Dverg gurami yngel

Fant idag ut at "dritten" i og under skumredet faktisk var masse yngel til dverg guramien. Har kun hatt fisken i 5 dager. Så dessvere ut til at det var et par som røk til i filter innsuget. som ligger under redet.

Noen ide til å sikre det (Eheim pro3 xlt 1200 med 2 innsug)?

Det er en honning gurami som prøver å lage reir i andre enden av karet der det andre innsuget er.

De to øverste er av 1-2 dager gammel yngel. mens det siste er en av forgje kull som ble født i påsken. Tror desverre det var en del som forsvant under vannbytte da jeg kom tilbake fra hytten.
Travel han dg
Fant at det var kommet nye egg i DG reiet i dag

Så kun ett par yngel, resten enten spist eller gått i innsuget
Forhåpentlig vis er de godt hjemt i plantene.

Flere bilder:
øverst yngel fra i går.
midten: Egg som lå litt for seg selv på kanten av reiret.
Nederst: Egg inne i blant bobblene i reiret.
Få tak i noe filtersvamp (blåsvamp), lag et hull i den (som går nesten helt igjennom, men ikke helt), og træ den på filterinnsuget. Vask svampen ved behov (hver dag, eller med få dagers mellomrom). Du trenger ikke ta hensyn til bakteriekulturen på svampen, siden du uansett har et filter fullt av bakterier.
Takk for råd Lars.

Tror jeg skal investere i et eget kar til de, med tilpasset sirkulasjon.

Honning Guramiene hadde lagt egg i dag Lå bare en klase å fløt i over flaten blant flyteplantene.
De ble desverre spist rett etter at eggen ble ført tilbake etter vann bytte
Gratulerer så mye med yngel på dverggurami (og forhåpentligvis snart honninggurami), Ingvald Arne!

Eg har selv holdt arten, men eg klarte ikke å holde dem i live særlig lenge. Imponerende med yngel på en såpass sart art
Takk Donald. Har rundt 50 dg som svømmer rundt i fødekassen her nå. de er så små at de kommer ut igjennom åpningene i siden på den. De som forviller seg ut blir veldig fort kardinal mat. Det er forøvrig kommet nye skumreder i karet i går.
Så at det var kommet ny yngel i reiret tidligere i dag. Og nå holder de på å legge egg igjen.. Har fått satt opp ett eget kar til yngelen nå. Krysser fingrer og tær på at det går grei å få flyttet de over.
Gratulerer med yngel på en flott fisk Legg gjerne inn flere bilder, spennende å følge utviklingen.

Pass på at temperatur og pH er tilnærmet like, og at ny-karet er godt innkjørt, så går nok flyttingen fint.

Hva fôrer du dem med?
Jo takk. Prøver å få tatt noen bilder, men hadde jo selvfølgelig feil linse isted da de paret seg igjen.

Forer de med liquifry no1 fra interpet.

Har ikke kommet så langt som å teste enda, må grave ut litt gugge fra filteret også.
Sanket inn litt yngel i dag. Fant mellom 300-400 stykk som ble flyttet over i barnehagekaret.
Så gøy med yngel, da!
Gratulerer så masse
Kan jeg låne tråden til et spørsmål, tro?
Jeg tar sjansen, hvis ikke ber du bare moderator slette innlegget.

Lurer nemlig på om dette er en liten Honninggurami.
Har to-tre slike små svømmende rundt i mitt Asian Swamp-kar.
Pga svært tett vegetasjon er de ikke lette å holde styr på.
De var ganske store før jeg oppdaget dem.
Er nå snaut 2cm. Og mye gulere enn bildet klarer å gjengi.
Stusser på den svarte stripa, men antar at det er Honning-barna dette her

Kan se ut som en Honning gurami hun. Den har den stripen på siden, mens hannen er det så vidt en kan skimter den før han farger ut og blir brun,blå/svart og gul.

Øverst hun Og nederst utfarget han
Honning guramiene har lagt egg igjen. Fremdeles ikke noe rede. tror han har gitt opp bygge prosjektet. Forørigt er det klekket endel nye dverg guramier.
Min honninghanne har også sluttet å lage rede, etter at jeg fikk pistia. Han bare fester eggene på undersiden av plantene. Ser ut til å fungere utmerket, så kanskje de lager rede bare når de føler det er nødvendig?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap