Hvor lenge skal silikon herde før vanntest?

Har endelig tatt på ny silikon på 230 literen som slo lekk for flere måneder siden, men så lurer jeg på, hvor lenge skal silikonen stå før det går an å kjøre vanntest for å se om den faktisk holder?

Er akvastabil sin type vi brukte, står at er tørr etter 1 time og igjenherdet etter 1-2 uker. Men så har jeg hørt at silikon herder under vann? er ikke snakk om å fylle det med vann å bruke det før flere uker, men greit å sjekke at det er tett fortest mulig, får å så evt gjøre det på nytt før det er HELT herdet.


Takker for svar.
Tre-fire dager ville i hvert fall jeg ha tatt meg.
jeg har hørt 24 timer, men det var i forbindelse med påliming av en filterboks. sikkert lurt å vente lenger når det skal holde akvariet sammen!
Jeg har selv sett 3-4 klipp på youtube, hvor de nevner 48 timer, altså 2 døgn, men tenkte å høre her hva folk har gjort først.
Jeg silikonerte 540 literen min. Den fylte jeg med vann etter ca to døgn. Heldivis var det helt tett. Så da hadde jeg i alt annet .. som sand, stein, planter og røtter. Men ventet en uke med fisken selv om det var et godt innkjørt filter, men ville være helt sikker på at det holdt.
Lykke til :o)
Silicon!
så lenge siliconen har fått ei hinne, herder den videre innover til prossesen er fullført, jeg klarte bare å vente i 5 timer før karre blei fyllt med vann igjenn...... å d gikk smekk godt
William Torvik
så lenge siliconen har fått ei hinne, herder den videre innover til prossesen er fullført, jeg klarte bare å vente i 5 timer før karre blei fyllt med vann igjenn...... å d gikk smekk godt:)
men skaden var ikke av de største, men/viss du har siliconert hele kare er d best å vente et til 2 døgn :P blir ganske mye press glasse:P
Ja nå blir det spennende, holder på å fyller vann nå, hele akvariumet har blitt re-silikon på seg så. Og badet det blir testet på vil nok flyte over og ut i gangen om det "sprenger" hehe, ser bra ut til nå da, ingen plass det lekker.

Menne om karet blir fylt og det holder, så er vell det ingen garanti hvordan det vil holde over lang tid?

Nå er det jo fullt og ingen tegn på det lekker, men gulvet er noe skjeivt, karet er til kanten på ene siden også andre siden har ca. 1.5cm til å gå på, er dette VELDIG ille? for akvariumet, eller kan jeg bare la det stå noen timer?
ja, at det står skjevt noen timer går bra men det skel ikke stå sånn over tid.
Du får vatre akvariet , når du får plassert det der hvor det skal stå.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap