Vår undervannsverden

Hadde akvarium som liten og har siden den gang hatt veldig lyst på akvarium. har fremdeles det lille akvariet jeg en gang hadde som liten. Dette inneholder idag 5platyer, 2ancistrus og 10neontetra. Dette akvariet har surret og gått i mange år uten at jeg har tenkt noe mer over hverken det ene eller det andre. Så lenge fiskene har sett ut til å trives har jeg vært fornøyd.

Så ble drømmen oppfylt! Jeg fikk et ferdig innkjørt 240l akvarium! Jeg, som sikkert mange andre nybegynnere, ble revet med og bare måtte ha fisk! akvariebutikken godkjente mitt valg av fisk til dette akvariet, men etter å ha lest her fant jeg ut at kanskje ikke alle er helt enige i et av valgene.. Men ting har forandret seg ganske såå mye siden jeg startet med akvarier og man skulle da tro at butikken visste litt mer enn meg om dette. Men vi får se hvordan det går. de har nå vært i akvariet i 14 dager sammen.

3 ancistrus ble kjøpt fordi det vistnok var et must med slike i akvarium og valgte disse da de var de stiligste syns jeg.

4 sverdrager fordi de hadde en nydelig rød farge, to av disse har svarte finner. en hann og tre hunner

10 kileflekkrasbora fordi de var dekorative med sine farger og jeg liker stimfisk.

og til slutt 6 praktbotia da dette er fisken som virkelig fasinerte meg med sin opptreden bak glassene. De virket aktive og glad i å være flere sammen.
Flott akvarium. Bare husk at prakt botia kan bli rimlig store, 40 cm.

Desverre har ikke alle som jobber i dyrebutikker så god kjennskap til fisk. derfor lønner det seg og lese litt om fiskene man har lyst på før man kjøper dem. Hvilke krav som tempratur, pH, hardhet osv. Blir litt lettere og sette sammen fisk da.
Tusen takk!!
Ja det fant jeg ut i ettertid, men foreløpig ser det ut til at de trives så hvis de blir for store får jeg finne et nytt hjem til de... Slike selgere burde egentlig skaffe seg basiskunskap om fisk før de selger dem..

fortsettelsen på innlegget over:
Da karet til til stebroren min ikke lenger var tett ble jeg brått barnevakt for to sølvhaier, et par ancistrus til og to kobbertetraer.... trodde tetraer var stimfisk og skulle leve i større grupper?? kanksje han hadde fler før.... Det ser i hvertfall ut til at disse trives godt sammen med mine kileflekker! De stimer sammen nå og har gjort det i hele tiden siden de kom.. Sølvhaiene var jeg veldig skeptisk til, men de ser ikke ut til å plage noen.. Nå som jeg har funnet dette forumet skal jeg sette meg ned å lese litt om disse fiskene håper jeg blir litt klokere...

Men jeg er virkelig ikke fornøyd med hvordan det ser ut i karet... syns det er å rotete, men får liksom ikke bestemt meg for hvordan jeg vil ha det... noen som har forslag til det? alle tips mottas med stoor takk!!

Da jeg skulle fjerne juwel pumpa som stod i karet i går oppdaget jeg noe snodig! Plasserte pumpa i en bøtte slik at den kunne renne fra seg mens jeg satte alt på plass igjen. plutselig hører vi et plask og oppdager at det sitter en blindpassasjer! En malle av ukjent slag blir dermed sluppet ut i karet... Denne fisken må ha bodd der lenge stakkar for han ser ikke ut som noen av de andre. han er mye mørkere og med færre tegninger/flekker..Nå har han bosatt seg i en sprekk i den ene rota =)

Bildet er av rota den ukjente fisken har bosatt seg i, ser man veldig godt etter ser man også Mr. X som jeg kaller ham.. hihi
Lite kunskap??
Jeg ble virkelig imponert her om dagen! Vi var ute å skulle kjøpe et rekekar, siden jeg lenge har hatt lyst til å prøve med på disse små søte dyra, i samme slengen plukket vi med oss en plante og scalarer. Holdt på å få slag da ekspiditrisen lurte på om vi hadde mat, aquasafe (eller hva det nå heter) og alt annet vi trengte for å starte! Trodde hun virkelig at vi tok med oss disse fiskene for å putte de i et 20l akvarium?? Trodde virkelig ikke folk var så korttenkte....
Ferdig oppsatt kar!
Endelig fikk jeg somlet meg til å ta bilder av det lille karet også! Det er ikke så voldsomt spennende siden det er tomt, men hadde tenkt til å putte noen reker nedi der etterhvert. Kom tilfeldigvis over en annonse her på AF hvor noen skulle selge slike reker som jeg har lyst på bare fem minutter biltur unna der jeg bor. Hun som skulle selge var på ferie nå og det passet jo også flott for da får karet kjørt seg inn =) Føler at dette virkelig gikk min vei =)

Finnes det noen andre fisker eller dyr som kan leve sammen med reker? Det er et veldig lite kar. Tror det er på 20 eller 30 liter jeg. Sleng ut forslag om du vet om noen. Det er ikke dekkglass på karet.
Kjempefint kar

Du kan jo ha oppi noen små rasbora kanskje?
Lekkert! Og en liten stim med noe bittesmått har du sikkert plass til, så da forstår jeg ikke hvorfor jeg så for meg denne oppi der. Men det gjorde jeg altså...
Hvor kom dere fra ?
Takk for det=D ja jakter på noe bittelite.. fremdeles ikke kommet over noe, men får håpe det dukker opp snart... Jeg har aldri likt snegler desverre så det blir nok ikke det tror jeg, men hvem vet..

som nevnt over så satte jeg i gang dette lille mini akvariet, av en eller annen grunn hadde jeg bestemt meg for at javamose det var fint for reker! og jeg liker slike dotter veldig godt! Så det ble da kjøpt en slik liten dott.
Igår kveld var det kommet nye beboere ned i karet... Telte meg foreløpig frem til åtte små sett med øyne, med gjennomsiktige kropper som svømmer rundt nedi der.. Lurer veldig på hva dette kan være... Hva skal jeg fore slike små fisk med? Den største av de er vel ca en cm lang... snodige saker! Vet ikke helt hva jegskal gjøre med dem siden jeg er vant til å la naturen gå sin gang mens de sterkeste og smareste/mest pysete overlever i de store akvariene..

skulle gjerne lagt ut bilde av dem men å få bilde av noe så smått er for meg et nesten umulig prosjekt..
Det er antagelig mye godteri for bittesmå mager i den mosedotten, du kan jo kanskje spandere litt grums fra filteret i ett av de andre karene hvis du tror mosen blir for ren? Ikke mye som skal til for å mette dem :o)

Ellers er vel alternativet levendefor av typen artemia eller micromark, eller Liquifry ferdigmat for småtterister...
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap