Plutselige dødsfall i akvariet

Jeg har et 130 liter kar med fire sverddragere pluss en god del av deres yngel. I tillegg har jeg noen maller. For to dager siden kjøpte jeg en stim med kardinal-neontetra (13 stk) samt to nye maller.

I løpet av de to siste dagene har jeg plukket 5 døde sverdrager-barn (ca 5 mnd, 1 cm lange) opp av karet, og en av de voksne sverdragerene ser ut som den dør straks. i tillegg har to av de nye tetraene strøket med.

Det er mulig stressfaktoren steg litt i karet siden det ble mange flere fisk, og jeg gjorde også en liten opprydning i gamle planter og satte inn noen nye samtidig med at de nye fiskene kom. Kan dette alene ta livet av fiskene?

Vannet fra posene tetraene kom i ble med over i karet. Kan det være noe derfra som har tatt livet av dem? Fiskene kom fra en butikk jeg har god erfaring med. Det er en del yngel i karet som kun er noen uker gamle og jeg ville tro at de strøk med først hvis det er snakk om forgiftning.

Alle tips og gode råd tas i mot med takk!

Vannverdier
Der var den første av de voksne sverdragerene død også, i tillegg til en til av de unge sverddragerene.

NO2-nivået er på 0.1ppm, hvis jeg har skjønt disse fargeskalaene riktig. CO2-nivået er lavt (mellom 1 og 2 ppm) og pH er forholdsvis høy (7,8). Har lest litt på pakken med måleutstyret at hvis det er for lite CO2 så øker pH'en (pga plantene) . jeg har derfor startet med å tilføre CO2 i pille-form.

Skal lese meg opp litt på hvordan jeg kan endre vannverdiene for å få lavere pH og mer CO2.

Jeg bruker et sett fra Red Sea med reagensrør og en mengde små flasker. Finnes det noen enklere måter å måle pH, NO2, CO2 og annet. I gamledager brukte jeg papirstrips til å måle pH, de andre tingene målte vi aldri på den tiden...

Kom gjerne med tips om hvordan jeg endrer vannverdiene og holder dem stabile.

For og senke PH bruker du eikebark esktrakt.

Jeg ville aldri i verden brukt strips til og måle vannverdier med. de er ikke nøye nok. Så her i huset går det i dråpe tester fra JBL. de er gull verd.
Hva er pH i kranvannet ditt? Jeg tror neppe det er høy pH som er skylden for at fiskene dine dør. Sverddragere skal ha høy pH og hardt vann.

Har du målt nitritt og nitrat?

CO2 i pilleform har jeg ingen erfaring med, og heller ingen tro på. Ja, du burde kanskje søke i forumet og lese deg litt opp på CO2
0.1 i nitritt (NO2) er faktisk ganske høyt og det kan til og med ha vært høyere før du fikk målt. Du renset vel ikke filteret ditt samtidig med resten av ryddingen?

Den økte belastningen med mye fisk på en gang kan gi nitritt i en overgangsperiode til filteret går seg til, men om du fremdeles måler målbart med nitritt så er det nok andre grunner til det, for eksempel at filteret ikke er skikkelig innkjørt, at filteret har blitt renset feil eller at filteret er for liten til belastningen.

Ved målbar nitritt så er den beste førstehjelpen å ta daglige delvannsbytter til man finner ut grunnen til at det er så høyt og får gjort noe med årsaken.
Jeg har målt NH3/nh4 nå, og der fikk jeg ikke noe målbart resultat. Vannet i glasset fikk samme farge som 0 på fargeskalaen, så det ser ut som det ikke er det som er galt. Jeg har byttet litt vann hver dag i noen dager nå, jeg får håpe at det hjelper slik at de fiskene som er igjen overlever. vannet i kranen her hjemme har pH 7.4, så det er vel ikke det som har skapt problemene.

Det som forundrer meg er at det er de største ynglene som strøk med. De aller minste er bare noen uker gamle, og jeg har et kull som er to-tre måneder som har det fint. Men samtlige av de som var rundt et halvt år døde. Den voksne som døde har alltid vært den svakeste i gjengen. De tre voksne som er igjen (to hunner og en hann) ser friske og fine ut.

Trist å miste så mange fisk, men jeg har iallefall fått lært meg en hel del om vannverdier i dag. Får håpe at dette gjør at jeg ikke tar livet av noen fler på denne måten.

Filteret er ikke renset på lenge. Jeg bør kanskje ta en runde på det for det ser ut som det er litt mindre gjennomstrømning der en vanlig. Så lenge jeg renser forsiktig i akvarievann så beholder jeg vel mye av de bakteriene som jeg trenger der.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap