Sajica ciklidene med yngel

Hei.

Dette blir mitt første innlegg i min personlige tråd. Har gått til anskaffelse av et digitalt speilreflekskamera og har allerede fått myyye bedre bilder av mine søte små i forhold til mitt gamle digitale kamera fra 2005 eller no sånt.


Jeg har pr. dags dato et kar med 4 platy (en hann, tre hunner), 1 gullgurami (hann), 1 ancistrus (hunn), 1 sebrafisk (uvisst), 1 leopardfisk (uvisst), 3 voksne Sajica ciklider (Én hann og to hunner) og én ung sajica (hann) på ca 6-7 mnd.

Sajica hunnene legger ofte egg. Begge to. Den ene har nok vært kjønnsmoden et halvår lenger enn den andre for hun har lagt egg 6 ganger og hun andre har yngel nå for andre gang.
Jeg legger ut noen bilder med familien på tur.

Bilde 1: sajica hunn med yngel
Bilde 2: sajica hunn med yngel
Bilde 3: sajica hann og hunn med yngel
Jaaa. Er kjempekjekt. Dessverre har det vært høy dødelighet blant yngelen. Mest sannsynlig fordi forholdene ikke har ligget skikkelig til rette. Nå har jeg flyttet litt på planter og sånn, så kanskje det kan hjelpe. Hvis noen har tips til hvordan jeg kan hjelpe de med å leve opp (uten yngelkar, for det har jeg dessverre ikke råd til og har ikke lyst å bruke de bittesmå plastboksene som kan kjøpes) så er det bare å komme med råd. Det blir jeg bare glad for
Beste et jo å la de gå alene, men vil du virkelig at alle skal overleve? Hvor skal du gjøre av all yngelen som vokser opp? Det går sikkert greit de første gangene, men så blir markedet rundt deg mettet:P Tror jeg ville gjort det du har gjort, flyttet på planter o.l sånn at du kan lage et lite område som de klarer å passe på. De fleste ynglene vil nok forsvinne i det lyset slukkes for natten. Det du kan gjøre er å lage deg en type nattlys slik at det ikke blir helt mørkt i karet. Da vil de passe på de søte små om natten og, det gjør de ikke om lyset er av og det blir mørkt. Hvertfall det jeg har erfart.
Takk for tips. Og jeg må si meg enig med deg at jeg vil jo ikke at alle skal overleve. Det hadde blitt altfor vanskelig å gi de bort... :-P Men nå har de hatt yngel 7 ganger til sammen (tror jeg... har kommet litt utav tellingen) og bare én har overlevd... :/ Jeg adopterte sajicaene, så jeg er litt usikker på hvor gamle de er. Jeg har hatt de i ett år. Aner ikke hvor lang levetid en må regne med de har heller... Så hadde vært fint med "erstatninger" som skal få eget kar når jeg har kommet i større hus (som skjer i løpet av året håper jeg)

Men vi får se nå da om det blir noen overlevende denne gangen. De kryr hvertfall oppi der og foreldrene krever sin plass. Planten jeg satte nærmere hulen, oppholder yngelen seg i og rundt hele dagen.
om noen overlever er det jo sikkert dyrebutikker som er intr

Jeg planlegger selv søramerikansk bladfisk yngel...hvis jeg får det til og får noen til å overleve,lurer jeg jo på hvor stort marked det er...ikke akkurat en fisk for selskapskaret,lol!

men lar du de være nå,blir det jo de sterkeste som overlever,akkurat som i naturen
Ja, det har du jo rett i. Dyrebutikkene blir nok bare takknemlige for noen bidrag
Jeg kommer bare til å la de bli værende oppi akvariet med de andre fiskene, ja. Har ikke mulighet til å gi dem eget kar og da overlever nok de sterkeste, som du sier. Leste et sted at de sterkeste er ofte hannene... Og det ser ut som at "Lille" (den ene som har overlevd) er en gutt ut fra fargene han har fått. Håper det overlever noen sterke hunner også etterhvert.

Søramerikansk bladfisk var jo bare råe da! Er de lette å få yngel på? Jeg prøvde ikke å legge til rette for lek i mitt kar, men lagte huler til de da jeg visste de likte huler. Så da var de vel fornøyde da, tydeligvis
ikke de letteste å få yngel på nei...de er svært sææære fisker,men jeg har klart det før problemet er å fostre opp yngelen

De var hvertfall utrolig stilige å se på. Skal følge med på tråden din og se hvordan det går med ynglingen deres
Yngelen begynner å bli store
Nå er Sajica yngelen blitt ca 2,5 mnd gamle. Eggene ble altså lagt 17. mai. De er mellom 30-40 stk som har levd opp. Jeg foret dem flere ganger til dagen med artemia som jeg dyppet nedi vannet siden yngelen holdt seg ved bunnen i begynnelsen. Nå har de i lang tid spis flakfór både for yngel og vanlig for voksne. De prøver seg til og med på granulene som er altfor store til de små munnene deres. Hehe. Der er så søte.

I dag observerte jeg at moren begynte å jage yngelen sin og hun har skiftet farge til den hun har når hun ikke har egg/yngel. Helt sidene eggene ble lagt til i dag har hun voktet over dem dag og natt. Nå er hun vel lei og synes de er store nok til å klare seg selv. Det er dessuten ingen som kan spise de oppi der for den andre fisken som var oppi der har fått et nytt hjem. De ble jaget og plaget så mye at jeg startet opp et nytt kar til dem for en stund siden og de trives veldig godt der nå.

Legger ved et par bilder. Beklager litt alger på glasset :P Blir vel litt sånn når jeg forer ofte for at de skal vokse. I tillegg er det kun få dager unna den ukentlige rengjøringen og det merkes.

Bilde 1: Far i front, mor til venstre, "tante" til høyre og noen av de søte små ynglene
Bilde 2: Søsken
Bilde 3: Mor med barn
Så var det påan igjen!
Siden sist innlegg har jeg flyttet alle ynglene til et annet kar. Det var litt av et arbeid, spesielt når de fant ut at håven ikke var særlig kul. Men jeg fikk til slutt alle 35 over i et annet kar sånn at foreldrene ikke fikk jage dem lenger. 15 av disse har allerede fått et nytt hjem i Sandnes Der får de det nok godt. Så nå er det bare 20 igjen å gi vekk. 4 av de er lovet vekk allerede.

I går så jeg at det satt et egg klar for legging på den andre hunnen min. Hun har ventet lenge med å få sine egg befruktet da hannen ikke enset henne sist fordi han var opptatt med de små ynglene sine.
Så jeg var sikker i min sak da jeg skulle se etter egg i morges. Og jeg fikk visst rett. Nå har de nok en gang lagt egg i den ene hulen, så da er det påan igjen. De kunne ikke timet de verre... Vi skal jo flytte om 1 mnd tid... *sukk* Lurer på hvordan dette skal gå!

Det er jo litt stilig at de legger egg hele tiden. Det må jo bety at de trives godt oppi der til tross for at akvariet er kun 110 liter. Men de skal få det så mye bedre når vi flytter. Da skal de få et 540 liters kar! Gleder meg! Men vedder på at det ikke går altfor lang tid før vi plutselig har et som er dobbelt så stort... Litersyken er virkelig en ivirg sykdom.
"ungdommen" flytter ut
I dag ble de siste ynglene hentet av noen kollegaer til samboeren min. Har bare beholdt én selv fra dette kullet. Har enda en fra det aller første kullet. Men det kommer straks flere. Ser ut som at noen av eggene har klekket allerede. Så om et par dager så ser jeg kanskje noen bittesmå yngel nedi hulen igjen. Så får vi se hvor mange som overlever flyttesjauet.......
Oppdatering
Da jeg skrev sist innlegg, hadde Sajicaene nettopp lagt nye egg. De ble klekket ca 26. august. Bare et par uker før vi skulle flytte. Flyttedagen kom og jeg prøvde så godt jeg kunne å flytte yngelen sammen med foreldrene. De var jammen ikke lette å få tak i og se, men jeg fikk tak i alle 25 (cirka) utenom én! Han så jeg i vannet som var igjen i bunn da vi flyttet karet til flyttebilen, men også denne overlevde flyttingen. En stund hvertfall.

Nå er ynglene ca 15 stk og ca 4 mnd gamle og har blitt store! Noen har tatt igjen den ene som jeg beholdt fra sist kull som er ca 3 mnd eldre enn disse. Men nå beholdt jeg også den minste i det kullet.

Jeg har jo blitt tvunget til å flytte den ene voksne hunnen og førstefødte yngel (ca 1 år gammel) til et mindre kar (63 liter) i påvente av nytt og større kar. Hannen og hunnen i det store karet yngler hele tiden og jager derfor de andre fiskene. Derfor har de fått 110 literen for seg selv.

Ettersom Sajicaene burde hatt og trives best i minst 200 liter, ble jeg VELDIG overrasket over at hunnen og ettåringen har klart å få en hel haug med yngel i 63-literen!! :O Unghannen er jo fortsatt mye mindre enn hunnen, men han fant visst utav det for det om og har altså blitt pappa.

Jeg sleit litt med å gi vekk ynglene sist gang. Dyrebutikkene vil ikke ha de med mindre jeg er registert oppdretter. Det var egentlig ikke min intensjon å drive oppdrett på disse fiskene. Men de yngler jo i ett bankande kjør og jeg synes det blir for dumt å ta livet av frisk fisk! Så jeg må kanskje registrere meg da...

Noe jeg må tenke på i den forbindelse?
Nei det er ikke jeg sikker på. Jeg var ikke klar over at man måtte registre seg som oppdretter engang jeg da
Flott yngel du har
Takk Er kjekt med de små, men dumt det skal være så vanskelig å finne hjem til dem. Jeg visste heller ikke at dyrebutikkene var så vanskelige med å ta imot fisk, men de har sikkert sine grunner
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Nicklas Iversen
Reklame for plussmedlemskap