Gryteskrubb som filtermedie

Ser disse kurante ut som filtermedie? Det ser jo ut til å gi MYE plass for bakterier å bo på.
Det jeg uroer meg litt for er hvilke stoffer sånt som dette vil avgi i vannet, f.eks om fiskene vil få overdose av jern e.l.

Foresten UTROLIG billige, 6,90 for en 2pk ^^ En krone spart er en krone tjent, hehe

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Hei!
Jeg tror ikke det er disse som brukes til filtermedie!
De finnes også i plast, mens de du avbilder her vel er av et slags metall.
Det hadde ihvertfall aldri jeg våget å ha i akvariet...
Jeg leste i en tråd her at de av rustfritt stål faktisk var nesten like bra som de i plast... Men det er akkurat det jeg er litt engstelig for da, metaller i vannet...
Gryteskrubber av rustfritt stål er utmerket som filtermedium. Har nå hatt en AM Top utvendig gående i ett år med dette, funker flott.
Beklager, I stand corrected! :o
Det hadde jeg ikke trodd.
Skeptisk!
Personlig så ville jeg aldri ha tatt sjansen på og bruke grytekluter av rustfritt stål.
Vet f.ex at det fins stor forskjell på kvaliteten til rustfrie skruer, rør, bolter o.s.v, mye av dette ruster når det kommer i kontakt med saltvann.

Men skulle gjerne vist hvor man får pkøpt slike av plast?
Jeg har en i plast som jeg kjøpte på Nille en gang i fjor. Blå greie.
Bengt M
Personlig så ville jeg aldri ha tatt sjansen på og bruke grytekluter av rustfritt stål. Vet f.ex at det fins stor forskjell på kvaliteten til rustfrie skruer, rør, bolter o.s.v, mye av dette ruster når det kommer i kontakt med saltvann. [B]Men skulle gjerne vist hvor man får pkøpt slike av plast?[/B]


Hadde det vært saltvannskar, hadde jeg nok vært enig med deg, det er et vesentlig mer korrosivt miljø enn ferksvann. Jeg fant info om dette på et nettsted for akvarister i USA, de man hadde undersøkt en lang rekke filtermedier, og konkludert med at grysteskrubber var best, plast aller best, men rustfritt en god nummer to.
Forsikre deg 100% om at de er rustfrie da...det gjør du enkelt med en magnet. Er de magnetiske, så ikke bruk dem. Da vil de ruste
rustfritt/syrefast stål er ikke magnetisk
Her var det litt delte meniger ja, men for meg vil jeg jo si at 530 står sterkt siden han har erfaring med gryteskrubber.
Ble jo litt skeptisk når jeg gjorde Wargtass sin test, for gryteskrubbene er helt klart magnetiske. Når jeg derimot søker på nettet finner jeg ingenting som sier at ALT rustfritt stål IKKE er magnetisk. Kansje heller tvert imot, det ser ut som rustfritt stål godt kan være magnetisk, det kommer ann på hvilke metaller det er mikset sammen av? Jeg har aldri hatt den helt store interessen for hverken metaller eller gryteskrubber, og føler meg ikke klar for å sette de inn i akvariet... enda hvertfall... Rust er jo ikke noe jeg ønsker meg i karene mine egentlig, selv om rust godt kan være dekorativt i andre sammenhenger :P

Må sjekke ut Nille i morgen da, takk for tipset Siande!
Jeg har en gryteskrubb i et av mine utvendige filtre( Eheim 2224 ).
Har ikke byttet ut alt Efhisubstratet enda, men synes faktisk at vann-
gjennomstrømningen er bedre på dette enn det uten gryteskrubb.
Jeg har Jordan og den er også magnetisk. Ingen rust her etter 5 mnd.
Jeg hadde egentlig sett det som en bonus hvis den rustet litt, for jeg
husker sjelden å ha i Ferro-varianter til plantene......
Gryte skrubb av plast.
Var en tur innom Nille i stokke, der hadde dem ikke gryteskrubber av plast. :-/
Var innom Nille her på Evje også, og der hadde de ikke heller... Det hadde derimot en sånn butikk som har alt mulig (inkludert SERA mat/medisiner etc)... Så fikk kjøpt meg noen stykker i plast... Blir nok å prøve de ut neste gang jeg skal rengjøre ett ytterfilter tenker jeg...

Får se om jeg engang får mot til å prøve de i rustfritt stål :P
Trond13
Her var det litt delte meniger ja, men for meg vil jeg jo si at 530 står sterkt siden han har erfaring med gryteskrubber. Ble jo litt skeptisk når jeg gjorde Wargtass sin test, for gryteskrubbene er helt klart magnetiske. Når jeg derimot søker på nettet finner jeg ingenting som sier at ALT rustfritt stål IKKE er magnetisk. Kansje heller tvert imot, det ser ut som rustfritt stål godt kan være magnetisk, det kommer ann på hvilke metaller det er mikset sammen av? Jeg har aldri hatt den helt store interessen for hverken metaller eller gryteskrubber, og føler meg ikke klar for å sette de inn i akvariet... enda hvertfall... Rust er jo ikke noe jeg ønsker meg i karene mine egentlig, selv om rust godt kan være dekorativt i andre sammenhenger :P Må sjekke ut Nille i morgen da, takk for tipset Siande!


Hm sier du det? I min tid som sveiser har jeg aldri vært borti magnetisk RF/syrefast stål, meeen..jeg er jo ikke allvitende heller, og ryktet innad i bransjen sier at disse metallene ikke er magnetiske. Vel vel, rykter KAN jo tendensere til å være feilaktige
Så jeg skal ikke på død og liv påstå at min forrige post inneholder 100% sannhet
Jeg bruker selv 2 stk gryteskrubb fra Jordan i den innvendige pumpa. Det funker utmerket og gjennomstrømningen ble bedre enn med svampene. =)

Det er tydeligvis forskjell i kvaliteten på rustfrie skrubber da...
Kan tydeligvis brukes til mye annet også

På jobben bruker vi ofte duplex, en type stål som er både rustfri og magnetisk, om det er dette gryteskrubbene er laget av vet jeg ikke, men det finnes ihvertfall.
Jordan kaller jo sine "edelstål", så det er nok ikke vanlig 316-kvalitet. =0)
her er linken dere referer til: http://www.monsterfishkeepers.com/forums/showthread.php?88677-Beginners-Guide-to-Filter-Media

Men jeg finner ingen plass om overflaten er like god på gryteskrubb av plast som dem som er rustfritt stål ?

Hvor har dere lest det ?
Tilfeldig bekjentskap
© Lennart Axelsson
Reklame for plussmedlemskap