- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Reker og snegler
Reker og snegler
Jeg har en 120l som jeg har lyst å kun har reker og snegler i. Har to amanoreker fra før, men de kan ikke gå sammen med posthornsneglene (planorbanius corneus), da de tar en snegle hvis de får sjansen. Og disse sneglene savner jeg, så de er definitivt på vei inn.
Skal forklare litt om akvariet. Det er et lido akvarium, med røtter, huler og noen bakgrunnsplanter, Javamose vil bli festet til røttene, slik at det er noe for rekene å putle på med, samtidig så har jeg to algeballer som trenger litt oppussing.
Vurderer flere planter i forgrunnen. Det er brukt rådasand som bunnsubstrat.
Har noen gamle (snart 5 år) gamle neontetra og rødmunnstetra som jeg også vurderer å flytte over i dette karet. Har ikke lyst å selge disse, da de har vært med fra starten av. Vil det by på rekeproblemer?
Lurer derfor på om det er noen som har noen tips til meg angående arter som kan gå sammen med sneglene og fiskene og andre synspunkt. Har også lyst på Tylomelania sp. Men ser at de trenger litt høyere temperatur, så de er fortsatt på tenkestadiet.
Skal forklare litt om akvariet. Det er et lido akvarium, med røtter, huler og noen bakgrunnsplanter, Javamose vil bli festet til røttene, slik at det er noe for rekene å putle på med, samtidig så har jeg to algeballer som trenger litt oppussing.
Vurderer flere planter i forgrunnen. Det er brukt rådasand som bunnsubstrat.
Har noen gamle (snart 5 år) gamle neontetra og rødmunnstetra som jeg også vurderer å flytte over i dette karet. Har ikke lyst å selge disse, da de har vært med fra starten av. Vil det by på rekeproblemer?
Lurer derfor på om det er noen som har noen tips til meg angående arter som kan gå sammen med sneglene og fiskene og andre synspunkt. Har også lyst på Tylomelania sp. Men ser at de trenger litt høyere temperatur, så de er fortsatt på tenkestadiet.
Postet 13.05.11 kl 12:17
Svarer på eget innlegg..
Skiftet vann i går og tenkte videre på hva jeg skulle ha i akvariet.
Bestilte snegler: ti posthorn og fire suller.
Testet vannverdiene i går:
7 i ph
3 kh
0 nitritt
0 nitrat
25 grader i vannet
Tenkte eg måtte øke kh litt og temperaturen slik at sullene trives.
Tenker og å bestille inn Caridina Babaulti Grønn. Synes de var flott og tenkte det hadde vært gøy å få til oppdrett. Leste om de i artikkelen her på akvaforum. Tror ikke det blir fisk i karet for å si det sånn..
Bestilte snegler: ti posthorn og fire suller.
Testet vannverdiene i går:
7 i ph
3 kh
0 nitritt
0 nitrat
25 grader i vannet
Tenkte eg måtte øke kh litt og temperaturen slik at sullene trives.
Tenker og å bestille inn Caridina Babaulti Grønn. Synes de var flott og tenkte det hadde vært gøy å få til oppdrett. Leste om de i artikkelen her på akvaforum. Tror ikke det blir fisk i karet for å si det sånn..
Postet 14.05.11 kl 15:11
Jeg har grønne reker i to kar, og det kryr av reker i alle størrelser. De går her sammen med kirsebærreker, endlers, neontetra, klovnekilli, platy-ungdommer og ancistrus. Det blir sikkert spist noen småreker, men det blir ihvertfall stadig flere av dem i begge kar... Mulig jeg bare er heldig med fiskene mine da men...
Postet 14.05.11 kl 15:42
Benedicte_07Jeg har en 120l som jeg har lyst å kun har reker og snegler i. Har to amanoreker fra før, men de kan ikke gå sammen med posthornsneglene (planorbanius corneus), da de tar en snegle hvis de får sjansen. Og disse sneglene savner jeg, så de er definitivt på vei inn. Skal forklare litt om akvariet. Det er et lido akvarium, med røtter, huler og noen bakgrunnsplanter, Javamose vil bli festet til røttene, slik at det er noe for rekene å putle på med, samtidig så har jeg to algeballer som trenger litt oppussing. Vurderer flere planter i forgrunnen. Det er brukt rådasand som bunnsubstrat. Har noen gamle (snart 5 år) gamle neontetra og rødmunnstetra som jeg også vurderer å flytte over i dette karet. Har ikke lyst å selge disse, da de har vært med fra starten av. Vil det by på rekeproblemer? [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/thumbs/17690_110513121601_1.jpg[/IMG] Lurer derfor på om det er noen som har noen tips til meg angående arter som kan gå sammen med sneglene og fiskene og andre synspunkt. Har også lyst på Tylomelania sp. Men ser at de trenger litt høyere temperatur, så de er fortsatt på tenkestadiet.
Hei Benedicte. Suller klarer seg godt i temperatur på 26 grader. Har det i et kar og de yngler som bare det. Har du målt GH i karet ditt? Kjøp deg en GH test for det er en av de viktigste verdiene når du skal ha snegler. PH bør ligge på 7,5 og GH bør være minst 8.
Jeg har reker i alle kar og de går sammen med alle slags fisker og det går bra. Masse flyteplanter hjelper de til å overleve.
Postet 14.05.11 kl 17:41
Endret: 14.05.11 kl 17:42
Snegler
Jeg har ikke fått målt den. Jeg har nett kjøpt inn gh, da jeg var tom.
Skal måle senere i kveld. Den lå på 9 i forrige uke, så eg lurer på om eg må få den opp også.
Har du en spesiell type reker i disse karene?
Har ingen spesielle rekespisende fisk, men tenkte det var lurt å spørre, før jeg introduserte noen. Må og kjøpe noen flyteplanter etterhvert..
Takk for tips Heidi. Kjempe kjekt med svar.
Skal måle senere i kveld. Den lå på 9 i forrige uke, så eg lurer på om eg må få den opp også.
Har du en spesiell type reker i disse karene?
Har ingen spesielle rekespisende fisk, men tenkte det var lurt å spørre, før jeg introduserte noen. Må og kjøpe noen flyteplanter etterhvert..
Takk for tips Heidi. Kjempe kjekt med svar.
Postet 14.05.11 kl 18:41
Sissimor
Takk for svar.
Postet 14.05.11 kl 18:46
Hardhet i vannet.
GH ligger på 10. Er det for mye?
Postet 14.05.11 kl 22:08
Postet 15.05.11 kl 15:11
Gh..
Det var bra, jeg var redd for at det ble for mye, men ser at sandsneglene blir ganske store og trives, så det er håp.
Postet 15.05.11 kl 16:50