Overtatt et akvarium 200 l

Hallo alle som gidder å bruke noen minuntter på å hjelpe meg.

Jeg har overtatt et tomt akvarium av min eks. Jeg hadde regnet med at jeg fikk med meg grusen men alt er tomt. Lys og punpe har jeg, samt noen andre tekniske greier.

Jeg skal nå sette opp akvariet på nytt igjen, men oppdager at alt jeg kunne er rimelig blåst bort fra topplokket.

Først og fremst ønsker jeg å rengjøre akvariet. Hvilke husholdningsrengjøringsprodukter kan jeg bruke for å rengjøre akvariet, eller skal jeg bare la det være?

Grus kjøper jeg i butikken, om ikke det er noen i nærheten av Røyken som har noe grus å gi bort/ selge for en rimelig pris.

Jeg er på jakt etter noen røtter, en bakgrunn og mye planter.

Takk for de som vil bidra til at jeg får igjen et flott akvarium

Morten
Litt om smått
Grus kan du kjøpe på Biltema om du vil spare litt penger der. Den er noe finere og vesentlig lysere enn den du får på zoo-butikker. Husk å kjøpe den som er merket med at den går i akvarie da den andre inneholder stoffer fisken din vil mislike.

I forhold til rengjøring bruker jeg normalt kaldt vann og engangssvamp (den med svamp på ene siden og mer ru flate på andre). Enkelte bruker salmiakk i tråd med kick-start av akvariet men det kan jeg ikke nok om til å anbefale. Unngå såpe. Hva angår bakgrunn kan du stikke innom en bokhandel og kjøpe slike tykke ark i den fargen du ønsker. For min del har jeg begynt å bruke sort. Mange foretrekker også en lysere blåfarge. Klipp til og tape på.

Planter og røtter er jo veldig smak og behag. Jeg anbefaler en tur på butikker som har mye sånt og å rote rundt i eskene deres til du finner noe du ønsker bruke.
Tusen takk for kjapt svar
Jeg tenkte på salmiakk, klor eller grønnsåpe. Dere aner ikke hvor gjenngrodd glass jeg har overtatt, og nå har det tørket inn!!!!

Jeg har tenkt å bruke salmiakk, så jeg får søke litt på nettet for hvordan jeg går frem.

Når det gjelder bakgrunn så tror jeg kommer til å bruke noen kroner på en wallpaper fra akvariebutikken.

Jeg har før også brukt en rengjøringsskrubb og får gjøre det igjen.

Salmiakk
Det finnes masse gode artikler og forum-innlegg om dette med salmiakk, men slik jeg har plukket det opp skal man unngå de andre midlene du snakker om eftersom rester av det på ingen måte konverteres til noe som er bra for akvarievann. Skrubben er topp. Jeg har også overtatt et kar (fjor sommer) som var rimelig trist i forhold til å være gjengrodd. Det går med rent vann men det tar mer tid og er mer slitsomt for armene.
Noen tips
Hvis mulig så ville jeg bare brukt vann til rengjøring, så er du sikker på at det ikke blir igjen noen såperester..


Har du vurdert muligheten får å grave sanden selv? Jeg synes det er litt morsomt med lokale byggesteiner i karet og reiste til en lokal stor bekk å grov den sanden jeg trengte. Tar du fra rennende vann så er jo sanden godt rengjort allerede. Jeg skylte den litt å rett i karet med den....går fint det, billig også.

Har selv vært gjennom en masse bakgrunner opp gjennom årene. Alt fra bildepapir til dyre skumstøpte 3D bakgrunner. Men nå har jeg landet på at det enkle er det beste. Jeg maler rett og slett bakglasset på akvariet (yttersiden altså, ikke inni karet) med en medium matt sort farge, flere strøk sånn at den ikke slipper gjennom noe lys. Lady vannbasert veggmaling funker helt fint. (noen ganger sideglassene også) Da får man en fin dybdeeffekt og en nøytral bakgrunn som fungerer mot de aller fleste oppsett.


Skal du ha mye planter så har jeg iallefall hatt god erfaring med å legge et lag plantesubstrat under sanden slik at plantene har ilstrekkelig med næring.

Lykke til!

Wobbler
Tilfeldig bekjentskap
© Tiril Haug
Reklame for plussmedlemskap