Innvendig filter i juwel rio 180l - erfaringer og tips ved bytte av filtermedia?

Vi har kjøp et Juwel Rio 180l, og har tenkt å beholde det innvendige filteret. Dette pga jeg ikke ønsker å modifisere, og risikere å ødelegge noe i det helt nye akvariet. Føler også at det er sikrere å ha innvendig filter mot vannlekkasje som lettere kan oppstå i slanger og koblinger fra et eksternt utvendig filter.

På pakken fra Juwel står det syklus på hvor ofte filtermediene bør byttes. Jeg synes dette høres veldig ofte ut. Hva slags erfaringer har andre som bruker dette?

Filter
Bytt ut finfilteret du har i toppen med ett blåbfilter, så er det bare la det surre å gå. Finfilteret som er på toppen er lett å gå seg tett, du reduserer kapasiteten på pumpa med det.
:-)
Du tenker da på å bytte ut det hvite øverste svamplaget med en tilsvarende blå?
En fin blåsvamp fra Juwel da?
Har et mindre kar, men regner med systemet er det samme. Jeg har kun grov blåsvamp i mitt filter, og bytter kun filtervatten på toppen. Finsvampene går fort tett, og er noe skikkelig herk.
Har samme akvarium som deg og har kun cirax-kassetter i den nederste holderen. De har stått urørt i ett år nå, bortsett fra den ene gangen jeg har tatt dem opp for å sjekke om alt sto bra til.

I den øverste har jeg tre fine svamper som jeg nå holder på å bytte ut med grove blåsvamper (byttet den første i går, skal ta det over litt tid). De tre svampene der har jeg hatt i bruk i nøyaktig ett år nå. Tar dem ut innimellom og kryster dem siden de går tett innimellom.

Anbefaler deg å kjøpe en stor bit grov blåfiltersvamp som du enkelt skjærer til med tapetkniv. Det er mye billigere enn å kjøpe enkeltsvamper.

Ikke bry deg om det som står i bruksanvinsingen og ikke bruk alle spesialsvampene som fulgte med. De kan du heller spare til en annen gang.
Har det samme karet som deg, og kan si deg hvordan jeg gjorde det.

Det første jeg gjorde er å droppe den svarte svampen, ikke bytt den mot noe annet. Ellers bruker jeg den hvite på toppen og bytter den hver gang jeg bytter vann. 1 gang i uken.

Når det gjelder pumpa så er den etter min mening for svak, så jeg byttet den med en som nesten dobbel så sterk. (forsatt Juwel). Jeg har en del maller og fisker oppi, så jeg satt også oppi en fluval 4 med utblåsning rett ved overflaten for å ha bevegelse og mer oksygen i vannet.

Dette fungere utmerket for meg og fiskene stortrives. Vil annbefalle i det minste å ordne deg en Fluval 4. (er innvendig filter og skal ikke koste mer enn 3-400 kr brukt)

Når det gjelder de andre svampene så bare bruker jeg de som fulgte med, en tykk grov blå svam en en fin en. Du kan la den fine være over den grove, så den grønne. Den grønne kan strengt byttes mot en blå grov, men den har jeg latt være. Disse svampene kan du vri i en bøtte med akvariet vannen gang i blant eller når du ser utblåsningen på pumpa er svak. Kun en av gangen selfvølgelig. Pleier å gjøre det når jeg bytter vann.

Hvis du ikke har satt vann i det ennå ville jeg sett på muligheten til å sette inn bakgrunner. Jeg gjorde ikke det og angre vilt på det!

Cirax?
Helinor
Har samme akvarium som deg og har kun cirax-kassetter i den nederste holderen. De har stått urørt i ett år nå, bortsett fra den ene gangen jeg har tatt dem opp for å sjekke om alt sto bra til. I den øverste har jeg tre fine svamper som jeg nå holder på å bytte ut med grove blåsvamper (byttet den første i går, skal ta det over litt tid). De tre svampene der har jeg hatt i bruk i nøyaktig ett år nå. Tar dem ut innimellom og kryster dem siden de går tett innimellom. Anbefaler deg å kjøpe en stor bit grov blåfiltersvamp som du enkelt skjærer til med tapetkniv. Det er mye billigere enn å kjøpe enkeltsvamper. Ikke bry deg om det som står i bruksanvinsingen og ikke bruk alle spesialsvampene som fulgte med. De kan du heller spare til en annen gang.


Hva er cirax-kassetter? Du brukte altså ikke de originale?
Takk for tips om blåfiltersvampene. Trenger vel ikke å bytte de på en stund i øverste kammer i filteret...
juventus
Har det samme karet som deg, og kan si deg hvordan jeg gjorde det. Det første jeg gjorde er å droppe den svarte svampen, ikke bytt den mot noe annet. Ellers bruker jeg den hvite på toppen og bytter den hver gang jeg bytter vann. 1 gang i uken. Når det gjelder pumpa så er den etter min mening for svak, så jeg byttet den med en som nesten dobbel så sterk. (forsatt Juwel). Jeg har en del maller og fisker oppi, så jeg satt også oppi en fluval 4 med utblåsning rett ved overflaten for å ha bevegelse og mer oksygen i vannet. Dette fungere utmerket for meg og fiskene stortrives. Vil annbefalle i det minste å ordne deg en Fluval 4. (er innvendig filter og skal ikke koste mer enn 3-400 kr brukt) Når det gjelder de andre svampene så bare bruker jeg de som fulgte med, en tykk grov blå svam en en fin en. Du kan la den fine være over den grove, så den grønne. Den grønne kan strengt byttes mot en blå grov, men den har jeg latt være. Disse svampene kan du vri i en bøtte med akvariet vannen gang i blant eller når du ser utblåsningen på pumpa er svak. Kun en av gangen selfvølgelig. Pleier å gjøre det når jeg bytter vann. Hvis du ikke har satt vann i det ennå ville jeg sett på muligheten til å sette inn bakgrunner. Jeg gjorde ikke det og angre vilt på det!

Hvorfor droppet du den svarte svampen?
Byttet du rett og slett hele det hvite hver eneste uke? Kan man da bare bruke sånn stor hvit fiskevatt i pose, eller bruker du de hvite Juwel-padsene til 15-20 kr stk?
Så på Aquamanias at de ikke selger Fluval 4. Er det noen av Juwel http://www.aquamanias.no/kategori.php?kategori=197&subkategori=18&subkategori2=315 som kan være en erstatning?
Har tenkt veldig på å få en innvendig bakgrunn, men tenker at renhold er lettere med å bare ha glassveggene. Bekymrer meg bare for hvordan jeg skal få satt på fotoplakaten jeg har bestilt. Har hørt både om matolje, tape og spesiallim, men ønsker helst å bruke noe som kan taes av om man skulle ønske å gjøre endringer en gang i tiden. Hvordan limte du den på?
Bare for å skyte inn - på webzoo koster de hvite filtervatt firkantene 16 kr for en 5-pack, så det er ikke ille dyrt Jeg har orginalt oppsett i min rio 125 annet en at den svarte og grønne svampen er byttet med blåsvamp. Bytter den hvite vatten en gang i uka (ved vannskifte) eller oftere hvis den skulle bli tett (f.eks. pga ommøblering eller algeskraping)
kindafishy
Bare for å skyte inn - på webzoo koster de hvite filtervatt firkantene 16 kr for en 5-pack, så det er ikke ille dyrt :) Jeg har orginalt oppsett i min rio 125 annet en at den svarte og grønne svampen er byttet med blåsvamp. Bytter den hvite vatten en gang i uka (ved vannskifte) eller oftere hvis den skulle bli tett (f.eks. pga ommøblering eller algeskraping)


Har du link til varen?
Ser at de har på Aquamanias også. På bildet ser det ut som det kan være 5 stk i pakken. Selger de bare 5pk fra Juwel?
Den svarte svampen er egentlig ment kun til når du medisinerer. Så den blir ubrukulig nå.

Det er 5 hvite filter pads i en pakke. Så du trenger 8-9 pakker per år. Pleier å kjøpe 6-7 av gangen siden det går unna (har 2 kar)

Tror det er den her jeg byttet inn, men du trenger ikke bytte inn med en gang. Prøv deg frem med den du har allerede.

http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=3788

Når det gjelder Fluval så var det denne jeg mente. Den er stor og "klumpette", men vil heller ha den i karet og ha veldig bra kvalitet på vannet en uten. Du kan også ha bittelitt mer fisk med den i karet. Uten å overdrive. Da mener jeg for eksempel at du kan ha fler av stim fisker som tetra eller corydoraser og sånt.

http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=2234

Det dukker opp annonser på brukte av denne. Men helt ny er jo tryggest. Kjøper du denne trenger du ikke bytte pumpa på Juwel sin på en liten stund da.

juventus
Det er 5 hvite filter pads i en pakke. Så du trenger 8-9 pakker per år. Pleier å kjøpe 6-7 av gangen siden det går unna (har 2 kar).


Det var liksom 3 lag av de hvite som fulgte med filteret. Jeg åpnet i går og begynte å gjøre klart. Da skal man altså ha så tykt lag (3 tynne matter) hver gang man bytter de?
Du skal kun bruke en av gangen. Ikke glem å ta ut den svarte da!
Ok
Da bruker jeg bare en hvit. Skal jeg spare den svarte til en gang jeg kanskje må ha medisin i karet? Håper ikke jeg trenger det da...
Tilfeldig bekjentskap
© Runar Heskestad
Reklame for plussmedlemskap