Død og syk cory. Hva gjør jeg nå?

Fant en død cory i dag, og så er det en til som ser dårlig ut. Den er grålig i fargen, er veldig rolig, deler av halefinnenen mangler, og ryggfinnen ser skrøpelig ut. Ingen hvite kanter eller annet som tyder på finneråte. (nederste bilde)

Har også en liten en jeg har vært bekymret for en stund, men den oppfører seg helt normalt. Den er mindre og tynnere enn de andre, litt grålig, og finnene er på en måte spisse. Legger ved bilde av denne også. (det øverste)

- Hvordan fisk er det?
Corydoras green laser
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
Ungfisk jeg fikk i påsken, eller evt noe tidligere (to grupper sammen)
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
200 liters selskap med ancistrus, guramier, c. atropersonatus og betta channoides.
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
Lakrisguramier, men disse kom fra karantene.
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
Blåfilter bak hjemmelaget bakgrunn. Satt opp i januar, og aldri renset. To powerheads på tilsammen 1000 l/t driver filterløsningen.
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
Til vanlig 30% vannbytte i uka, men pga lekende honningguramier er det i det siste byttet 30 liter hver 3. dag. 200-liter.
Ph 6,6
Gh 6
Ingen utslag på ammoniakk eller nitritt
Nitrat 10
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
Den dårlige ligger veldig rolig, alle de andre oppfører seg helt normalt.
[External Image][External Image]
Et bedre bilde
Litt ranrt at den ligger midt i det mest åpne aleine, men alle de andre barter rundt overalt i karet. [External Image]
Tror jeg vet hva som har skjedd med halefinnen på den svake; amanoene har spist den! Så en amano gomle på halen istad, og det tok litt tid før coryen reagerte :/

Coryen er nå i en stor håv, sammen med et eikeblad og en bit catappa. Dette er ikke gøy... Den sliter med svømmingen, men det kan vel skyldes mangelen på hale...
De blir plaget til døde....
skjedde samma med mine corydora's en etter en blei de plukka ned=( ta bort trusselen eller bytte d er d eneste som går viss du vill ha harmoni i karet ditt igjenn..
William Torvik
skjedde samma med mine corydora's en etter en blei de plukka ned=( ta bort trusselen eller bytte d er d eneste som går viss du vill ha harmoni i karet ditt igjenn..
ta bort de som er svak mente jeg
Pokker! En av atroene er også rammet... Ryggfinna er frynsete og har noe hvitt ved rota, og alle finnene er noe sammenslått. Dette er virkelig frustrerende
[External Image]
Hvor kjøpte du fisken da?
pøs på med vannskifter og vitaminer for å styrke immunforsvaret.
Får du ikke til å flytte de syke fiskene eller de som yngler?

Lykke til.

Espen
Coryene er kjøpt fra to private oppdrettere, og jeg har hatt fiskene såpass lenge, at jeg tror ikke problemet kommer fra noen av dem.

Har tatt 20 % vannbytter hver 3. dag den siste tiden, og tilsatt vannforbedringsmiddel med vitaminer hver gang.

Behandlet med Kusuri Wormer plus i går kveld. Den sykeste var død i dag, og jeg studerte den nøye uten at jeg fant ut noe mer.

Alle de resterende oppfører seg helt normalt, og slurpet røde myggiser med stor apetitt i dag. Honningynglene ser dessuten ut til å overleve medisineringen.

Er bortreist nå i helga, og er veldig spendt på hva som møter meg når jeg kommer tilbake...
Lykke til!
Du får ha lykke til da! Jeg har følt akkurat det samme som deg når mine coryer var syke.
Tilfeldig bekjentskap
© Joanna & Pål
Reklame for plussmedlemskap