Sneiler?

Dumt spørsmål, men lurer.
Hvor mye fisk kan man egentlig ha i et 72 liters akvarium?
Har en del tetra (kobber og vinkel)
En del Kuhlii-åler, to væråler, to pansermalle, to L144, to scalarer, to blåguramier og har nettopp kjøpt meg en gull hai. Er dette for mye fisk?

Har et problem til.. Har fått sneiler i akvariet, burde jeg rense det? Koke røtter og grus? Eller finnes det fisk som spiser de?
Du har nok litt mye fisk der og noen som fort kan bli litt store for ditt kar.

hva mener du med en del kuhlii og en del kobber og vinkel? 10-20-30?
5 kobbertetra og 5 vinkeltetra. Har 8 Kuhlii-åler
Jeg hadde gjort mitt for å beholde kuhliiene da de er morsomme og langt mindre plasskrevende enn værålene, som jeg sikkert hadde fått gitt vekk. Pansermallene hadde jeg enten gitt vekk eller valgt å skaffe minst tre-fire eksemplarer til av da det er i overkant sosiale fisk. ) Minst like vimsete og glade i oppførsel som kuhlii.. og da fortjener de kompiser! Scalarene kan du jo sikkert ha enn så lenge, men med tiden vil de nok rett og slett bli for høye for karet. Hvis du med gullhai mener regnbuelabeo er det også en plasskrevende fisk.

Persooonlig hadde jeg faktisk kuttet ut alt unntatt kuhliiene, L144-ene, muligens beholdt pansermaller med selskap og gått for et par honningguramier. Supersøte guramier som ikke gjør så mye utav seg annet enn å ta livet med ro.
:)
Takk

Da skal jeg sette værålene og tetraene i mitt tomme 20l og skaffe noen flere pansermaller
Håper du ikke har tenkt å ha tetraene og ålene i 20l permanent

Ellers syns jeg det virker litt trangt med kuhliiål, l-144 og pansermaller. Det blir mye fisk på bunnskiktet da. Jeg har 4 l-144 sammen med corydoras i en 200l og syns nesten det er litt trangt. Så jeg ville valgt enten l-144 eller corydoras, ikke begge deler. L-maller kan jo også bli veldig territorielle.
Værålene skal helst ha 150 liter som et absolutt minimum, mao blir 20 liter fort litt.. tja trangt? Kommer som regel veldig godt utav det hvis man leser litt om fiskene på forhånd. Ikke alle fisker trives i samme type vann heller for den saks skyld. En idé kan være å be de ansatte i dyrebutikken om å gå på Akvaforum og sjekke navn på fisk i fiskebasen, eventuelt skrive ei liste over de interessante artene og ta med hjem og søke og grave litt. Det er forferdelig trasig å brenne seg på at man har fisk som i det lange løp kommer til å vantrives, men akk, dessverre er det en gang slik at enkelte bare tenker salg, salg, salg..
huff, for hver fisk jeg kjøper så spør jeg først om de passer sammen med resten av de jeg har, hvor stort kar de trenger og hvor mange de trives sammen med av samme art. Fikk høre at alle passet inn, men at kanskje regnbuelabeoen ville hersje litt. Må vel kjøpe meg nytt kar snart. Håper at dere her inne har litt mer peiling. Takk
Stole aldri på en dyrebutikk. Mer eller mindre alle her har de villeste historier om hva en dyrebutikk har kommet med av misinformasjon og idioti. Slå opp fiskene i fiskebasen her, eller i en god akvariebok hvis du har det. Fiskebasen vedlikeholdes og er basert på erfaringer som erfarne akvarister har gjort seg over flere år, jeg stoler mye mer på det enn på en butikk som skal tjene penger.
Tilfeldig bekjentskap
© Jone Knudsen
Reklame for plussmedlemskap