Nybegynner med 120l juwel (langt innlegg)

Da har jeg etter mange år endelig fått tak i mitt første akvarium. Fant en annonse på finn.no om et 120l Juwel til salgs rett borti gata for der vi bor, og vips så eide jeg et akvarium. Akvariet var i drift da vi kjøpte det, og ble frakta hjem med fisk, vann, planter og alt i baksetet på bilen vår. Per i dag bor det 3 Blågurami og 2 Ancistrus

Planen på sikt er i første rekke bytte ut grusen i bunn med sand. Vurderer enten biltemasand eller sand fra Jula. Ser at sanda fra Jula er noe finere enn den groveste varianten fra Biltema, og lurer litt på hvordan dette funker med det innebygde Juwel-filteret. Ser mange prater om filtermatte på utsiden av filteret for å forhindre rekedød og sand i filteret, så mulig jeg burde kjøpe inn dette før jeg bytter ut grusen. Tenker også det kan være en god ide siden jeg også har lyst på reker, og ikke ønsker at disse skal inn i filteret. I tillegg ønsker jeg muligens å bytte ut fiskene som fulgte med. Guramiene er greie nok de, men synes det er mange andre fisker som er fine og spennende som heller kan få bo der, men inntil videre skal de få bli. Får se etterhvert om jeg slenger ut en annonse på de, men som sagt, alt til sin tid. Mallene gjør også en bra jobb, men synes jo ikke de er spesielt pene å se på :p Har lyst på Ottoer kanskje som renholdsteam i samarbeid med reker. Den største utfordringa per i dag er vel mest å finne ut av praktiske ting, som feks hvordan jeg skal bytte ut grusen med sand Ser at noen sier at man bør tømme akvariet for fisk og vann, og la filteret gå i ei bøtte, men det blir jo litt klønete når man har innebygd filter. Andre sier derimot at det går helt fint å bytte med fisk i karet, noe jeg vurderer å prøve. Tenker også litt på om ikke det vil forsvinne mye bra bakteriekultur når jeg fjerner grusen, så mulig jeg bytte halvparten først sånn ca, og så etter noen dager resten?

I tillegg ønsker jeg å ominnrede fullstendig. Jeg synes det er enormt pent med gressplen, og tenker at dette kanskje også er en bra ting om jeg skal ha reker i karet. Er det kanskje mulig å kjøre halve karet med gress, og så ha en "elv" med grus i midten, og ren sand på andre sida, eller blir dette fryktelig klønete? Jeg har også vridd hodet mitt i alle retninger og googlet villt etter løsninger på innredning man kan lage selv. Jeg har lyst å lage et lite hus av tre, men her lurer jeg fryktelig på hva slags materiale jeg kan bruke som både er trygt for fiskene, som ikke råtner så lett, og som generelt sett egner seg. Kan for eksempel sånne bjørkepinner man bruker for å koke pinnekjøtt brukes? Evt ispinner kjøpt på hobbybutikk? Hvordan skal disse i såfall behandles for å fungere best mulig under vann? Min samboer mener at det enkleste ville være å lage ting av glassfiber, men her er jeg også skeptisk med tanke på hva som kan skade fiskene. Noen med gode tips?

Av planter ønsker jeg meg som sagt en gressplen. I tillegg kanskje en moseball for rekenes skyld, og også siden jeg synes de er kule å se på (haha, maks ordspill der da :P) I bakgrunnen ønsker jeg med en skog. Har per i dag Hornblad som jeg liker godt, og tenker fortsette med dem. I tillegg kunne jeg tenkt meg noe som feks Vallisneria. Kjøpte en potte med denne for å se om jeg får den til, men sandsneglene mine ser ut til å ta knekken på de. (tror iallefall det er sandsnegler, har ca tretten milliarder av dem i karet, noe som i mine øyne er et par for mange) Andre tips på langt gress jeg kan bruke for å skjule filteret?

Så har vi da de fremtidige innboerene i karet. Jeg ønsker meg som sagt reker og ottoer. I tillegg ønsker jeg med pene stimfisker, synes jo diverse tetraer er helt nydelige, så en litem stim av disse ville vært nydelig. Samboer ønsker seg kampfisk og platy(er) i fargene til det tyske flagget siden han er fra Tyskland. Uten om dette har jeg egentlig ingen spesielle fiskearter jeg virkelig ønsker meg. Tenker å ta det rolig med innførsel av fisk, innføre en og en art om gangen og la de få tid til å stabilisere seg før neste blir brakt inn. Er dette lurt, eller er det bedre å få inn flere arter og fisk med en gang? Noen som har innspill på de fiskene jeg så langt har valgt ut med tanke på om de går overens eller ikke? Og er noen av disse rekespisere? Drømmefisken min er lilla. Finnes det lilla fisker som egner seg for nybegynnere? Så bilde av Phallichthys fairweatheri her, men når jeg googler den så finner jeg den i mange andre farger også.

Jeg har endel penselalger i karet. Noen sier otto spiser disse, andre ikke. Noen som har gode tips til andre som synes disse algene er en delikatesse? Helst ikke snegler da, siden jeg ikke er så alt for stor fan av disse (med mindre de er knall lilla, og ikke produserer avkom i fleng :p)

Puh, det ble et langt innlegg. Som dere kanskje skjønner er jeg superlykkelig over å endelig komme i gang. Har jo tross alt drømt om eget akvarium siden jeg som lita jente lå på flytebrygga hjemme i nord Norge og studerte livet under vann med vannkikkert og oppslagsbok
Hilsen fra en nybegynner til en annen!
Festlig innlegg! Håper du får mange svar fra alle de kloke hodene som "svømmer" rundt her på Akvaforum!

Er sååå enig i at dette er gøy, så mange muligheter! Så mye å velge! Så mye vakkert! Har hatt noen kjempekjekke uker med mitt nye 120 liter akvarie og! Siden jeg nå har hatt nytt akvarie i noen uker lengre enn deg, dvs regner meg som mye mer erfaren (ha, ha), drister jeg meg til å gi deg noen råd: les, les, les... Ikke gjør noe, kjøp noe før du har lest! For alle valg begrenser neste valg. SØK-knappen oppe til venstre gir deg raskeste veien til de tusenvis av trådene, med linker ut i verden, som finnes her inne om alt du lurer på og alt du ikke visste at du burde lure på.

Her hos meg er akvariet pakket inn i plast (hørt om infusorier noen gang? Ikke jeg heller, men fant så mye artig under foring at det er blitt litt ugreie...) Alle rekene mine er døde, ikke vet jeg helt hvorfor desverre, men noe gjør jeg rett for de sjarmerende metallpansermallene (påstand: akvarier uten Cory er kjedelig...) har lagt masse egg. Plantene - og gresset mitt - gror! Har laget "sandkasse" i grusen ved hjelp av en stor skål, sand og grus vil blande seg, så om du vil ha det sammen krever det litt mer rydding (med gaffel...) Tror du kan bytte ut all grusen med sand i en engang for bakteriene i grusen er ikke så viktige har jeg lest, der er flere gode tråder om dette, men jeg vet ikke hvordan jeg skal kunne vise deg lenken til dette. Det samme med bruk av ulike materialer, gode tråder, kun fantasien begrenser! Og pass deg for litersyken (svært smittsom)... jeg og trodde 120 liter var nok til å finne på masse kjekt, men nå tenker jeg på neste akvarie, og det lille tredje er og i hus...

Får du ikke svar på det du lurer på kan du prøve korte, konkrete spørsmål direkte under tema-siden, det har virket flott for meg. Håper å kunne lese mer om hva du får til! Og se bilder!
Tips
Jeg kan gi deg noen tips med hensyn til akvariet ditt på, men planter er jeg ikke noe god på.

Jeg har biltemasand i begge juwel karene mine og det har gått greit i snart 5 år. Reker har jeg hatt i over et år, men da snakker vi amanoreker og de ser ikke ut til å ha noe problem med filtrert, men de vil vandre inn og ut for å få en god matbit.

Beste rådet med innredning er å bare kose seg og slappe av, og så ta alt litt og litt. Jeg har tenkt å skaffe meg reker av en annen art, men må først selge disse to amanoene. De var 3, men en forsvant av en eller annen grunn.

Vet ikke om det er til mye hjelp...
Wibekke: joda, tror nok det er smitte av litersyke på gang her også. Tenker allerede at det kunne vært kult med flere kar, men tenker kanskje min samboer synes 120l vann i stua er nok for en stund. Har lest side opp og side ned om fisk og planter og alt, men finner ofte at jeg på merksnodig vis fortsatt sitter på nattevakt og googler nye akvarieting jeg lurer på, og ser et uvisst antall YouTube videoer om forskjellige løsninger

Benedicte: Så bra å høre at andre ikke har hatt problemer med biltemasand i Juwelakvarier. Da slapper jeg litt mer av på det punktet Tenker å prøve bytte ut grusen kanskje i neste uke da hettæ fri, så skal bruke tida frem til det på å pønske ut en (forhåpentiligvis) god løsning på hvordan jeg kan gjennomføre dette rent praktisk.

Er fryktelig gLad jeg fant akvaforum alt før jeg gikk igang. Har lært myyye av å lese faktaartikler her, og har sett igjennom fisk- og plantedatabase på jakt etter nye innbyggere hos oss. Har tenkt å ta tida frem til jul med bare å kose meg med innredning, samt finne ut hvilken kombo av fisk og planter jeg vil ha.
Flott at du tydeligvis har lest deg grundig opp før du startet, mange begynner i den andre, og gale, enden! Det er jo dessuten så artig å lese og finne ut ting og helt gratis og uten forpliktelser.

Jeg skal ikke gi deg mange råd, bortsett fra at jeg vil holde en kanpp på den grove Biltemasanden. Den har også den fordelen at den ikke "støver" når du har den opp i akvariet, slik atdet er mulig å erstatte grus med denne sanda uten å tømme alt.

Hus til fskene - vet ikke riktig hva du mener, men håper det ikke er noe i retning av sveitservilla . De fleste fisker som liker huler, som f.eks. Apistogramma artene, vil trives med en kokosnøtthule. Bor hull i enden på en nøtt, ca 30 mm i diameter, sag over nøtta slik at hullet også deles i to, skrap ut innmaten (jeg skjærer den i firkanter med en stanleykniv og graver ut med en skje) og kok den en halvtimes tid. Den vil avgi mye farge til kokevannet. Deretter holder den å årevis i akvariet. Om du vil kamuflere den, kan du legge på et lag akvariesilikon og strø over tørr Biltemasand. La tørke et par døgn før du legger den i karet.

Gratulerer med den nye hobbyen.



530: Etter at min samboer i dagtidlig skulle en svipptur innom Biltema for å kjøpe kalippglidemiddel og tennpluggfjerneverktøy (Gud så mange morsomme ord som følger med biler) slengte jeg meg med og tvang stakkaren til å bære med seg en del kilo av den grovkorna sanda. Har også lest at denne ikke støvet så mye, men tenker kanskje i alle tilfelle å skylle grundige sånn i tilfelle rottefelle. Forebygging er vel i de fleste tilfeller bedre enn timer med gjenoppretting.

Huset jeg hadde tenkt meg startet som en løs tanke i virrvarrhodet mitt etter å ha sett et nydelig bilde av et akvarium med en hobbithule i. Da fikk min kreative hjernecelle kortslutning, og jeg begynte å pønske ut andre mulige or morsomme løsninger. Drømmen hadde vært en miniatyr laftet skogshytte med gresstak, vindushull og døråpning. Tanken her var å ha flere etasjer liksom innvendig slik at dette mulig kunne funke som gjemmeplasser. Ja, jeg vet at dette er i overkant ambisiøst, og vanskelig å finne gode løsninger på, me jeg har mye gøy med å sitte på jobb på rolige nattevakter og fundere på ting som kan funke. Som sagt, tre (eller noe jeg kan få til å ligne på tre) hadde vært drømmen, men jeg har også fundert på å ta en plastboks av noe slag og lime stein på utsiden for å simulere mur, i tillegg til å mekke sammen horisontale plater innvendig med åpning fra vinduer og dører. Kokosnøtthuler har jeg også tenkt meg, da gjerne kledd med javamose eller lignende for å gjemme de litt bort. Jeg har lest masse om epoksyforsegling og den slags for å sikre utslipp i akvariet av uønskede stoffer dersom jeg skulle finne n løsning på hvordan bruke tre, men jeg er fortsatt fryktelig usikker på om dette er mulig. Sambo mener at glassfiber kan være en mulig løsning, men siden dette er et materiale jeg aldri har jobbet med aner jeg ikke hvordan dette skulle gå til.
Tilfeldig bekjentskap
© luresau
Reklame for plussmedlemskap