Vil innrede "naturlig" i 50-liter

Jeg har et hjørneakvarie på ca 50 liter som for øyeblikket virker ganske kjedelig, og jeg vil innrede det helt på nytt. Jeg ser for meg mer sånn bergbakgrunn, sånn som skal forestille sten (berg) for å få det så naturlig som mulig. Da tenker jeg på noe som festes på innsiden og som også har form, hvis du skjønner forklaringen min. Er noe sånt å få kjøpt?

Vet dere om andre ting som også som kan bidra til å få det fint? Er sand lett å holde rent, og gjør det vannet uklart ved at det blusser opp?

Jeg gleder meg til å begynne, og håper jeg får svar som kan hjelpe meg. Har aldri innredet skikkelig før, og er lei av "et helt vanlig akvarie".
Planteakvarier er skikkelige perler i alle fall! Søk på planteakvarier blandt medlemsakvariene og bli inspirert! Jeg elsker sand. Det er kjempelett å plante i sand, det ser superpent ut, det er rimelig i innkjøp og det er lett å vedlikeholde såfremt du har noen vaktmestere. Enkelt å rengjøre da det meste havner i overflaten og jeg har corydoras+snegler så det blir ganske lite til overs.
Amanthea
Planteakvarier er skikkelige perler i alle fall! Søk på planteakvarier blandt medlemsakvariene og bli inspirert! Jeg elsker sand. Det er kjempelett å plante i sand, det ser superpent ut, det er rimelig i innkjøp og det er lett å vedlikeholde såfremt du har noen vaktmestere. :-) Enkelt å rengjøre da det meste havner i overflaten og jeg har corydoras+snegler så det blir ganske lite til overs. :-)

Takk for tipset! Da skal jeg søke opp planteakvarier med det samme og la meg inspirere. Så sanden gjør ikke vannet "gromsete" på noen måte, altså?
Nei langt ifra! Så mye som jeg roter om i sanden så skulle det vært en eneste stor støvsky men det er det altså ikke! Litt tåkete dag 1 da jeg bare helte rett oppi vannet (har sett vann bli fylt på sakte og da er det krystallklart på minuttet), men hos meg tok det en dag siden jeg var.. host.. LITT uforsiktig. Kan godt virvle opp sand nå men det legger seg med én gang.
Så bra at det legger seg igjen så raskt! Da bytter jeg nok ut grusen min med sand snart. Håper ikke det har noe å si for algeeterne... Når jeg ser på medlemsakvarier her inne synes jeg sand er mye penere å se på enn grus.
Det finnes masse flotte innvendige bakgrunner på markedet. Tror kanskje de som heter Slimline passer best i ditt kar, siden det er såpass lite...
Sand er populært av en grunn ja Hihi.. nei algespiserne plages nok ikke med sanda, er jo ørten forskjellige steder å lete etter mat. Selv har jeg en liten stim pansermaller som holder et sabla liv i karet og kunne aldri vært foruten dem!
sissimor
Det finnes masse flotte innvendige bakgrunner på markedet. Tror kanskje de som heter Slimline passer best i ditt kar, siden det er såpass lite...

Da skal jeg se etter det Kan jo ikke ha noe som tar mye plass, som du sier er det jo ganske lite fra før dette akvariet mitt.
Amanthea
Sand er populært av en grunn ja ;) Hihi.. nei algespiserne plages nok ikke med sanda, er jo ørten forskjellige steder å lete etter mat. :) Selv har jeg en liten stim pansermaller som holder et sabla liv i karet og kunne aldri vært foruten dem! :)

Tror nok aleeterne vil like det. Er det noe spesiell type sand jeg skal se etter?
Jeg vil anbefale enten Biltemasand (det står på den at den skal være egnet til akvariebruk. De har nemlig noen sekker det IKKE står på og det er gal type da den inneholder olivin og det vil du iiikke ha i et akvarie) eller Rådasand. Rådasand finnes i 0.8-1.2mm som er en ganske gjev størrelse. Ellers vil nok dyrebutikker ha flere varianter av sand også, men dette er nok de vanligste. Rådasanden er litt mer rødlig og "livat" enn Biltemasanden, som igjen blir mer strandhvit.
Amanthea
Jeg vil anbefale enten Biltemasand (det står på den at den skal være egnet til akvariebruk. De har nemlig noen sekker det IKKE står på og det er gal type da den inneholder olivin og det vil du iiikke ha i et akvarie) eller Rådasand. Rådasand finnes i 0.8-1.2mm som er en ganske gjev størrelse. Ellers vil nok dyrebutikker ha flere varianter av sand også, men dette er nok de vanligste. Rådasanden er litt mer rødlig og "livat" enn Biltemasanden, som igjen blir mer strandhvit. :-)

Ok. Takker for all hjelpen jeg har fått fra deg Nå blir det spennende å se hvordan det blir med sand, noe jeg ikke er vant med. Tror jeg skal kjøpe sand i dyrebutikken for å være sikker på at jeg ikke kjøper noe feil da det er første gangen. Dette blir nok bra!
MEN, hvordan blir det når jeg slamsuger? Da blir det vel sugd opp en god del av sanden også, sikkert?
Ikke kjøp noe større enn 1.2mm i alle fall, er så gjevt å kunne stå fritt til å ha hva enn man måtte ønske i karet uavhengig av bunnen. Du må legge ut bilder av det endelige resultatet! Rådasanda er fryktelig pen! Du har ikke slamsugeren nedi sanda slik som du har den i grus, er du flink og slamsuger jevnlig vil det ikke gå store greiene nedi sanda uansett. Og sandsnegler er geniale vaktmestere! Geniale! Blir kanskje en spiseskje sand med opp når jeg slamsuger.. hiver det bare utfor huset jeg.
Amanthea
Ikke kjøp noe større enn 1.2mm i alle fall, er så gjevt å kunne stå fritt til å ha hva enn man måtte ønske i karet uavhengig av bunnen. :-) Du må legge ut bilder av det endelige resultatet! Rådasanda er fryktelig pen! Du har ikke slamsugeren nedi sanda slik som du har den i grus, er du flink og slamsuger jevnlig vil det ikke gå store greiene nedi sanda uansett. Og sandsnegler er geniale vaktmestere! Geniale! :-D Blir kanskje en spiseskje sand med opp når jeg slamsuger.. hiver det bare utfor huset jeg.

Jeg skal se hva jeg finner ) Er spent på resultatet selv også. Da regner jeg med at det ikke blir noe problem med slamsugingen. Jeg har sett litt på sandsneglene, men jeg er ikke så fan av snegler, så vi får se. Det skjer så mye framover nå at jeg må vente til det har roet seg til jeg får begynt. Det blir sikkert flott!
Havfruuen
MEN, hvordan blir det når jeg slamsuger? Da blir det vel sugd opp en god del av sanden også, sikkert?

Hvis du får til, så la vannet fra slamsugeren renne oppi ei litabøtte som du har stående i den større bøtta du lar vannet renne nedi, da vil sanda bli liggende i den lille bøtta, ta den ut av store bøtta når du er ferdig å slamme, så heller du sanda tilbake igjen

Her f.eks kan du se på bakgrunner, diverse priser og størrelser.

Du kan jo også lage selv, ved f.eks å lime korkbark på bakveggene i karret. (med akvariesilikon vel å merke)
Det kan danne seg gasslommer under sanda. Sandsnegler er gode for å bekjempe dette da de snur på sandkornene. Holder seg oftest under sanda, men er veldig flinke til å fortelle deg om noe er gæærnt med vannet ditt. OG de har supersøte skall og ser nesten litt triste ut der de drasser med seg det superdigre skallet sitt på en evig jakt etter mat. Kjempefine!
Uff, nå er det enda et spørsmål som dukket opp i hodet mitt. Eller, jeg søkte litt på google og leste at fisker som lever på bunnen kan bli syke av en slags gass i sanden? Er det noe i det, eller er ikke det noe jeg trenger å tenke på?
Og blir veldig mange tilslutt

Har selv 12 kar med biltemasand,ingen sandsnegler og ingen gasslommer

Men har heller ikke så tykt lag med sand heller og har coryer i de fleste karene.
Du kan ellers rote litt i sanden ved vannbytte hvis du ikke vil ha sandsnegler

Når det gjelder å få det til å se naturlig ut ,så kommer det jo an på hvilke fisker du har tenkt å ha i karet og hva som er naturlige for de der de opprinnelig kommer fra.
Hadde vært kjekkt om du skrev litt om det.
Akkurat nå har jeg en hannkampfisk og 2 gule algeetere i karet. Kan jo hende jeg kjøper en sandsnegle for å unngå gasslommer.
Kampfisken kommer jo fra Sør øst asia.
De lever i nærmest stillestående dammer.
Der er det ofte siv.
Så valisneria planter burde funke og en tynn rot.

Hva med å bytte algeeterne ut med Corydoras?
Du kan ha en kampfisk, noen corydoras og vis du vil ha en algeeter så kan du ha otto arter som er mer egnet til størrelsen på ditt akvarie
Tilfeldig bekjentskap
© Håkon Kolderup
Reklame for plussmedlemskap