Fiskene mine dør

Hva kan dette været? Nå er det 4 fisk som har dødd uten videre, har et ganske lite akvarie. Trenger hjelp
Plussmedlem
Hva slags fisk har du, og hvor stort er akvariet? Hvor lenge siden er det det ble startet opp, og hvor lenge siden er det du fikk fisk i? Hvor mange fisk har du? Det kan være nitrittforgiftning... anbefaler å kjøpe en nitrittest først og fremst for å teste det.
Her trengs det opplysninger...
Følgende står om posting i sykdomsforumet:

Utover en beskrivelse av det du ser umiddelbart er galt med fisken mener jeg følgende informasjon er viktig:

- Hvordan fisk er det?
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
- Last gjerne opp et godt bilde. Skarpt.
Fiskene mine dør
vi har endlers guppy og ancistrus. Er rundt 41 liter, har ca mellom 10 og 20 kanskje. Har kanskje hatt det i 1 måned eller no.
Du har nok et akvarium som ikke er innkjørt, dvs. ikke har bygget opp nok av de bakteriene du må ha i filteret ditt for å bryte ned avfallstoffer fra fiskene samt rester av for. Les i akvarieskolen, eller min artikkel om Innkjøring, hva er det og hvorfor.

Du har trolig hatt ammoniakk i vannet, dette skilles ut gjennom fidkenes gjeller og som urin og er giftig for fisk og deretter nitritt som kommer når du har fått en bakteriekultur som bryter ned ammoniakk. Nitritt er også giftig. Neste steg er en gruppe bakterier som bryter ned nitritt til nitrat som i rimelige mengder er næring for plantene i karet.

Daglige vannbytter og testing av vannet må til. Kjøp dråpetester, helst JBL, for ammoniakk (NH3) og nitritt (NO2)

Du har nok også "overbefolket" et såvidt lite kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap