Litt generelt

Hei! Jeg har nylig fått meg akvarie (ganske lite, rundt 10-12 liter) med noen neontetra og rundt 4 andre småfisk, ikke større en 3-4 cm. Jeg har en 2 små planter, akvariesand pg litt pynt. Jeg har også en pumpe (en sånn greie som har filter og blåser bobler, har ikke helt forstått forskjellen på filter og pumpe) er det noe jeg gjør galt? Er det noe mer jeg trenger? Hvor ofte er det vedlikehold, og hva gjøres da? På forhånd takk
Hei og velkommen
Gratulerer med akvarie

Hvem sa at du kunnen ha neontetra i et så lite akvarie?

Neontetra trenger og være flere (en stim) og det står at dem skal ha 60l

Hvor lenge lot du akvarie stå og gå uten fisker i?

Vanlig vann bytterutine er: bytt ut ca 20-30% vann en gang i uka dette gjelder alle akvarier uansett størrelse.

Pumpa/filteret trenger innkjøring og det tar sånn ca 4-6uker før det er klart til og ta i mot fisker. og det er og da viktig og teste vannet med dråpetester før du har fisker oppi vannet siden det i den første tiden og også senere dersom du ikke er flink med og bytte ut noe av vannet en gang i uka samler seg avfalls stoffer i vannet som er giftige for fiskene.

Dråpetester får du kjøpt hos flere nettbutikker.
Jeg selv bruker dråpetester av merke JBL og dem er til og stole på. DEm får du tak i hos Webzoo.net
Øvers på siden her finner du artikler om hold av fisker. les deg gjennom artiklene som du finner under Akvarieskolen.

Om du får det til hadde det også vært fint om du fikk tatt bilder og lagt dem ut her så får du hjelp til og finne ut navn på disse.

Mvh B Andresen
Det er lurt å finne u t hva slags fisker du har, og deretter finne ut hvordan de bør ha det.

Du kan lese om neontetra her
Dersom du vil ha andre fisker etterhvert bør du naturligvis sjekke slikt før handel
Svar
hei!

jeg kjøpte karet brukt, og da fulgte det med noen få fisker, og pumpen, så den er nok innkjørt. jeg brukte nesten alt vannet fra de jeg kjøpte av, jeg har hørt at det er viktig. i dag (går, siden klokken er over tolv, haha) kjøpte jeg litt mere stæsj (før jeg startet den første meldingen) som bunnsand, istede for grus som det var før (akvariesand, kjøpt i dyrebutikk) pluss 2 planter og noen tetrar til. før hadde jeg bare to, og jeg viste at de var flokkdyr. da jeg innredet det brukte jeg nesten alt det vannet jeg kunne få tak i fra den forrige runden med vannskift, en tok oppi ca 30 % rent vann. jeg har nå 7 neontetrar som for det meste svømmer i stim i motsrømmen til pumpen, ikke noe unormal oppførsel som konstant stanging i glasset og liknende. de ser ut ifra mine uerfarne øyne ut til og ha det bra alle sammen. bilde av karet kommer straks jeg får pc med minnekort leser eller kabelen til kameraet mitt

ps. kunne du forklare litt mer om disse dråpetestene, og hvorfor jeg burde bruke de?

takk for svar og på forhånd, takk til neste svar
L i t e
Jeg startet selv opp i et altfor lite kar for mine første fisker med
et filter som absolutt ikke kunne ta unna drit'n og heller ikke
kunne rense vannet nok for alle fiskene jeg hadde i mitt første
kar.(med bl.a Neon). Resultatet ble svært hyppige vannbytter,
hver dag på det meste(20-30%). Forskjellen på pumpe og filter :
Du kan ha en sirkulajons-pumpe i karet, men den har ingen
nytteverdi om du ikke har et filter.... Poenget med filter er at det omdanner de skadelige stoffene (no2 og nh3) til no3,
nitrat. Nitrat er ikke så skadelig for fiskene som de foregående, men vannbytter er nødvendig for å holde no3-verdiene lave. Et filter
inneholder en slags biomasse hvor de 'gode' bakteriene lever. Les
om oppstart her på forumet. Gå inn på Artikler>Akvarieskolen>
Oppstart av akvarium. Deretter bør du lese litt om Vannverdier.
Dessuten finnes det mange gode underlenker til disse temaene.

PS ! Jeg startet med 60-L og fortsatte med tilleggskar på 15 og 22 L for avlastning. Ble utrolig mye vannbytting på den tiden for at fiskene skulle overleve, helt til jeg kjøpte de større karene...... Anbefaler størst
mulig kar for at du skal slippe unna alt for mye slit med hyppige
vannbytter, helst 100L+. Med et kar i den størrelsen er det mye
lettere å opprettholde balanse i vannverdiene. Dessuten har du
muligheten til Akva-scaping i helt andre dimmensjoner.......
Derfra og ut er det bare morsomt/interessant, med et lite
forbehold : LITERSYKEN !!!
Dråpetestene fra JBL er de mest nøyaktige som finnes. Hvis du
har en misstanke om at noe er galt, bør du starte med NO2-test.
Deretter NH3/4(Ammoni/-akk/-um). Andre nyttige verdier som
bør måles er PH og NO3. Noen mener også at man bør måle
CO2/KH/GH. Jeg vil heller si at du egentlig bør gå for et større kar........
Pps !
Det er uhyre vanskelig å holde gode vannverdier i et så lite kar......
Dessuten vil fiskene trives mye bedre i et MYE større kar.
pumpen er av typen pacific p-f301, med et slags filter nede, en svamp, som faktisk tar av mye drit. jeg har renset den en gang, og etter det var det mye, mye bedre.


jeg har en 60 liter, som jeg har tenkt på og ta ibruk når vi flytter (ved juletder). så da får fiskene større plass da.

jeg har lest litt om disse vannverdiene, men ikke helt forstått det. det handler om de forskjellige stoffers mengder, men er det eksremt viktig og følge 100% med på? og da skal man ha disse dråpetestene, som jeg ikke fant på webzoo.

takk for svar!
pumpen er av typen pacific p-f301, med et slags filter nede, en svamp, som faktisk tar av mye drit. jeg har renset den en gang, og etter det var det mye, mye bedre.


jeg har en 60 liter, som jeg har tenkt på og ta ibruk når vi flytter (ved juletder). så da får fiskene større plass da.

jeg har lest litt om disse vannverdiene, men ikke helt forstått det. det handler om de forskjellige stoffers mengder, men er det eksremt viktig og følge 100% med på? og da skal man ha disse dråpetestene, som jeg ikke fant på webzoo.

takk for svar!
husk. Ikke rens filteret. Bare klem og fjern overflødig skitt fra det.
Og bruk alltid vann fra akvariet.
Filterbakteriene som er nevnt lenger opp i tråden lever i filtermassen.

Lykke til.

Espen
Planter
En ting til. Ser du fortsatt har potten som planten følger med i fra butikk.
Fjern, plastkrukken og vatten som er rundt røttene og sett den ned i sanden eller tilbake i potten med feks grus. Ellers vil røttene råtne.

Espen
Rens
jeg bare skyllet den i vasken og klemte til det ikke kom mere skitt ut av den, og tok av det som lå på toppen, er dette for mye?
Jakob-duud
jeg bare skyllet den i vasken og klemte til det ikke kom mere skitt ut av den, og tok av det som lå på toppen, er dette for mye?


Skyll da bare med akvarievann. Og det er bare å klemme noen ganger samt fjerne overflate skitt.

Espen
okei, flott,da vet jeg det

jeg har nå tatt plantene ut av plastkrukken og tatt av det meste jeg klarte av den bommull/glava liknende dotten
Black_Flys
Fjern, plastkrukken og vatten som er rundt røttene og sett den ned i sanden eller tilbake i potten med feks grus. Ellers vil røttene råtne.


Anubisen (den til høyre i bildet) skal ikke plantes i sanden/grusen, den liker det ikke. Men festes på steiner/røtter med strikk/fiskesnøre/tråd.
skjønte ikke helt hvordan du mente at jeg skulle festen den til en sten, hvordan skal den vokse da? mannen i butikker sa at det var en av de mest robuste og hardføre plantene der, så tok denfor den var enkel og fin......
Det var et arti-kar det der Men jeg hadde vært litt redd for at spesielt solbrillene kan ruste eller avgi stoffer som ikke er helt bra. Antar det er "shell-bans" du har ofret oppi der, de tåler hverken vann eller syrer spesielt godt. Det gjør forsåvidt ingen briller... lakken løsner kjapt og flasser av i vannet vil jeg anta.

Anubias kan du legge oppå en rot ( da helst fra dyrebutikk som er ment for akvarium, eller en rot som er helt inntørket som du vet ikke avgir syre eller andre stoffer) eller en stor akvariestein e.l. og surre fast rundt rota på planten og gjenstanden under med fiskesnøre. Gummistrikk prøvde jeg først og den råtnet av veldig kjapt. Den strekker tynne røtter ned i underlaget og henter næring allikevel, men du bør også bruke noen form for gjødsel som inneholder jern. Jeg bruker en flytende form i vannet etter vannbytte. Link


Jeg synes det er bra at du er klar for 60 liter allerede, det tror jeg fisken din blir glad for også Karet ditt er jo knallfint til reker, snegler og sånne morsomme krabater

Dråpetester:
Kjøp:PH, GH, NO2, NO3, NH4

Strips-tester er lettvint men kun egnet som indikator på bra eller dårlig. Den er svært unøyaktig og bør alltid kontrolleres mot en dråpetest.

Morsomt å lese at du har fått den dillen som jeg fikk for bare få måneder siden
hei og tusen takk for all hjelp og svar!

så flott at du liker det lille karet mitt!


okei, så nå har jeg tenkt og kjøpe sånne dråpetester, men hva skal jeg gjøre hvis det er for lav/lite av ett stoff? (vet jeg spør om mye og lange svar, men da får jeg hvertfall vite det )
og de solbrillene, jeg var også litt bekymret for de, men jeg har sett litt på dem, og "skrapt" litt på dem og ingenting detter av. så det er bra!

et lite siste spørsmål, du sa det var fint for reker og snegler, men er ikke det saltvann?
Det finnes mange fine ferskvanns reker og snegler.

Det ser ut som disse oransje fiskene dine er av typen: Platy.
Disse trenger og størreplass en det du har.

Jo før du setter opp det store akvariet ditt jo bedre

Flott at du tar til deg det vi vil lære deg.
Hvordan du bruker slike tester står i vedlagte hefter og på nettet. Det er i grunnen et enkelt kjemi-sett med reagens. JBL er greie med det at de har skandinavisk forklaring. Tetra har bare "gresk" forklaring...:S

Dersom Nitritt/nitrat eller ammoniumverdier er for høye må man skifte inntil 30%vann daglig inntil det synker, evt sjekke om det ligger noe og råtner noe sted som forgifter vannet i samme slengen. Overforing og avføring kan resultere i forgiftning. Slamsuging med hevert er lurt ved vannbytte.
Dersom ph, gh, kh er for høyt eller lavt kan for eksempel vannbytte være tingen dersom kranvannet ditt er mer korrekt enn akvarievannet. Hvis dette er tilfelle betyr det at noe i karet ditt forandrer vannverdiene og det kan lønne seg å finne ut hva det kommer av. Det kan for eksempel være røtter eller natursteiner. Slike ting kan man bruke for å aktivt forbedre vannverdier, eller de kan være med på å skape ubalanse dersom man ikke ønsker en slik effekt. Derfor er det viktig å vite hva slags effekt det man putter oppi akvariet kan ha på vannet og dyrene der. Det er etter hva jeg har skjønt mange metoder for å tilpasse vannet til fiskene, det kan du evt lese mye om her på forumet og i artikler her. Det enkleste er å skaffe seg fisker som trives med det vannet du kan tilby fra springen eller naturen. Eller så må du aktivt tilpasse vannet med naturmetoder (steiner, røtter, blader, ekstrakter, torv og mange andre slike triks jeg ikke har erfaring med...) eller ved hjelp av tilsetningsstoffer fra dyrebutikkene.

Ta en titt på akvariereker og se, der har de mye forskjellig av skalldyr som sikkert trives i artig-karet ditt. Jeg ser for meg en liten gjeng med reker oppi der, en liten strandstol, mini-parasoll og mini-badeball etc (Men bruk gjenstander som er beregnet for akvarier og ikke avgir farlige stoffer)
Tilfeldig bekjentskap
© TorillNB
Reklame for plussmedlemskap