Sirkulasjon og forvirring...

Hei!

Jeg leser og leser.... og grubler... God sirkulasjon er grunnleggende for rensing av vannet og transport av oksygen, i tillegg har fiskene ulike behov for bevegelse i vannet etter hvor de kommer fra, dette begynner jeg å forstå, men er temmelig forvirret om hvordan jeg kan påvirke dette. Og ikke minst om hvordan jeg kan se om det blir riktig.

- Er det pumpens kapasitet (liter pr. time) som bestemmer sirkulasjonen i karet, eller styres dette først og fremst med hvor utblåsningen fra pumpen er rettet?

- Hvordan kan jeg skape "mye strøm i karet, men med rolige områder"?

- Hvordan kan jeg skape "veldig rolig vann" og samtidig sikre oksygen/rensing?

- Hvordan kan jeg balansere å få nok oksygen inn uten at for mye CO2 luftes ut?

- Når brukes luftepumpe?

- Gir lufttestein økt sirkulasjon i hele karet eller bare en rolig strøm rett opp?

Det er iallefall mye sirkulasjon i hodet mitt for tiden... Håper noen har anledning til å forklare meg dette eller vise til artikler/tråder/litteratur om emnet. På forhånd tusen takk!
Kan prøve å si litt om min erfaring når det gjelder sirkulasjon i akvariet, men det er nok de som har andre opplevelser enn meg så antagelig får du flere svar

Wibekke Omdahl
- Er det pumpens kapasitet (liter pr. time) som bestemmer sirkulasjonen i karet, eller styres dette først og fremst med hvor utblåsningen fra pumpen er rettet?

Jo større kapasitet på filteret jo mer vann sirkulerer i karet, men du kan til dels styre vannstrømmene ved hvordan du setter utblåset fra filteret. Vær obs på at produsentene har en tendens til å skryte på seg kapasiteten på filtrene sine. Du vil antagelig få mindre jobb med filterens om du velger et filter beregnet til det dobbelte av akvariet du skal ha det i. Feks kan du bruke et filter beregnet på 300 liter i en 150 liter.

Wibekke Omdahl
- Hvordan kan jeg skape "mye strøm i karet, men med rolige områder"?

Du kan plassere innredningen, dvs eventuelle røtter, stein og planter slik at strømmen brytes og det blir roligere områder. Du kan også plassere utstrømsrøret på en slik måte at det treffer veggen på akvariet.

Wibekke Omdahl
- Hvordan kan jeg skape "veldig rolig vann" og samtidig sikre oksygen/rensing?

Det er filterets kapasitet/størrelse som avgjør hvor godt vannet filtreres (og til dels også valg av filtermaterialer). Som nevnt før så anbefaler ihvertfall jeg det dobbelte av hva produsentene mener filteret er godt for. Forskjellige fiskearter krever forskjellig oksygenmetning av vannet, men for de fleste "normale" akvariefisker skal det være nok at utblåset står slik at det er litt bevegelse i vannskorpen. Omtrent så mye at om du putter et flak med fôr oppi så beveger det seg rundt i karet. For oksygenkrevende arter og arter som liker mye strøm så finnes det sirkulasjonspumper som gir godt med bevegelse i vannet. Disse kommer i tillegg til et filter.

Wibekke Omdahl
- Hvordan kan jeg balansere å få nok oksygen inn uten at for mye CO2 luftes ut?

Som nevnt over så er det vanligvis nok at vannet sirkulerer i overflaten for at det skal bli nok oksygen. Plasserer man derimot utblåset slik at det nærmest pisker i vannflaten så forsvinner det også såpass med co2 at plantene merker det.

Wibekke Omdahl
- Når brukes luftepumpe?

Vanligvis er det ikke nødvendig med luftepumpe i akvariet. Som nevnt over så vil veldig mye bevegelse i overflaten kunne lufte ut det meste av co2. Noen synes likevel det er fint å ha en liggende slik at man kan tilføre ekstra oksygen (oksygenet kommer ikke fra boblene, men fra bevegelsene disse skaper i overflaten når de strømmer opp) om man blir nødt til å medisinere eller man opplever at det blir for varmt for fiskene på sommeren. Med tilstrekkelig pumpekapasitet kan man få samme virkning ved å plassere utløpet slik at det pisker overflaten. Noen akvariedekorasjoner krever også luftpumpe for å fungere, feks de kistene som åpner lokket, eller lys med bobler.

Wibekke Omdahl
- Gir lufttestein økt sirkulasjon i hele karet eller bare en rolig strøm rett opp?

Siden en del av vannet blir satt i bevegelse av at boblene strømmer opp så blir det litt økt sirkulasjon, litt avhengig av kapasiteten på luftpumpen. For økt sirkulasjon så anbefaler jeg heller en sirkulasjonspumpe som jeg har nevnt tidligere.

Håper jeg ikke har forvirret deg enda mere nå da Lykke til!
Tusen takk!
Tusen takk for hjelpen "Tante Astrid"!

Jeg setter virkelig pris på et så grundig, og lettforståelig svar. Tror jeg endelig begynner å se for meg hvordan dette henger sammen.


PS. Finnes det virkelig kister med bevegelig lokk ...?!
Å ja da, i mange varianter faktisk. Her er en og her er en til

Jeg må vel tilstå at jeg ikke er så veldig begeistret for kunstig dekor i akvariene, jeg synes røtter og planter er stilig nok, men det er tydeligvis et marked for alskens merkelige pynteting i akvariesammenheng. Vær bare litt obs på at en del av det som selges til akvariebruk faktisk ikke egner seg særlig bra til det formålet. Se over det om om fisk kan sette seg fast før du putter det oppi og begynner den å slippe fargen eller gå i oppløsning så bør du fjerne det med en gang.

Pyntegjenstander som ikke er ment for akvarier bør du styre helt unna siden mange materialer avgir stoffer som kan være farlige for fiskene.
Takk for lenkene, "Tante Astrid"... En god latter forlenger livet!

Takk for de andre tipsene og, har faktisk lurt litt på det det med "pynteting", glass og kjeramikk osv. Kan du bekrefte at alt vanlig, blankt glass, uglassete terakotta potter, og plastbokser som er laget for oppbevaring av mat er trygge ting? Nei, har ikke tenkt å dekorere med matboksen... men godt å vite.
[QUOTE=Wibekke Omdahl Kan du bekrefte at alt vanlig, blankt glass, uglassete terakotta potter, og plastbokser som er laget for oppbevaring av mat er trygge ting?
Ja, det er det jeg har hørt ihvertfall og ville ikke hatt betenkeligheter med å bruke noe av det. Vær litt obs på skarpe kanter på terakotta og glass bare. Jeg brukte sandpapir for å glatte kantene runde på mine modifiserte terakottapotter før jeg puttet de oppi. Man kommer egentlig langt med litt sunn fornuft
Tusen takk, slike konkrete, praktiske råd er svært nyttige!
Sirkulasjon
Tante Astrid
[QUOTE=Wibekke Omdahl Kan du bekrefte at alt vanlig, blankt glass, uglassete terakotta potter, og plastbokser som er laget for oppbevaring av mat er trygge ting?

Ja, det er det jeg har hørt ihvertfall og ville ikke hatt betenkeligheter med å bruke noe av det. Vær litt obs på skarpe kanter på terakotta og glass bare. Jeg brukte sandpapir for å glatte kantene runde på mine modifiserte terakottapotter før jeg puttet de oppi. Man kommer egentlig langt med litt sunn fornuft

Hei
Masse nyttig om sirkulasjon. Men det er en ting jeg lurer på som jeg har forsøkt å finne svar på lenge. Det står i fora at fisken/rekene trenger mye sirkulasjon å andre arte lite sirkulasjon men det står aldri noe om hvor i akvariet sirkulasjonen skal være til de forskjellige artene. Har du noen gode råd evt. hvor jeg kan lese om dette?
Tante Astrid
Jeg må vel tilstå at jeg ikke er så veldig begeistret for kunstig dekor i akvariene, jeg synes røtter og planter er stilig nok, men det er tydeligvis et marked for alskens merkelige pynteting i akvariesammenheng.


Flira litt da vi fikk en katalog med denne [URL=http://www.dogman.no/akvaristik-1/inredning-dekorasjoner/bubblande-stjart-9x10x5cm.html på jobb..
jojj
Hei Masse nyttig om sirkulasjon. Men det er en ting jeg lurer på som jeg har forsøkt å finne svar på lenge. Det står i fora at fisken/rekene trenger mye sirkulasjon å andre arte lite sirkulasjon men det står aldri noe om hvor i akvariet sirkulasjonen skal være til de forskjellige artene. Har du noen gode råd evt. hvor jeg kan lese om dette?

Når man snakker om arter som vil ha mye sirkulasjon så er det som oftest arter som krever mye oksygen oppløst i vannet og/eller arter som er aktive svømmere, fra elver feks, som trenger litt motstand i vannet når de svømmer.

I det siste tilfellet ville jeg brukt sirkulasjonspumper for å skape en strøm langsetter karer som kan simulere en bekk feks. Arter som krever mye oksygen, men ikke så mye strøm, kan greie seg om det lages litt ekstra bevegelse i vannskorpen slik at vannet mettes med oksygen.

Leser du om biotopen til arten(e) du har tenkt å holde så kan du få en pekepinn om hva som er best for den fisken/reken. Det kan være vanskelig å kombinere arter med forskjellige krav til sirkulasjon i samme akvarie, men man kan til en viss grad lage skjermede, rolige lommer i karet ved hjelp av interiør som steiner, røtter og planter.

Jeg kommer ikke på noen steder du kan lese mer om akkurat dette i farten så jeg sender ballen videre og håper noen kan hjelpe deg med det


..... og Fuzz, linken din funker ikke
Sirkulasjon
Tante Astrid
[QUOTE=jojj] Hei Masse nyttig om sirkulasjon. Men det er en ting jeg lurer på som jeg har forsøkt å finne svar på lenge. Det står i fora at fisken/rekene trenger mye sirkulasjon å andre arte lite sirkulasjon men det står aldri noe om hvor i akvariet sirkulasjonen skal være til de forskjellige artene. Har du noen gode råd evt. hvor jeg kan lese om dette?

Når man snakker om arter som vil ha mye sirkulasjon så er det som oftest arter som krever mye oksygen oppløst i vannet og/eller arter som er aktive svømmere, fra elver feks, som trenger litt motstand i vannet når de svømmer.

I det siste tilfellet ville jeg brukt sirkulasjonspumper for å skape en strøm langsetter karer som kan simulere en bekk feks. Arter som krever mye oksygen, men ikke så mye strøm, kan greie seg om det lages litt ekstra bevegelse i vannskorpen slik at vannet mettes med oksygen.

Leser du om biotopen til arten(e) du har tenkt å holde så kan du få en pekepinn om hva som er best for den fisken/reken. Det kan være vanskelig å kombinere arter med forskjellige krav til sirkulasjon i samme akvarie, men man kan til en viss grad lage skjermede, rolige lommer i karet ved hjelp av interiør som steiner, røtter og planter.

Jeg kommer ikke på noen steder du kan lese mer om akkurat dette i farten så jeg sender ballen videre og håper noen kan hjelpe deg med det


..... og Fuzz, linken din funker ikke

Takk for hjelpen, får gå inn på biotoper for å se om jeg blir noe klokere


mnh
jojj
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap