Hjelp meg, svømmende yngel av perlegurami

Jeg har de siste dagene oppservert at det var en del skum på toppen av vannet i mitt akvarium. Lurte innimellom på hva det kunne være.

I dag observerte jeg hva det var. For i kveld så svømmer det rundt MANGE yngel av min perlegurami.

Hannen er agresiv mot de andre fiskene og tvinger dem ned mot bunnen av akvariet. Han fikk navnet Adolf for sin agresive opptreden mot de andre fiskene, men nå skjønner jeg hvorfor. Han blir nok hentende Adolf.

Det jeg lurer på, Hva gjør jeg nå. Må jeg flytte dem over i et annet akvarium, eller vil noen av dem klare seg greit i dette akvariet. Det er foresten på 120L.

Jeg forsøker å finne noe praktisk hjelp på forumet, men har ikke funnet så mye førstehjelp på oppdrett av disse ynglene.

Hvor lang tid tar det før det blir vanlig perlegurami av dem?

mvh
Morten
Jeg søkte nettopp på "gurami yngel" og fikk opp 180 ulike poster på forumet som tar for seg det meste om foring, flytting av yngel eller foreldre etc. Jeg så også at det ganske nylig gikk en tråd om yngel på paradisfisk, en annen labyrintfisk, der kom det masse nyttig råde og tips om både det ene og andre. Så vidt jeg har forstått så er alle labyrintfiskene temmelig like i hvordan de oppfører seg med egg og yngel.

Titt litt rundt så finner du nok rikelig med info
Ville ha flyttet de over i et eget kar, ellers ender de opp som mat ganske fort. Flyttet reiret med en isboks, og fritt svømmende yngel med en pypett? Har noe dverg gurami yngel som er blitt nesten 1cm nå ca.2-3 uker. og noen som ble født i påsken er blitt 2,5cm og begynt å få litt farge.
Da jeg flyttet paradisfiskene mine så brukte jeg et litermål til yngelen og pappaen. Og ellers har de fått et eget hjem med masse javamose. (Hadde det til perlegurami yngelen ifjor, og det funket veldig bra. De finner mye mat i javamosen, men litt foring ved siden av til faren skader ikke) Finnes flere alternativ for til så små yngel i dyrebutikken. Tetra har kommet med en pasta med noe små krepsdyr. Har prøvd den på fiskene her, ser ikke delikat ut for oss, men fiskene slafser ivei.
Mine yngler gror :-)
Jeg fikk litt panikk sist uke med mange yngel. Det har så langt gått bra for noen. Dvs de jeg ikke flyttet over til det andre akvariet som jeg i hu og hast kjøpte. Der forsøkte jeg å ta over noen, inntil noe sa du må ta over de andre fiskene og la faren og yngelen bli igjen. De som jeg flyttet over av yngel døde temmelig fort.
De som ble igjen sammen med faren gror greit og er trygge. Faren som på grunn av sin oppførsel fikk navnet adolf er nå rolig og ligger i ro og mak under dem i vannlaget og passer på.

Mitt spørsmål hvor lang tid tar det før det blir litt mer størelse på yngelen, dvs de blir små perleguramier?
Husker ikke helt hvor lang tid det tok, men min erfaring er at de vokser ganske seint, men i rykk og napp. Kan gå et par uker uten at de blir noe synlig større, plutselig vokser de noen mm, så man ser det fra dag til dag, for så å stå tilsynelatende stille igjen! Jeg vet ikke om det bare var hos meg det ble slik. Men ser at paradisfiskene også vokser fryktelig seint. Kanskje 1 mm på 3 uker, men de lever og svømmer fornøyde rundt, voktet av faren!
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap