- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Avføring
Avføring
Hei, jeg har for litt mer en 1 uke siden strartet opp et 125 l igjen. Siden sugemallen ,som var i det akvariet før, nå har vært i et mye mindre et, tokk jeg sjangsen på å sette den i det ny oppstartede akvariet. Men problemet er at nå ligger det masse avføring på sanden, som ikke ser så pent ut. Er dette normalt? og vil det ta lang tid før det går i opløsning? Jeg har puttet oppi noe som heter: New aqua life. Som jeg tror skal nedbryte avføring.
Takker for alle svar
Takker for alle svar
Postet 19.06.11 kl 13:37
Postet 19.06.11 kl 15:13
Postet 19.06.11 kl 23:19
Postet 19.06.11 kl 23:23
AmantheaEn slamsuger dytter du klokka nedi sanda og suger i andre enden til vannet nærmer seg, så styrer du den ned i ei bøtte. Så fører du enkelt klokka forsiktig over sanden og skiten vil løfte seg. :) Genial måte å få vekk litt smuss samtidig som man skifter vann :)
man finner slike bunn rensere på de fleste dyrebutikker, funker veldig bra
Postet 19.06.11 kl 23:40
Postet 19.06.11 kl 23:46
Postet 20.06.11 kl 01:25
Postet 20.06.11 kl 02:36
Eller enda mer budsjett, en bit slange uten noe på enden, bare pass på når du suger slik at du ikke får munnen full av akvarievann. Man trenger da ingen "klokke" for å lage en hevert Før den i passe avstand over sanden, så tar den med de lette tingene på toppen og lar den relativt tunge sanda ligge.
Postet 20.06.11 kl 04:11
Linda & OveOg ettersom det finnes en del slamsugere som fungerer bare sånn passe nevner jeg budsjettvarianten, halvlitersflaske uten bunn med slange gjennom korken. Bare pass på å ikke stikke dypt slik at planterøtter tar skade :o)
Hva med en stripe silikon i enden der for at ikke kanten skal være så skarp? Hadde det gjort noen forskjell tro... Eller en gummipakning... Hmmm, har jo en liten haug med slamsugere her, men en Pepsislamsuger høres jo mye kulere ut :P
Postet 20.06.11 kl 07:43
Advarselen om sarte planterøtter gjelder kjøpevarianten også, sverdplanter for eksempel har et voldsomt stort og finmasket spindelvevsnett om fort tar skade, så kanskje den silikonringen ikke var så dum? Poenget med klokke er at man kan stikke den dypere ned i sanda og få opp grums og algevekst uten å dra med seg rekeyngel og annet rask som koser seg med rester, og for de som har valgt grus er det nesten helt håpløst uten. Bruker bare klokka på "mateflekken" der det ikke er næringssubstrat, vifter først rundt for å samle mest mulig der. Det som blir igjen tar planter, snegler og rekebarn seg av :o)
Postet 20.06.11 kl 11:04
Enkel og billig slamsuger
Vi har bare en tynn liten 10 mm slange med en lang tykk strikkepinne på. (det for at slangen ikke skal bøye seg når vi suger opp skitt fra bunnen) Da er det enkelt å komme mellom stener også. Vi putter ca 1 m med slange oppi akvariet sånn at den fylles med vann, holder foran enden (den andre enden ligger i bøtta på gulvet), drar den over kanten igjen og slipper så der en holder i enden..(Hevert) Da slipper en å suge ut vannet i slangen..
Postet 20.06.11 kl 19:43
Postet 20.06.11 kl 20:58
Tusen takk for svar
Tusen takk for mange gode svar ! Den "brusflaske slamsugern" høres jo veldig fin ut.
Postet 20.06.11 kl 23:20