Ny sand - grumsete vann

Hei

Har et akvarium på ca 70 liter. kjøpte 17 kg blåsesand på biltema til å ha i. Jeg har nå fylt og tappet vannet 3 ganger i karet, men det blir aldri helt klart vann.

er det noen som har noen tips?

Mvh
Japp!
1) Vask sanden FÖRE den hamnar i karet.
2) Låt grumset sjunka. Sedan är det bara att köra igång filtret. Det brukar bli bra så.
Hvis du ikke har noe annet i akvarie (planter/fisk) ville jeg tatt ut sanden og vasket den.
Det kan ta opp til en uke før vannet blir helt klart. Dette har jeg selv gjort , så nå vasker jeg alltid sanden. :o))
Inaktiv bruker
Jeg har biltema sand i mitt kar også (blåsesand) .. det tok mange dager føre det ikke var tåkete og grums.. bare gi det noen dager til.. å ikke sett inn fisk enda
Blåsesand?
Har etterhvert brukt Biltamasand i flere kar, men enda ikke hatt problemer med grumsete vann. Bruker den groveste av de to typene biltema har for akvariebruk. Fylte en 120l med sand og vann for noen timer siden, og vannet er krystallklart. Setter bare en dyp talerken på sanda og retter vannslangen mot den slik at ikke sanda hvirvles opp. Du skriver du har brukt blåsesand. Den sanda som normalt brukes i akvarier er ikke blåsesand, men en sand med avrundede korn. Blåsesand har skarpe kanter for best mulig å kunne fjerne rust og maling ved sandblåsing. Dersom du har brukt blåsesand bør du unngå slik fisk som filtrerer sand gjennem gjellene som corydoras og appistogramma.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap