Alt eller ingenting.

Jeg må fortelle dere om dagens hendelse. vi har hatt en 100 L gående ganske lenge med med et ganske tynt utvalg, 1 type malle, 2 Palett ciklider og 2 gull barber.
så plutselig en dag vi kom hjem, så vi at der var vått nn, og det vister seg at der var kommet lekkasje oppe i det ene hjørnet.
I hui og hast fant vi frem en lite kar på ca 15-20 som vi tidligere har hatt til yngel kar. Der har de gått mens jeg og far fikk tenkt oss om på hva vi ville gjøre,
skal vi stenge ned og glemme fisk en stund, eller skal vi sette i gang på ny med alt det innebærer.
Så spørsmålet om du skal kjøpe nytt eller brukt. Etter en del leiting på nettet, var der liksom ikke noe som fristet. Og å starte på nytt med en 100 L virket litt "pinglete"
Jeg har sagt lenge at jeg kunne tenkt meg et stort kar, men vært litt redd for utgiftene dette medfører.men vi fant ut i dag at vi må gjøre NOE. Slik det er nå nærmer seg dyremishandling.
så vi kjørte inn til en stor dyrebutikk i nærheten for å se hva alternativene var.
Etter mye kiking og diskutering har vi plutselig et splett nytt 450 L. med møbel og lys topp
Ja, rimelig fornøyd. Men selvfølgelig hadde vi ikke Stasjonsvognen med oss i dag, så dette må hentes på mandag. så jeg har brukt kvelden på bl.a disse supre nett sidene på leting etter aktuelle fisker og utstyr.
kjenner at jeg gleder meg som en unge til å komme i gang, så dere kommer nok til å høre mer fra meg etterhvert, kan nok trenge litt hjelp etterhvert.
Ha en riktig god helg allesammen.
Ser frem til oppdateringer her ja ,lykke til med nytt og stort kar
Blir spennende å høre hva dere skal ha i dette karet
Gratulerer med nytt akvarium! "Aldri så galt at det ikke er godt for noe" sies det, i 450 liter er det plass til mye moro! Og få problemer, når en fisk tisser i 450 liter skjer det veldig mye mindre enn i 100. For ikke å snakke om i 20, som forøvrig passer akkurat som karantenekar. Det må man jo ha når man er lykkelig eier av storkar...

Hadde helt sikkert gitt opp uten AF, mye flott lesestoff å finne og mange som trår til hvis søkefunksjonen ikke gir svar :o)
Mens jeg er i gang kan kanske noen komme med noen ideer til dette nye karet mitt.
Tror jeg har bestemt meg for sand og ikke grus. Også kjøpt isopor stein bakgrunn.
Og skal ha noen store røtter.
skal ha noen pansermaller eller lignende.
Er det noen som har erfaring med Killièr. Synes de er knall tøff, men er litt usikker.
Botia må nok også oppi, men er på jakt etter noe som ikke "alle har".
Venter i spenning.
Hei Allesammen.
ser at jeg er havnet litt i bakleksa her. Jeg tar fremdeles imot gode tips.
er blitt litt engstelig av å høre at det nye karet må "godgjøre" seg i flere uker før fiskene mine kan få et nytt hjem. har tenkt å satse på et Eheim 2076-78.
hva menes med et UV filter i det.?
Har filteret fra 100-literen gått jevnt og trutt, er jo det et innkjørt filter som er vant til belastningen fra fiskene du har, så da er det vel bare å kjøre i vei i det nye karet? Du bør nok følge nøye med på verdiene, ettersom bakterier også bor i alt mulig annet i akvariet, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det må gå bra hvis du kjører inn det nye filteret mens det gamle stuller og går samtidig. Plumpe oppi mye ny fisk er nok ingen god ide før du er sikker på at alt er på stell...
Takker. Ja jeg har tenkt å la dette gå sammen med et Eheim utvendig som vi har hatt i en 300 L for en del år siden. den innvendige er en Fluval 3 plus. men dette blir jo håpløst kapasitets messig.
Tenker å gå med disse 2 en stund før jeg investerer i den jeg nevnte tidligere.
Eva K
Er det noen som har erfaring med Killièr. Synes de er knall tøff, men er litt usikker.


Jeg skal ikke påberope meg å være noen stor ekspert på killier, men jeg har noen ikke anuelle kjekkaser i mitt kar. Den store erfaringen er at de er særdeles pene, legger egg støtt og stadig, men er fryktelig glupske og sluker stimfiskene mine om de ikke får nok mat. Nå er de relativt store killier, men det er verdt å huske. Man skulle ikke tro at en linjetankarpe kunne spise en fullvoksen kobbertetra, men den munnen er større enn man tror
Hvis ikke filteret du har i 100 literen har gått hele tiden, med fisk i karet, må du nok belage deg på å gå en runde med innkjøring av filteret i det nye karet. Å droppe det er å be om trøbbel og syk fisk. Alternativet er daglige vannbytter i noen uker, og hvis du ikke har en form for hel- eller halvautomatisk vannbytte, blir det mange bøtter!

Gjør deg selv og fiskene du skal ha den tjenesten å kjøre inn filteret. Søk på innkjøring, så får du en mengde tips. Selv sverger jeg til salmiakkmetoden som du finner en artikkel om på AF.

Lykke til med nytt og fint akvarium.
Takker for alle innspill. Pumpen har gått hele tiden, men måtte ta en liten rens på den i går.
det er nok ikke noe problem, der samler seg nok drit i 20 literen. Karet kommer vel ikke opp før det nærmer seg helg.
Var inne og hentet karet i kveld.(Hva er det jeg har gitt meg ut på.Bye bye lønning.)
Snakket med en dyktig i butikken, og han sa jeg kunne få litt "gugge" der når vi er klar.
Til vedkommende med killier: du sier at dine er stor. Mener å ha lest at de blir ca 6 cm.
Stemmer ikke dette.?
Skal holde dere oppdatert. Ha en riktig god 17 mai allesammen.
Killi er så mangt vet du
Jeg har Linjetannkarper, de blir 10-12 cm. Klovnkilli blir 4 cm. Det finnes både større og mindre en de to artene, men de er nok de vanligste å finne i butikkene. For tiden har mange dyrebutikker også linjetannkarpen under feil navn, så det er verdt å være litt kritisk til fiskene du finner til salgs. Da kaller de dem for Seksbåndstannkarpe eller andre varianter av Epiplaty, noe de definitivt ikke er.

Det er mye morro med killier, på sikt tenker jeg å prøve meg på å kjøpe egg og få fram yngel selv, det finnes store nettsider med salg av egg til ulike flotte killiarter. Mesteparten av disse er såkalt anuelle arter, som lever et kort men intenst år før de dør. Dette er en viktig mekanisme for artene som i naturen lever i områder med regntid, når regnet kommer blir eggene våte og klekker, så er det om å gjøre å vokse seg stor raskt, bli kjønnsmoden og få lagt egg slik at livet fortsetter. Jeg har altid lurt på om den raske veksten er grunnen til at de har så stor munn, de fleste killi-slektene har tememlig stort gap sammenlignet med størrelsen.
Noen arter er mer langlivede og kalles for ikke anuelle arter. Alle de jeg listet opp over er ikke-anuelle.
Tusen takk for info. Interresant lesing. må innrømme at jeg er temmelig "rookie" selv om vi har hatt diverse akvarier gående de siste 13 år. Men killier er noe jeg vil lese meg opp på.
Vet du om det vil gå bra med killier og kampfisk. Ble litt i stuss siden de begge er Labyrintfisk, og av det jeg har lest virker det som de har samme begrensingen av hanner i samme kar.Går dette bare på direkte artsfrende, eller også innenfor artsgruppe.
Jeg vet ikke om det er individuelle forskjeller hos killi-fisk, men jeg har brent meg på å ha kampfisk med nigeria-killi. Den skrellet av alt av finner hos kampfisken.
Utrolig hvor hissig den knøttlille fisken med det sleipe smilet var
Jeg er ingen killi-ekspert, men så vidt jeg vet holdes de fleste killier i par, og helst i artsakvarier. Hannene er veldig dominerende, så å ha to hanner i samme kar blir ofte en svært kuet og blek hann og en veldig fargesterk hann. Annen fargerik fisk kan nok fort bli regnet som konkurrent tipper jeg.

Men det finnes killier som trives i større grupper, f.eks klovnkilli, og da er ikke flere hanner et stort problem hverken for hverandre eller andre fisk. Så det kommer ann på hva du vil ha egentlig. Titt litt rundt på SKS sine sider (skandinavisk killi selskap), www.killi.co.uk, www.killi.net og http://www.aquaticcommunity.com/killi/ så finner du nok mer presis informasjon og de ulike artene og hvilke som passer til hva
Takker og bukker. Da blir det killi. Ble litt lei meg dersom det ikke hadde gått.
kjente at jeg begynte å planlegge en liten 100 L ved siden av til killiene.
Galskapen lenge leve.





































































































































































































































Tenkte at det nå er tid for en oppdatering på tingenes tilstand.
etter en uke med henting og klargjøring av kar, er vi nå nesten ved veis ende.
Vi har kjøpt en del løse slanger og deler til den gamle pumpen for at den skulle kunne brukes igjen.
men i går kveld rett før sengetid, ser jeg at der nok en gang er vått på gulvet.
det viser seg at der er lekkasje i toppen på pumpen.
Så da var det bare å stenge ned igjen og krype til korset i adg og skaffe en ny pumpe.
Jeg er nå lykkelig eier av en ny Eheim 2180. Denne har vi fått i gang i dag.
Har målt vannkvaliteten på de 2 karene for å sammenligne, og det viser seg at den største forskjellen ligger i GH. Det nye karet ligger på underkant av 3, og det gamle ligger veldig høyt. Har også fått med meg 2 poser med "gugge" for å minke ventetiden.
Prøver å legge ved 2 bilder.
Hei Igjen allesammen.
Nå trenger jeg hjelp av dere. vi har vært ute og handlet fisk. Har nå fått på plass dobbelhalede Sverddragere.(Lyrehale) - 1 kampfisk med 2 damer og en type Corydoras som jeg ikke fikk med meg navnet på. Er det noen som gjenkjenner vedlagte bilder. De er ganske liten enda, så jeg vet ikke om de er ferdig i fargene.
Ser veldig ut som Corydoras sp. "green laser"

Lyrehale sverddrager? Høres spesielt ut Sikker på at et ikke er en Lyrehalekilli med feil navn?
Enig med Siande ,ser ut som green laser bortsett fra den på andre bildet ,har du kjøpt de privat eller i butikk?
Takk for svar.
jeg kjøpte dem på Middtun Zoo i Åsane.
legger ved noen flere bilder. Er ikke helt sikker på at det heter Lyrehale Sverddrager, men mener det var det butikken kalte dem.
Må også vise frem nye Kamperen vår.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap