang hvis du vil). Resten av filtermaterialet skal skylles i brukt akvarievann og "aldri" byttes ut. Vatten står for mekanisk filtrering, og det er lite bakterier i denne. Skal du kickstarte et annet filter, er det best å ta biologisk filtermateriale (altså ikke vatt) eller bare grums, fra det innkjørte filteret.

Rita Revestrek
En [URLBLOCK1] "High fin-variant" kanskje?


Du har nok rett=) Takk
Bengt M
Hvis du har bestilt planter så søk på plante navnet og les om dem. Det er forskjel på vanskelighetsgrad, lysbehov og så vidre. Du får bruke søke funksjonen her på forumet, da finner du mest sansynlig fiskene og plantene i databasen. Sand kan du hente fra ei elv eller et vann, skyll godt. den eheim pumpa, er det ikke et merke på den som sier noe om modell, finnes godt med reservedeler i handelen til gamle eheim pumper.


Har lest om de pantene jeg har bestilt og gjort meg halvveis kjent med de.. Valgte nok noen jeg vil slite med, men de var så fine=)

Jeg har hentet min sand fra sjøen, men vasket den i flere dager og drakk sikkert 4 gode glass til sammen for å smake på vannet...La denne sanden i et 60 liter akvarie noen planter og ny næring.. Plantene lever og har det fint..Er det noe indikasjon på at sanden ble ren nok?

Må nok ha en ny pumpe..Tror den jeg har er til 80 liter eller noe...Å betale=)
Kampfisk
Sand fra elv er bedre enn sand fra sjø, når du skal ha ferskvannsakvarium. Men unngå sand som er full av leire, eller altfor finkornet. Som pumpe/filter til 180-liter kan jeg anbefale Eheim 2028 eller Am-Top 3337; disse har jeg erfaring med, og begge modellene fungerer tilfredsstillende til mitt behov. Hvis du ikke finner noe klistremerke som sier hvilken modell det filteret du har er av, kan du ta noen bilder av filteret og poste her. Det er sikkert noen som kjenner det igjen. Vatten kan du bytte hver gang (eller rense og bytte ca. hver 5. gang hvis du vil). Resten av filtermaterialet skal skylles i brukt akvarievann og "aldri" byttes ut. Vatten står for mekanisk filtrering, og det er lite bakterier i denne. Skal du kickstarte et annet filter, er det best å ta biologisk filtermateriale (altså ikke vatt) eller bare grums, fra det innkjørte filteret.


Hentet fra sjøe men som sagt over vasket den meget grundig, både med akvarie vann og brønnvann først.. Håper det ikke straffer seg...

Ser du anbefaler utvendige pumper, er dette fordi jeg vil ha sand eller bare fordi de generelt er greiere og bedre å ha med å gjøre? Am-Top 3337 er jo opp til 500 liter, men det gjør kanskje ikke noe på mitt 180 liter?

Da vet jeg det, her er det ikke noe bio filter engang! Fatter ikke at personen før meg som har hatt dette akvarie har klart å holde fiskene sine i livet...

Men takk for svar..
Gratulerer med akvarium! Bratt læringskurve, men det har gått seg til for mange av oss etterhvert :o)

Fredsliljene hadde jeg dratt opp med en gang, pottet om i blomsterjord og gledet meg over i vinduskarmen. De tåler nok å stå med tærne i vann eller i et terrarium, men er giftige og vil ikke klare seg lange stunden i et akvarium. Skamme seg, skulle de som selger dem som akvarieplanter! Det finnes flotte akvarieplanter som gjør samme nytten og trives i vann, sjekk for eksempel Echinodorus og Cryptocoryne.

Hvis du likevel skal tømme karet og skifte til sand, hadde jeg spandert på meg næringssubstrat i bakkant av akvariet, så slipper du å tenke så mye på høye planter med kraftig rotvekst. Det finnes flere helt ok typer, bl.a fra JBL, avhengig av hva du får tak i.

Litt flytende næring må også til, bakteriekulturen produserer nitrat, og for at plantene skal nyttiggjøre seg det trengs mikronæring og jern. Er veldig fornøyd med Happy Life, har tilsatt en gang i uken etter vannskift, men forsøker nå å få til daglig tilsetning for å se om plantene synes det er gøy.

Glade planter er jo så moro, de vokser hele året!
Kloakk
Hentet fra sjøe men som sagt over vasket den meget grundig, både med akvarie vann og brønnvann først.. Håper det ikke straffer seg... Ser du anbefaler utvendige pumper, er dette fordi jeg vil ha sand eller bare fordi de generelt er greiere og bedre å ha med å gjøre? Am-Top 3337 er jo opp til 500 liter, men det gjør kanskje ikke noe på mitt 180 liter? Da vet jeg det, her er det ikke noe bio filter engang! Fatter ikke at personen før meg som har hatt dette akvarie har klart å holde fiskene sine i livet... Men takk for svar..


Sand fra sjøen (saltvann) kan inneholde rester av skalldyr og derved kalk. Sjekk vannet for hardhet og sammenlign med kranvannet ditt. Hvis du skal ha fisk som liker kalkholdig vann, er det jo bra, men om du skal ha sydamerikanere som liker surt og bløtt vann, er det ikke bra.

Utvendige filtere har mye større kapasitet enn innvendige og trenger ikke rens så ofte som innvendige. Filtre kan neste ikke bli for store, så et som er beregnet på 500 liter til din 180 er flott.

De bakteriene som skal bryte ned ammoniakk til nitritt og nitritt til nitrat, kan med fordel bo i gryteskrubber av rustfritt stål. Jordan leverer slike, koster 10-15 kroner for 2 og du trenger antagelig 8 til 10 stk. Altså et billig, evigvarende og meget godt filteredium. Har stor overflate i forhold til volum. Bruker dette selv i en AM Top og det funker storartet.
Linda & Ove
Gratulerer med akvarium! Bratt læringskurve, men det har gått seg til for mange av oss etterhvert :o) Fredsliljene hadde jeg dratt opp med en gang, pottet om i blomsterjord og gledet meg over i vinduskarmen. De tåler nok å stå med tærne i vann eller i et terrarium, men er giftige og vil ikke klare seg lange stunden i et akvarium. Skamme seg, skulle de som selger dem som akvarieplanter! Det finnes flotte akvarieplanter som gjør samme nytten og trives i vann, sjekk for eksempel [URLBLOCK1] og [URLBLOCK2]. Hvis du likevel skal tømme karet og skifte til sand, hadde jeg spandert på meg [URLBLOCK3] i bakkant av akvariet, så slipper du å tenke så mye på høye planter med kraftig rotvekst. Det finnes flere helt ok typer, bl.a fra JBL, avhengig av hva du får tak i. Litt flytende næring må også til, bakteriekulturen produserer nitrat, og for at plantene skal nyttiggjøre seg det trengs [URLBLOCK4] og [URLBLOCK5]. Er veldig fornøyd med Happy Life, har tilsatt en gang i uken etter vannskift, men forsøker nå å få til daglig tilsetning for å se om plantene synes det er gøy. Glade planter er jo så moro, de vokser hele året!


Tusen takk, tok meg rundt 4 timer med lesing her inne og jeg var bitt av basillen=) Synd det er så mye feil, for det er mye jeg innser jeg må kjøpe inn, er ikke verdens rikeste, men klarer jo ikke la vær når jeg vet de sikkert har levd under disse vilkårene lenge=/

Tror fredsliljene er noe forrige eier har satt oppi selv.. De ser veldig friske og fine ut da=p Fjerner de i morra tidlig, ble litt sent..Har forresten allerede 8 fredsliljer i forskjellige karmer...Liker blomster godt kan man si=) Har vel 6 planter fra før, hvor 2 av dem er flyteplanter.. Jeg vet jo såklart ikke navn på disse, og det har vist seg vanskelig å søke det opp når jeg har nada å gå etter..Bortsett fra dem har jeg handlet disse:

Echinodorus peruensis Microsorium pteropus(smalbladet)
Didipilis diandra Microsorium pteropus(vanlig)
Cryptocoryne mioya Alternanthera rosaefolia
Sagittaria sabulata Vesicularia dubyana
Echinodorus tenellus Salvinia natan
Cryptocoryne petchii Hemianthus callitrichoides

Så ja jeg gikk litt bananas, men jeg er nybegynner å regner med det blir endel svinn..

Garantert at jeg skal handle bunnsubstrat, takk for tipset..Nå bruker jeg TetraTec sin plantegjødning, flytende..Funker greit for plantene her i allefall... Så også igjennom dine akvarier...Håper jeg blir så flink en dag=) Takk igjen for godt svar..

fred
530
Sand fra sjøen (saltvann) kan inneholde rester av skalldyr og derved kalk. Sjekk vannet for hardhet og sammenlign med kranvannet ditt. Hvis du skal ha fisk som liker kalkholdig vann, er det jo bra, men om du skal ha sydamerikanere som liker surt og bløtt vann, er det ikke bra. Utvendige filtere har mye større kapasitet enn innvendige og trenger ikke rens så ofte som innvendige. Filtre kan neste ikke bli for store, så et som er beregnet på 500 liter til din 180 er flott. De bakteriene som skal bryte ned ammoniakk til nitritt og nitritt til nitrat, kan med fordel bo i gryteskrubber av rustfritt stål. Jordan leverer slike, koster 10-15 kroner for 2 og du trenger antagelig 8 til 10 stk. Altså et billig, evigvarende og meget godt filteredium. Har stor overflate i forhold til volum. Bruker dette selv i en AM Top og det funker storartet.


Hmm, jeg skjønner, vel etter at jeg hadde skylt sanden noen dager lot jeg den ligge noen timer med TetraAqua EasyBalance. Før jeg så etterpå la sanden i et 60 liters akvarie(bilde) tilsatt nytt vann + 10% fra akvarie med fisker og planter satt en sirkuleringsvifte i gang og la i noen planter på unn og noen på toppen...Disse ser ut til å klare seg greit, men ikke bra kan man si, men derfor jeg ikke har fisk i 60 literen...selv om det sikkert blir akvarie 2 etterhvert kjenner jeg meg selv rett..

Ahh, noted, jeg handler meg nok et AmTop 3338 utvendig filter de nærmeste dagene ja=) Flott tips med gryteskrubb! Takker og bukker=)
Kloakk
Echinodorus peruensis Microsorium pteropus(smalbladet) Didipilis diandra Microsorium pteropus(vanlig) Cryptocoryne mioya Alternanthera rosaefolia Sagittaria sabulata Vesicularia dubyana Echinodorus tenellus Salvinia natan Cryptocoryne petchii Hemianthus callitrichoides Så ja jeg gikk litt bananas, men jeg er nybegynner å regner med det blir endel svinn..


Velkommen til klubben, det er ingen ende på det der. Helt utrolig hvordan man stadig kan få plass til bare en plante til ;o)

Veldig bra start, ikke alle vil nødvendigvis trives hos deg, og ikke alle vil nødvendigvis trives sammen. Planter driver med kjemisk krigføring! En som ser stusselig ut etter en stund kan stortrives ti centimeter lenger til venstre. Utrolig gøy!

Og et tips til; ikke kast dem med en gang de sturer. Mange planter produseres i sump, dvs med bladene over vannflata. Så når de plasseres i akvariet vil overvannsbladene visne, tipper det vil skje med Cryptocorynene i alle fall, muligens med Echinodorus parviflorus 'peruensis' også. Så lenge røttene er friske er det håp, bare knip av blader som ser triste ut og gled deg, for de bladene som kommer etterpå er virkelig flotte!

Og man sier akvarieplanter er så dyre - jeg vet ikke helt jeg, hva koster en bukett roser egentlig? Og hvor lenge har man en sånn?
Linda & Ove
Velkommen til klubben, det er ingen ende på det der. Helt utrolig hvordan man stadig kan få plass til bare [I]en[/I] plante til ;o)

Ja det kan jeg merke=) 2 av kompisene mine har allerede kommentert over hvor mye jeg babler, viser bilder og styrer med akvarie for tiden..Jeg elsker det rett å slett!

Linda & Ove
Veldig bra start, ikke alle vil nødvendigvis trives hos deg, og ikke alle vil nødvendigvis trives sammen. Planter driver med kjemisk krigføring! En som ser stusselig ut etter en stund kan stortrives ti centimeter lenger til venstre. Utrolig gøy!

What? Åååå så kult! Har jeg ikke tenkt på engang og jeg som alltid flytter på stueplantene...Men sinnsykt kult..
Linda & Ove
Og et tips til; ikke kast dem med en gang de sturer. Mange planter produseres i sump, dvs med bladene over vannflata. Så når de plasseres i akvariet vil overvannsbladene visne, tipper det vil skje med Cryptocorynene i alle fall, muligens med Echinodorus parviflorus 'peruensis' også. Så lenge røttene er friske er det håp, bare knip av blader som ser triste ut og gled deg, for de bladene som kommer etterpå er virkelig flotte!
Noted, jeg liker som sagt planter generelt og tar hele tiden stiklinger om jeg ser det begynner å se trist ut, har også merket at de fleste flyteplantene jeg har, har visnet etter at de ble flyttet fra et annet akvarie eller butikken og hjem til meg, men etter en ukes tid så spirer det nye skudd og blader..Som du sier er helt friske og fine... Skal være obs på de plantene nu nevner..Håper jeg får de til å overleve hvertfall..

Linda & Ove
Og man sier akvarieplanter er så dyre - jeg vet ikke helt jeg, hva koster en bukett roser egentlig? Og hvor lenge har man en sånn?


Enig med deg der, handlet endel planter i livet mitt og det koster flesk! Om jeg klarer å ta stiklinger og få akvarieplanter til å spre seg som andre planter syns jeg faktisk akvarieplanter er billig som fy.. Akvariekjellern hadde stort utvalg og gode pris etter min mening..Gleder meg vilt til det blir sent..
Ringte å maste på karn på akvariekjellern igjen i dag, han sa det ble ikke sendt noe i går, jeg sa flott, da slenger du med en AmTop 3338..Så jepp da nærmer vi oss..
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap