Greit å kaste fisker i do?

Jeg har ikke drevet med fisk så veldig lenge, men føler at jeg kan en del allikevel.

Jeg har alltid kastet fiskene mine i do når de har dødd, eller hvert halvdøde. Dette gjelder da guppyer,platyer og andre fisk i lignende størrelse.

Har tittet litt rundt på nettet nå, og ser at folk synes dette er så fryktelig, og at man heller skal koke fisken hvis man skal avlive den osv. Mange som kaster den i søpla når den er død også.

Er det så jævlig farlig å kaste døde, halvdøde eller levende småfisk i do.? De vil jo dø ganske fort av trykket i dass uansett:P
Du kan spre sykdommer som den døde/halvdøde fisken din har..
Og hvordan skal den får spredd sykdommer?..den er jo i kloakken:P Ikke så mange som bort der akkurat.
Er det så jævlig farlig å kaste døde, halvdøde eller levende småfisk i do.? De vil jo dø ganske fort av trykket i dass uansett:P



For å si det slik så begraver en ikke et menneske fordi om det har brukket ryggen. En begraver det når det ikke lenger er liv.

Kaste halvdøde eller levende fisk i toalettet er etter min mening uhørt, og tolker deg ikke som noen dyre-venn akkurat. Jeg kunne jo kaste deg ned en 400meters fjellskråning... du dør jo likevel når du treffer bunnen av dalen......

Litt på kanten denne sammenligningen, men regner med at du skjønner hva jeg mener.

Men om det er farlig som du skriver, er det vel ikke, men lite humant

Selv har jeg et akvarierom i kjelleren med 12 akvarier. Når det en skjelden gang dør en fisk, går den i søppelposen. Halvdøde fisk som MÅ avlives, avliver jeg i kokende vann, før di går i søppelposen
Som regel dør fisk av en grunn.

En fisk som er syk og som fremdeles er i live KAN overleve en tur til kloakken og sprelle en god runde. Jeg utfordrer i alle fall ikke skjebnen med å hive syke fisk i do og jeg lar IHVERTFALL aldri en halvdød fisk ligge og lide. Om så er avliver jeg den og hiver den i søpla. Better safe than sorry.
Sammenlign et menneske med en fisk ja! Smart:P

Meeen jeg skjønner hva du mener. Har liksom ikke sett sånn på det før bare. Har liksom alltid spylt den ned, og kommer sikkert til å fortsette med det. Jeg ser ikke problemet med det, men her finnes det tydeligvis ulike meninger.
Nå er det vel ikke akkurat tettheten av høyerestående organismer i kloakksystemet som er grunner at du ikke bør kaste død fisk i toalett, men eventuelle mikroorganismer som kan smitte vill fisk i våre vassdrag.

Når det gjelder levende fisk er det selvfølgelig helt forkastelig å "avlive" fisk ved å kaste dem i toalettet av dyrvernsmessige hensyn. Fisk bør selvfølgelig avlives på en human måte, på linje med alle levende organismer. Skålding av levende fisk er vel neppe en helt ok måte å avlive fisk på heller.

Det er ikke noen trykkendringer å snakke om i et mere eller mindre åpent kloakkanlegg som de fleste norske husstander er koblet til. Derimot dør fiske etterhvert av forgiftninger, kulde og etterhvert fordi den kanskje blir filtret ut sammen med andre organiske rester på filterduker på rensestasjoner og blir presset inn i avføring osv. Dette kan vel neppe kalles en human avliving.
Trodde virkelig at det var hel normalt å kaste fisker i do, men der dreit jeg meg ut gitt:P

Men at flere døde fisker blir kastet i dass kan der banne på:P

Tuppelura90
Sammenlign et menneske med en fisk ja! Smart:P Meeen jeg skjønner hva du mener. Har liksom ikke sett sånn på det før bare. Har liksom alltid spylt den ned, og kommer sikkert til å fortsette med det. Jeg ser ikke problemet med det, men her finnes det tydeligvis ulike meninger.




Enten er du utrolig dum, ellers så burde du ikke ha dyr over hodet i det hele tatt. Sammenligningen min var ment slik at jeg mener et dyreliv er like mye verdt som et menneske liv. Men den tok du tydeligvis ikke helt.

Om du ikke mener at fiskene dine skal få den pleien og det livet di fortjener i et lite akvarie, burde du selge det til noen som vil ta vare på det.

Med din tankegang synes jeg fryktelig synd på dyrene du har og evnt har hatt. Det å ha dyr, om det være seg fisk, katt, hund eller hest for den saks skyld, betyr at en har tatt på seg et ansvar, noe du helt tydelig viser at du ikke gjør.... desverre

god natt
Takk og jekk deg ned litt a..fisker tenker ikke engang. Det er jeg overbesvist om, men selvfølgelig skal de ha det bra! Du bør ikke uttale deg om hvordan jeg er med dyra mine. Jeg har en golden retriver og en fin svart guttepus som jeg elsker over alt på jord. Det blir liksom ikke helt det samme med fisk.

Jeg vil ha meg frabedt den rottekjeften din!
Er man krass, får man krasse svar tilbake. Dessverre en del det å være på et forum.

Og jo, fisker tenker og føler smerte. Ville du kanskje ha forlatt bikkja døende utenfor huset? Når man tar på seg ansvaret for et liv, må man følge det opp også. Og det kalles ikke å ta vare på dyrene sine når man fraskriver dem helt elementære egenskaper og lar dem dø en sakte og smertefull død. Nå kan ikke jeg si noe om fiskeholdet ditt eller ditt generelle dyrehold, men ikke la dyr lide - det være seg fisk eller hund.
Jeg var ikke særlig krass i første innlegget mitt, men fikk jo sinte svar tilbake, noe jeg syntes var unødvendig.

Tuppelura90
Jeg var ikke særlig krass i første innlegget mitt, men fikk jo sinte svar tilbake, noe jeg syntes var unødvendig.

Du viser manglende respekt for fiskene dine, det er derfor du får sinte svar. 5 sekunders gullfiskminne er en myte, fisker kan læres opp til å gjøre kunster, og har utmerket hørsel. De hører tydelig forskjell på to musikkstykker som er nesten helt like (ihvertfall viss det ene betyr mat). Og fisker kjenner smerte...

Og hvorfor skylle en død fisk i do? Det er da lettere å bare kaste den i søpla. Og som tidligere nevnt: du kan smitte fisk i vassdraga...

Dette er meget enkelt, man hiver ikke fisk i do. Man sørger for at fisk blir avlivet hurtigst mulig etter at de er tatt ut av karret. Det er bedre å legge fisken i matavfallet enn å være avhengig at kommunen har renseanlegg som fjerner fisken fra kloakken. Det er bedre å væe litt på den sikre siden enn å ta sjanser.

Det å ta miljømessig ansvar er en del av hobbyen vår og dette skal tas på alvor.

Det som også skal tas på alvor er respekten for alle medlemmer her på AF. Utsagn som går på person skal ikke forekomme og dette overholdes ikke i denne tråden. De dette gjelder har nå fått beskjed så stram opp språkbruken.
Da takker jeg for alle svar. Synd det ble en så hissig tone ut av dette her:/ Jeg ville egentlig bare høre litt om hva folk mente om det å pælme fiske i do.

Jeg har fått svar nå: MAN KASTER IKKE FISKER I DO! :P
Med den holdningen din om å kaste levendefisk i do, så har jeg mest lyst til å anmelde deg for dyremisshandling. Med din holdning må du bare innse at du får krasse svar.

Fisker tenker, husker, føler, og ja kan lære "triks" som nevnt.
Gullfisk har definitivt ikke 5sekunders hukommelse, tror faktisk det var mythbuster som testa det.. og da ligger filmen på youtube.

Avliving på mest mulig human måte, kokvann går fort, dog kanskje ikke det mest humane det heller.

Men bakterier som kan komme ut i norsk natur, bli nå døde å. Kontra spyle i dass.
Og den meste søppla her til lands bli brent, Kontra spyle i dass.
Sa da er man enda sikkrere med tanke på bakterier som kan komme ut i norsk natur.

Hva gjør fiskernepå sjøen? Jo skjærer strupen/gjeldene av fiskene så de blør ihjæl.
Så kanskje kokvann er greit i vår akvarieverden alikevel?

Jeg har også, hund og 2 katter, og jeg bli like mye glad i fisken som i både kattene og hunden.
Uansett hvem av de som dør etter flere år, like trist og vemodig uansett for min del!

Synes holdningen som kommer frem er trist.
Men alle tenker ikke likt, og alle kan gjøre feil, men alle kan forbedre seg. Altid.

Du har hvertfall spurt angående avliving og destruering av fisk.
Og en god del punkter er kommet frem, så man har hvertfall mulighet å lære av det.






En annen metode som ikke er å anbefale, er å bruke saks til avliving. Jeg prøvde det på en syk kampfisk en gang. Den vred på seg, med det resultat at jeg bare fikk klippet øvre halvdel av nakken på første forsøk. Ca 2 min. etter at hodet var skilt fra kroppen, begynte hodet å snappe etter luft...... Ufint ! Bruker derfor heller kokende vann.
Andre her på forumet sverger til hammer eller skvising av nakke/hode
mellom tommel og pekefinger. Begge disse metodene er kjappe og humane
og utsetter fiskene for minimalt med lidelser. En annen metode som ses på som human er å bruke nellikolje for å bedøve fisken før avliving.
Inaktiv bruker
Vi bruker aldri kokende vann. Rett og slett fordi større fisk bruker lengre tid på å koke ihjel. Øks eller hammer høres kanskje grotesk ut, men etter min erfaring er det som går raskest, det beste.

Veldig stor fisk/maller har jeg ikke tatt livet av enda, men har hørt om at spes. maller kan være veldig seie, så her aner jeg ikke hvilken metode som er best. Halshugging med øks? Forslag?
Inaktiv bruker
Tetra-frelst
En annen metode som ses på som human er å bruke nellikolje for å bedøve fisken før avliving.


Hvordan går man frem ved bruk av nellikolje?
Tilfeldig bekjentskap
© June Årøe
Reklame for plussmedlemskap