Syk kardinaltetra

Hei.
Har hatt to kardinaltetraer i over tre år. Nå er den ene blitt veldig tynn. Den spiser og svømmer normalt. Hva kan det være? Behandling jeg kan prøve? Er litt glad i disse to.
Alt for liten gruppe! liksom 2 stykker! det skal minst være 5-100000000000000 stykker sammen! dette er ikke for å være slem med deg men vil bare det beste for fiskene dine så anbefaler deg å kjøpe noen flere. og grunnen kan være at det er en for lten gruppe.
Fisk blir ikke plutselig ensomme etter tre år...

Når det er sagt; kardinaltetra lever 8-10 måneder i naturen; at fisken din begynner å skrante etter 3 år er ikke så rart - de lever ikke evig.

Om det kun er denne ene som viser symptomer så ville jeg ikke bekymret meg utover at denne ene fisken antakelig har levd sine dager. Har du andre fisk i akvariet, og oppfører de seg normalt?

Syk kardinaltetra
Først: takk for svar.
Jeg har hatt to av hver fisk i mange år og jeg tror heller ikke de plutselig blir ensomme og dør. Disse to K.tet bor i en 100 liter med Eheim pumpe og oksygen via bobler. Skifter 60 % av vannet hver 14.de dag, Bor kun sammen med 5 Stjernedanioer og to gulltetraer.
Men, den ene Kardinalen er rund og fin, den andre tynn. Har vært det noen uker. Den har normale farger, svømmer raskt og spiser godt. Kan det være orm og hvordan prøve å få den frisk?

Ha en fortsatt god 17. mai.
Kardinal
De andre oppfører seg også normalt.
Du kan forsøke å medisinere mot orm, naturligvis. Gå i så fall til dyrebutikken og spør etter medisin med praziquantel som virkestoff.

Spørsmålet er hvor mye du vil utsette en fisk som allerede har overlevd sine kamerater i naturen både 4 og 5 ganger for?

Jeg vil bare få lov å komme med et lite råd ang. vannbytte. Fisker liker små endringer. Det er mye bedre å bytte 30% hver uke enn 60% annenhver. Din praksis kan føre til unødig store svingninger i vannverdiene og fiskene kan bli stresset av det. Bare et lite, velment tips.

Tilfeldig bekjentskap
© Martin A. Gundersen
Reklame for plussmedlemskap