Temperatur problemer i 240l

Hallo
Har sittet å lest om temp problemer på sommeren. Fikk mange gode ider men jeg fant ikke noe på det jeg tror er lurt. Det er å ikke ha så mye vann i akvariet for da blir avstanden fra lys stoff rørene større som gjør at de ikke varmer opp vannet. Er dette en god løsning eller er jeg helt på bær tur. Lure også på hvordan jeg får stengt av det ene lys stoff røret, tar jeg ut ett slukker også det andre.

mvh
jojj
Om du har glassplate over karet, ta den bort.
Ellers, så kan du installere en helt vanlig vifte som blåser på karet ditt, da helst over vannet. Dette vil sørge for at vannet holder seg kjøligere, da varmeenergien fra vannet benyttes til å varme opp lufta som beveger seg rundt og over karet ditt.

Og lufta blir jo blåst bort, så..
Mindre vann blir fortere varmt ,så det ser jeg ikke som noe god løsning.
Men som Entrak sier,ta av dekkglasset og reduser lystiden til 5-6 timer om dagen og evt. ta noen kaldtvanntbytter.
Varmepumpe med kjøling er forresten en god innvestring
Har heldekkende armaturer på karene, alle luker står på gløtt nå i sommervarmen, det hjelper litt det også. Misunner Sølvi den varmepumpa ;o)
Hva er det
Sølvi Gullaksen
Mindre vann blir fortere varmt ,så det ser jeg ikke som noe god løsning. Men som Entrak sier,ta av dekkglasset og reduser lystiden til 5-6 timer om dagen og evt. ta noen kaldtvanntbytter. Varmepumpe med kjøling er forresten en god innvestring ;)


Hei
Varme pumpe med kjøling var nytt for meg, hva er det. Har du noe navn på den pumpen så jeg kan lese litt om den. Der kan du se hvor enkle vi mennesker er, det er jo helt logisk det du skriver mindre vann fortere varmt. Godt å ha noen å spørre om råd. Sammen finner man stort sett en løsning. Tusen takk for hjelpen alle sammen.

mvh
jojj
Har og heldekkende armaturer på de fleste karene mine og har slitt skikkelig i mange år når det var sommer varmt ute,så det var en lettelse å få den pumpa i hus

Varmepumpen vår er en ganske vanlig varmepumpe,Wilfå heter våres og tror det er ganske vanlig at slike pumpe har en kjølefunksjon. Men det skal jeg ike si helt sikkert da ,men det var det som gjorde at jeg ble fristet til å få en sånn i hus
DENNE ble løsningen både for akvariene og meg. ;o)
Alle vanlige varmepumper fungerer også som aircondition - det er en DYR måte å kjøle akvarier på da dette drar mye strøm
Redusert lystid, fjerne evnt. dekkglass, kaldtvannsbytter og spesielt ha luker/lokk oppe om mulig vil løse problemet. Husk akvariehobbyen er ganske utbredt i land som har varmere vintere enn vi har sommere - og det går helt fint der også (eks. Singapore...), dessuten er de aller fleste fiskeartene vant til å ha variasjon i vanntemp som følge av skiftende årstider.

Edit: Og selvfølgelig slukke varmekolber på sommertiden da.
Varmepumpen brukt som airconditioner trenger ikke stå på hele tiden. Selv lar jeg den stå på en liten stund til temperatueren i rommet er blitt levelig og slår den så av .Tror ikke vi merker så veldig mye på strømregningen på denne måten.

Redusert lystid, fjerne evnt. dekkglass, kaldtvannsbytter og spesielt ha luker/lokk oppe klarer ikke alltid å holde temperaturen nede,spesiellt hvis en har små kar som varmes fort opp.

Husker med skrekk og gru hvordan jeg stresset før ,skyndtet meg hjem fra jobb for å ta kaldtvannsbytter på ørten kar. Ønsker meg ikke den tiden tilbake

Men selvfølgelig ,det er ikke alle som har anledning til å innstallere en slik en av forskjellige årsaker og da må en bare gjøre så goddt en kan .

Hvis en ikke har så mange kar ,så er jo muligheten til å sette en liten pc-kjøler på skrå ned på vannoverflaten i karet. Har ikke prøvd dette selv men vet at denne metoden skal fungere greit og.
Ta en titt på denne ebay siden, og invester etter lommeboka. Alt fra vifter til aggregater..



Ett søk på internasjonal ebay gir sikkert ett utall med treff.

Aquarium cooling device, eller no..
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap