Cryptocyrone

Jeg har en slags Crypto i et av mine kar. Er usikker på hvilken art, men jeg tror det er Undulata. Det er en sånn utover-plante, ikke oppover. Problemet mitt er at etter en Google-runde og sjekking her på AF, er jeg like blank....... Det eneste eksemplaret her på AF er en tegning. Derfor legger jeg ved noen bilder og håper noen kan hjelpe meg.
( Hmmm. bilde 2 og 3 viser vel mere skjegg-alger enn planter, men... )
Cryptocoryneidentifikasjon er ikke den enkleste øvelsen i verden. Mange lar seg ikke identifisere før de blomstrer! Det kan godt være en undulata du har, men den blir høyere, mer opprett og med smalere blader i alle kar her hos oss. Yndlingscrypt, med veldig godt lys får den samme farge som din, grønnere i svakere belysning. Det er jo en av de spennende tingene med Cryptocorynner, kjøp en bunt og plant litt i forskjellige kar - forskjellig vekst og farge!

Sitter på en pc med dårlig fart og slitent tastatur, hvis du søker på utenlandske fora som Aquatic Plant Central eller Plant Geek har de bilder av forskjellige typer, de viser også hvor varierende samme plante kan være. Vekstformen minner mer walkeri, men mulighetene er mange. Vakker crypt uansett hva den kalles :o)
Vel, etter å ha sett igjennom disse, ble jeg enda mere usikker.....
Wendtii var forkastet, men er nå i tvil.....
PS ! Mange planter manglet bilde på Plant Geek.
No e æ svimmel ! Har bl.a. sjekket Beckettii(petchii), Walkeri (luthea)
og Wendtii (brown). Syntes disse lignet, men...... Det spesielle med
disse plantene er at jeg fjernet dem i September-10. Dette fordi jeg
ønsket plass til flere røtter og huler. Bildene er fra 13/5-11 !! Har nå
kommet til at de skal få være i fred. Grunnen til at de kom tilbake,
kan skyldes at jeg har torvplater under sanden. Ettersom jeg har
ombestemt meg, har jeg blitt nysgjerrig på hvilken art dette er.
Har knipset noen nokså skrale bilder som kanskje illustrerer hvor vrient det er. Navnene er fra leverandørens bestillingsliste, som følger varenumrene i boka "The Aquarium Plant Handbook", den er ikke rykende fersk så allerede der er man ute og kjøre ettersom nye klassifiseringer kommer hele tiden. Plantene i akvariene her ligner bare sånn passe på bildene i den boka også, så jeg forsøker å huske hvor jeg har satt hva. Ingen spøk ;o)

Cryptocoryne x walkeri
[External Image]

samme plante fra annen vinkel
[External Image]

Cryptocoryne undulata og wendtii 'Mi Oya' med festlige skrivefeil, har visst litt å lære om å sette tekst på bildene :o)
[External Image]

Cryptocoryne undulata i svak belysning, fra samme bunt som på forrige bilde.
[External Image]

Ettersom Cryptocoryner er så flotte, har vi endel jeg ikke tør kalle annet enn Cryptocoryne. Punktum. Det hender det ligger oppgravde avleggere i overflata etter litt Corybarting, og det er alltid plass til en Crypt til ett eller annet sted...
Synes den ligner på Cryptocoryne affinis jeg, sånn bare for å skape enda mere tvil :P... Fikk nettop ett par av de fra akvariekjellern...
Akkurat. Bekrefter virvaret. Affinisen skal iflg basene bli hammerslått på samme måte som usteriana, så da kan du jo ha noe å glede deg til! Fant forøvrig en side som bruker bilder fra boka jeg refererer til, der ser walkeri helt annerledes ut, er egentlig bare to som ser ut som seg selv. Gøyal planteslekt, men litt utfordrende for folk som liker orden i sysakene...
Løsning, trodde jeg....
I går fant jeg en slik plantelapp. Endelig løsning på
mysteriet ! Det er ikke undulata. Det er en Wendtii
"green". Ble derfor endret i akvarieprofilen.
I dag fant jeg enda en lapp.........Ny endring ;
Beckettii "petchii". Etter endel Googling synes jeg
likevel den ligner mest på Wendtii "green". HJELP
PS ! Høyde og bredde passer bedre.
Det er i alle fall en Cryptocoryne ;o) Men fra spøk - wendtii 'green' heter det fordi den holder seg nokså grønn selv i godt lys, og det kan man jo ikke påstå at din er. Dessuten skriver hr Amano i "bibelen" at petchii har blader med "fine undulated margins", det har jo din...

Når det gjelder høyde og bredde kan det variere veldig fra kar til kar, som sagt splitter jeg større bunter og fordeler, og plantene utvikler seg til dels veldig forskjellig!
Jeg har en wendtii "green", og den ligner ikke i det hele tatt på bildet på lappen, men ligner mer på Beckettii "petchii" i karet mitt. Særlig på farge :-/ Men den har nesten glatte blader. Tror ikke jeg har noen gode bilder av den, skal se.
Får vel egentlig holde på Beckettii "petchii" ettersom bladene er
rufsete og ganske mørke. Takk for hjelpen.
PS ! Lurer litt på hvor den andre ble av og om jeg noengang
plantet den....
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap