Grønnalger i et rimelig nyoppsatt 180l akvarie - what to do?
Akvariet har vært i drift i nærmere 2 mnd, og 2 uker med fisker i.
Har litt forskjellige planter (vallesneria, anubias, sverdplanter og noen en "ikea-plante"). Har sett de siste 3 ukene at det har blitt små grønne prikker på akvarieglasset, og at det er siste uken blitt noen små tråder på anubiasen.
Har hatt 3 stk ancistrus sp, 3 stk L-144, 2 Otocinclus, 11 eplesnelger. Alle disse spiser alger... De har bare vært inne i 1-2 uker nå. Ancistrusene og L-144 er yngel på ca 3 cm.
Kanskje litt lite til at de skal ha spist opp noe alger enda?
Mater lite... Har gitt de algetablett en gang, ellers spiser de bare alger i karet...
Gir lys fra kl 12-22 hver dag. Karet står ikke i direkte sollys.
Foreløpig ikke overdrevent mye alger, men er redd det skal ta av...
Tips?
Har litt forskjellige planter (vallesneria, anubias, sverdplanter og noen en "ikea-plante"). Har sett de siste 3 ukene at det har blitt små grønne prikker på akvarieglasset, og at det er siste uken blitt noen små tråder på anubiasen.
Har hatt 3 stk ancistrus sp, 3 stk L-144, 2 Otocinclus, 11 eplesnelger. Alle disse spiser alger... De har bare vært inne i 1-2 uker nå. Ancistrusene og L-144 er yngel på ca 3 cm.
Kanskje litt lite til at de skal ha spist opp noe alger enda?
Mater lite... Har gitt de algetablett en gang, ellers spiser de bare alger i karet...
Gir lys fra kl 12-22 hver dag. Karet står ikke i direkte sollys.
Foreløpig ikke overdrevent mye alger, men er redd det skal ta av...
Tips?
Postet 19.06.11 kl 22:24
Noe grønne prikker vil du mer eller mindre alltid ha. Ancistrusene rasper og fjerner dem til en viss grad, mens ottoer bare "sutter" og får dermed bare med seg pelsen på flekkene, ikke selve rota som sitter fast i glasset. Og om jeg har lest riktig så regnes det som et sunnhetstegn å få litt grønne prikker, da har du ihvertfall den snilel og "vanlige" algen som dominerende alge, ikke penselalger eller noe annet ugg.
Så vidt jeg vet er det svært få algespisere untatt SAE som spiser trådalger, så de må du sannsynligvis fjerne selv. Anubias er saktevoksende og derfor ofte utsatt for denne typen alger.
Jeg synes det høres tememlig normalt ut i karet ditt. Du har adskillig mye flere algespisere enn meg, jeg har 4 ottoer i 160literen og de har holdt det gullende rent med unntak av disse flekkene som jeg har måttet fjerne for hånd (et raskt sveip med litt filtervatt ved hhvert vannbytte gjør som oftest susen).
Du sier ingenting om vannbytter og nitratverdier, disse er viktige for algevekst, nitrat er plantegjødsel av beste art og alger er intet annet enn små planter.
Så vidt jeg vet er det svært få algespisere untatt SAE som spiser trådalger, så de må du sannsynligvis fjerne selv. Anubias er saktevoksende og derfor ofte utsatt for denne typen alger.
Jeg synes det høres tememlig normalt ut i karet ditt. Du har adskillig mye flere algespisere enn meg, jeg har 4 ottoer i 160literen og de har holdt det gullende rent med unntak av disse flekkene som jeg har måttet fjerne for hånd (et raskt sveip med litt filtervatt ved hhvert vannbytte gjør som oftest susen).
Du sier ingenting om vannbytter og nitratverdier, disse er viktige for algevekst, nitrat er plantegjødsel av beste art og alger er intet annet enn små planter.
Postet 20.06.11 kl 00:16
Vannkvalitet
siandeDu sier ingenting om vannbytter og nitratverdier, disse er viktige for algevekst, nitrat er plantegjødsel av beste art og alger er intet annet enn små planter.
Vannet:
Grader: 25-28 (varierende nå i sommervarmen...)
PH: 6,5 - 7
GH: 4 (modifisert med GH-salt siden den egentlig var 0)
NO2/NO3: Har sjekket ukentlig med strips + dråpetest og har ikke fått noen unormale verdier.
Har byttet vann 2 ganger. Lot det stå 1 mnd uten fisk under innkjøring. Byttet ca 60 l uken før jeg fikk inn fisk (to uker siden). Forrige uke byttet jeg 1 bøtte vannet (kaldtvannsbytte) etter "støvsuging av sand og rengjøring av vegger.
Postet 20.06.11 kl 08:41
Postet 20.06.11 kl 10:07
Alger er som mye annet i akvariumet en levende organisme, de trenger næring og lys. i et nystartet akvarium er det ofte veldig mye næring som svirrer rundt,delvis pga plantene ikke har fått rotfestet seg skikkelig og begynt å ta opp næring. men har du som du sier vallesneria og div. andre hurtigvoksene planter, vil de konkurrere med algen om overskuddsnæringen og der etter bli endel mindre alger. etter at alt er innkjørt og der er balanse mellom næringen og mengde planter, vil du se at algenivået er på lik linje med null.
dette går bare om balansen mellom plantene og næringen er riktig.
dette går bare om balansen mellom plantene og næringen er riktig.
Postet 21.07.11 kl 12:00