Hvor mange sommerfuglciklider, blue electric, i 180 l?

Jeg har et nystartet akvarie med 4 scalarer (unger), 4 sommerfuglciklider (voksne), 6 kuhliål, 1 pseudacanticus leopardicus (unge) og 1 treflekkspleco (ca 10 cm nå). Jeg vet at mallene trenger mye større akvarie om noen år.

Jeg har ikke tidligere hatt sommerfuglciklider, men I`m in love!!! Har lest noen tråder her inne. Jeg forstår at disse kan gå i mindre akvarier... Jeg ønsker egentlig mange flere...Ut fra hva jeg har lest, anbefales det ikke å presse mange av disse sammen, men gjelder det også i et 180 liters kar? Eller kunne jeg hatt 2-3-4 til? Ser at siden jeg har blue electric, er det muligens kun hanner jeg har (etter hva jeg har forstått her på forumet). Tenkte da å kanskje skaffe noen "vanlige". Tror dere de kan trives så mange i lag?

Jeg legger ved et bilde av hvordan akvariet er innredet (så godt det lar seg gjøre). Har dessverre ikke sandbunn, og tror ikke jeg tørr starte med det... Hvordan kan jeg se om de trives eller ikke? Har hatt de kun 4 dager. De spiser og sjekker kokosnøtt og krukken. Innimellom blir en og annen stående veldig i ro. Er som sagt ikke kjent med disse. Har tidligere hatt akvarie med scalarer, nøkkelhullciklider og elefantfisk, samt et eget lite guppy-akvarie på 50l.

Akvariet holder 26 grader, og pH`en er på 7.
Eller er det ikke humant å satse på denne fisken når jeg ikke har sandbunn? Dette visste jeg ikke før jeg leste på forumet...men ja, jeg burde ha sjekket det før jeg kjøpte...
Det ligger i disse fiskene sin natur å sile sanden med munnen på let etter mat!
Så jeg vil si nei, det er ikke humant å ha slike fisker uten å tilby dem sandbunn!
Navnet Mikrogeophagus betyr jo faktisk liten jordspiser, så det ligger i navnet.
Desverre, men du spurte
Synes også at pH´en er for høy, Sommerfuglciklidene liker surt vann
med pH på mellom 5.0 og 6.5.
Der står "Ph bør være godt under 7" i fiskens profil,
jeg mener ned mot 6 er et must for best trivsel!

Så om du spør meg mener jeg at du enten må bytte bunnlaget eller fiskene.
Rått og brutalt

Vurderer sandbunn ja
Odd Meyer Løgevik
Det ligger i disse fiskene sin natur å sile sanden med munnen på let etter mat! Så jeg vil si nei, det er ikke humant å ha slike fisker uten å tilby dem sandbunn! Navnet [I]Mikrogeophagus[/I] betyr jo faktisk liten jordspiser, så det ligger i navnet. Desverre, men du spurte ;-) Synes også at pH´en er for høy, Sommerfuglciklidene liker surt vann med pH på mellom 5.0 og 6.5. Der står "Ph bør være godt under 7" i fiskens profil, jeg mener ned mot 6 er et must for best trivsel! Så om du spør meg mener jeg at du enten må bytte bunnlaget eller fiskene. Rått og brutalt :-(

Ja, jeg spurte, og takk for svar

Har lest en del her inne om å skifte til sandbunn. Ser at nesten samtlige ved slike skifter har tatt ut alt og hatt fiskene i en bøtte. Men jeg så også et innlegg hvor mye av vannet ble tappet ut, og så ble det lagt sand i en del av akvariet... Kan dette være en løsning? Har ingen kjennskap til sand i akvariet, så eneste jeg sammenligner med er sølekaker en lager som barn i sandkasse (så altså, SÅ liten peiling). Da tenkte jeg å kjøpe Biltema sandblåst sand (det var den som kunne brukes????), bløte den opp i en bøtte, slik at jeg får sølekaker av sanden som jeg kan legge ned i akvariet, uten at jeg tar ut absolutt alt...Lager sølekaker for at sanden blir tyngre og mer samlet... Tenker jeg her helt totalt feil? Mulig jeg høres litt "blåst" ut nå... og det stemmer forsåvidt. Men spør ut fra forutsetningene mine, så jeg kan få det riktig.

Og dersom de får sandbunn (1/4 av akvariet f.eks?), kan jeg da ha flere enn 4 i 180l? (sammen med 4 scalarer, 2 maller og kuhliålene).
Og ang. innredningen vist på bildet i første innlegg; jeg har en kokosnøtt, en krukke, 3 røtter, 3 steiner av tre, 4 høye planter, 2 små og en plante på ene rota. Ikke veldig mye huler til de, men er fredelige steder å skjule seg på (som bak og mellom planter og røtter, under filterboksen osv. Men mange plasser "uten tak" da...). Kan det fungere bra?

Skal forsøke å lage bedre forhold til de. Han på butikken sa de nok var en ca 3 år nå...og jeg ser at de lever ikke veldig lenge. Men planen er jo flere, og da yngre.
Å ha sand i bare en del av akvariet vil ikke fungere da sirkulasjonen og fiskene vil sørge for at du etterhvert vil ha et tynt lag med sand i bunn med grus/stein oppå.
Ha fiskene i ei bøtte, ta ut en del vann for enkelthets skyld - du må ikke, fyll på med sand og fordel det utover, Biltemasanda er såpass ren at jeg aldri har behøvd å "vaske" den først.
Slå av filtre/pumper de få minuttene mens du fyller og fordeler sand.
Vannet vil bli tåkete ei stund etterpå - gjerne i flere dager, men det gjør ingenting og det vil klarne.
Når det gjelder sand vs grus så kan du tenke sånn: Nær sagt alle fisker trives med sand - mange må ha sand - som dine sommerfugler.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap