Mitt første akvarie

Hei!

Jeg er i ferd med å starte opp med mitt første akvarie.
Ifm dette har jeg skrevet ned en del fisk jeg kunne tenke meg. Jeg har vært i en butikk og de har sagt at det skal gå greit med fiskene jeg har valgt. Men jeg vil likevel spørre her for å høre andre sine synspunkter på dette.

Karet blir mellom 100 - 150 liter, jeg må bare få tak i et først.

Fisker:
Kuhlii Ål, 3 stk
Kampfisk, han, 1 stk
Rødmunntetra, 10-15 stk
Marmorert øksefisk, 10-15 stk
Amanoreker, 3-5 stk
Ancistrus, 2-3 stk
Guppy, 4-7 stk
Indisk glassmalle, 5-10 stk
og mulig 2-3 dvergciklider.

Dette blir til sammen 40 - 60 fisk ca.

Er disse kombinasjonene ok?

Jeg tror at 60 fisk blir mye så hvis jeg tar mye av en fisk korter jeg ned på en annen. Så jeg får kanskje rundt 40 - 45 stk.

På forhånd takk
eg ville ikkje hatt kampfisk oppi der, den kan bite i halene på dei som har en fin.
Enig med foregående taler
Særlig kombinasjonen kampfisk og guppy kan jeg vanskelig se noen lykkelig utgang på.

Ellers er Kuhli en stimfisk og kan med fordel ha flere enn 3. Husk videre at de foretrekker fint substrat fremfor grus. Det går med 3 men det er sannsynlig at de vil trives bedre om du dobler.

Ellers mener jeg å ha hørt, i forhold til mengde. At man regner ca 1cm fisk per liter vann som absolutt max, men ta den med en klype salt.
Takk for svar!

Da ryker kampfisken for å si det sånn Jeg kommer nok ikke til å ha alle typene som står på lista, men det er greit å forhøre seg litt sånn at jeg tar bort de som ikke passer med resten.

Antall Kuhliier bør nok økes som nevnt.
Jeg stusser også litt på 2-3 Ancistruser. Jeg ville kjøpt èn til å begynne med, og heller valgt å kjøpe partner til den dersom du vil ha oppdrett når de blir eldre.
De kan krangle voldsomt om revir nemlig.

De Indiske glassmallene vil ha andre vannverdier en resten av ønskefiskene, dette bør du nok også ta litt i betraktning. Med litt tilvenning og mye flaks kan de gå i "vanlig" vann sammen med de andre, men levetiden blir nok noe redusert av dette.
Nå vet jeg ikke hvor mye kunnskap du har skaffet deg enda, men det skader vel ikke med litt tips og meninger

Først og fremst; skaff deg informasjon om innkjøring. Dette er det viktigste for å få en god start som akvarist. Du finner flere artikler på Akvaforum angående tema, samt drøssevis med tråder. Ikke tro på dyrebutikkene sine "mirakeltabletter" som gjør karet innkjørt på et døgn, og tro heller ikke på dem når de sier det går fint å sette inn fisker et par dager etter oppstart. Les deg opp litt om dette temaet, så unngår du en trist start på hobbyen.

Listen din inneholder mye morsomme fisker, men alle disse vil nok ikke gå så bra sammen. I tillegg vil karet se rotete ut med så mange forskjellige typer, og få av hver. Av erfaring vil du nesten ikke se noen av fiskene, og det er en sjanse for at du blir skuffet over resultatet.

I første omgang ville jeg droppet indisk glassmalle, dvergciklider og evt. kampfisk. Disse tre har noe mer sære krav, og trenger kar spesielt tilrettelagt dem. Ja, det går bra i noen kar, men det er en sjanse det ikke er verdt å ta som nyfrelst akvarist. Er så ufattelig kjedelig hvis du er en av dem det ikke går bra med...

Marmorert øksefisk, rødmunntetra og guppy er alle stimfisker, og alle tre lever i midt-/toppsjiktet. Det er en fare for at dette kommer til å bli veldig rotete. Jeg ville droppet enten rødmunntetra eller guppy. Øksefiskene holder seg i hovedsak i toppsjiktet, så det burde gå greit med dem, men det kan fortsatt bli litt rotete med to stimer i et såpass lite kar.

Noen forslag til sammensetninger:

Kuhliiål - 6-7 stk
Marmorert øksefisk - 10 stk
Kampfiskhann
Amanoreker

Guppy - f.eks. 7 stk
Marmorert øksefisk - 10 stk
Ancistrus - 1-2 stk

Rødmunntetra - 10 stk
Marmorert øksefisk - 10 stk
Ancistrus - 1-2 stk

Dette er da forslag til hva du kan starte med. Etter hvert som ting faller til ro i karet kan du se om du skal utvide stimene. Det vil bli mye ryddigere med færre arter, og du vil også få mulighet til å ha flere av hver art. I tillegg vil jeg anbefale deg å sjekke ut Otocinclus, også kjent som Otto. Dette er søte, små algeetere som gjør lite ut av seg, i motsetning til ancistrus.
Kampfisk spiser reker...
Her har det rast inn mange forslag og tips! Takk for all hjelp til nå

Jeg har lest gjennom en del artikler om akvariehold her på siden, men jeg blir nok å lese de et par ganger til før jeg virkelig setter i gang til sommeren

jeg skjønner jeg har bomma litt på antall fisker og arter i akvariet! Basert ut fra noen av forslagene deres så har jeg en ny liste:

Amanoreker - 4 - 5 stk
Guppy - f.eks. 7 stk
Marmorert øksefisk - 10 stk
Kuhliiål - 6-7 stk

Hva tenker dere om denne sammensetningen?

Er det sånn at jeg ikke kan blande Kuhliiål med andre bunnfisk feks 1 Ancistrus?

For øvrig så Otocinclus ut som et kult alternativ

Igjen, takk for all hjelp!
Du kan ha Ancistruser sammen med Kuhliier
Ottoer er et fint alternativ til algespisere, en stim av dette kan nok bli både fint og nyttig. Sammensetningen du har nå ser mer spiselig ut ja, skal du ha feks 150-180 liter er det nok plass til en eller annen "hovedfisk" også.
Hvis jeg skulle valgt en stim med Ottoer istedenfor en stk Ancistrus, måtte jeg da ha droppa Kuhliiålene?

Ålene er så kule at det er nesten de siste jeg vil fjerne/bytte ut i lista

Jeg skjønner hva folk mener med litersyka nå. Allerede før jeg har skaffet meg et akvarie så ønsker jeg meg et større nå enn tidligere
Ottoene gjør ikke så mye utav seg, samme med kuhliiene for den saks skyld, ikke så veldig plasskrevende fisk egentlig. Hvis de får raptus er det som regel opp og ned langs et hjørne i karet.. Så både otto og kuhlii vil jeg tro skal gå kjempefint!
frosken
Kampfisk spiser reker...


Dvergreker, ja. Voksne amanoreker burde ikke være noe problem. Er også flere kampfisker som er for treige til å få tak i rekene, spesielt hvis de har langt slør. Her har jeg dvergreker i de fleste kar, og de voksne kommer seg unna det meste av fisker uten problem. Yngel av reker er det verre med, men nå skal det godt gjøres å få yngel på amanoreker også. Så det ene forslaget mitt burde kunne gå bra
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap