Trenger tips og råd :)

Hei!
Jeg er nybegynner deluxe, og har gått på en liten blemme fordi jeg ble akutt fascinert av ei venninnes nyinnkjøpte fisk. Det har seg sånn at jeg skaffet meg tre guppyer (to hunner og en hann), men leste ikke nok om kravene før jeg satt med fiskene hjemme. Stor fy-fy.. Jeg vet..
I dyrebutikken hadde venninnen min fått godkjent beholderen hun skulle ha fiskene sine i; en sylinderformet tank (som i bunn og grunn kan kalles en "bolle", bare at den ikke er bolleformet), så jeg gikk for det samme. Noe jeg ikke skulle ha gjort..

I ettertid så har jeg jo funnet ut at dette overhodet ikke er godt nok for guppyene mine, og jeg har grunnet noia for at de skal ha det så bra som mulig, sørget for vannbytter/oppfriskning av vannet daglig, pluss jevnlig vask av steinene på bunnen. Dette fram til jeg får fatt i et akvarium fra et familiemedlem, som kommer om ikke så lenge. Per dags dato så ser det i hvertfall ikke ut som om fiskene mine mistrives

Så til spørsmålene! (beklager hvis dette blir en lang post)
- Det nye akvariet jeg skal få er bare 20-25 liter (og på faktasiden for guppy står det 40 liter), men går dette likevel greit når jeg bare har tre? Det er fortsatt kanskje lite, men mye bedre enn det jeg har nå. Vet også at de yngler, men det får jeg takle på et annet vis når det kommer.
- Kan dere anbefale meg enn god, men relativt billig pumpe/filter til dette vesle akvariet?
- Og hvor lenge må det nye akvariet få stå og sette seg før jeg kan flytte fiskene over? Aller helst vil jeg jo at de skal komme ut av "tanken" og over i det nye hjemmet deres så fort som mulig.

På forhånd takk for all hjelp!
fluval-pumpene bruker og være rimlige for den kvaliteten som de har. men dette må du sjekke med den lokale zoo-forhandleren,

akvariet bør stå i minimum 3 uker for og bygge opp de gode bakteriene i filteret.

men det er ikke tilstrekklig men plass for 3 guppyer, de liker og svømme og styre en del. men som du sa, det er bedre en det var. du for bare begynne og spare
Takk for svar! Da skal jeg undersøke med dyrebutikken angående pumpe når jeg får det nye akvariet

Og wow, tre uker.. Det var en lang periode hvor jeg må drive med vannbytting, men jeg kan jo egentlig takke meg selv, hehe. Men, det er ikke noen måte å "framskynde" dette på vel? Jeg har jo åpenbart ikke så god peiling på dette, men kunne man ha sluppet oppi fiskene tidligere hvis man samtidig foretok hyppige vannbytter? Bare en tanke.

Hmm, ja, jeg tenkte at det ikke var stort nok, så det får bli (nok) en midlertidig løsning. Skulle jeg få meg en 40 liter (eller kanskje 60 l når jeg først må skaffe meg et større et.. noe å vurdere..), hva vil man si er optimalt antall med fisk?
Jeg har fått 17 små yngelbebbiser nå (søte, men hjelp, altfor tidlig! Hahaha!), men heldigvis hadde jeg en gigantisk firkantet "vase" som de kan være oppi foreløpig (det er godt de er bittesmå..), og jeg kunne jo tenke meg å beholde noen skulle jeg klare å stelle godt med dem slik at de vokser opp

Forresten, jeg så en gammel tråd her da jeg søkte litt rundt på guppy, og der stod det at en 19 liters var nok for tre guppyer. Men den var fra 2006 eller noe, så man har kanskje kommet fram til at de trenger større plass nå i de senere årene?
du kan ta vannet fra gamle "bollen" din i nye akvariet, vil jo evt være litt bakterie kultur i det, så er du heldig får du framskyndet det litt ivertfall
så får du heller passe på å måle nitrat og nitritt dei første 3 vekene og kanskje får spart deg får så altformye vannbytte
men ellers er guppy ganske hardføre å seigliva fisk etter min erfaring.

som det står her
e jo guppy en fin "innkjørings" fisk
Vindm
men ellers er guppy ganske hardføre å seigliva fisk etter min erfaring. som det står [URLBLOCK1] e jo guppy en fin "innkjørings" fisk


ikke er de så spesielt hardføre. de tåler egentlig lite, men de tåler en større svingning i verdiene en annen fisk. og bør helst ikke bruke innkjøringsfisk.

dess større akvarie dess lettere er det og vedlikeholde, vil anbefale deg og kjøpe et stort som pengene rekker til. lettere og vedlikeholde, og verdiene holder seg som oftest stabile i store kar.

det beste er egentlig og vente, men der er midler som framskynder prosessen, men som sagt, tryggest og vente. ps! guppyer trives best i og lever lengst i brakkvann.
Det er ikke så dyrt å kjøpe pakkeløsninger på 54 liter, du får kjøpt på blandt annet Tam Alna til 700-800 kr. Da følger pumpe og varmekolbe med.
Og her
Takk igjen for all hjelpen!

Da har jeg en liten plan for hvordan jeg skal løse byttet over til det nye akvariet.

Jeg fikk også med akvariesalt da jeg kjøpte guppyene mine, som jeg tilsetter oppi vannet

Pakkeløsningen du nevner Perlemor ser jo ypperlig ut Da har jeg noe å spare opp til nå som det blir laber lønning framover fordi jeg har sluttet i deltidsjobben min og kun skal konsentrere meg om studier.
Oppdatering, og noen ekstra spørsmål
Mitt første "prosjekt" (se øverste post) har gått akkurat dit dere erfarne sikkert mistenke, og som det begynte å gå opp for meg også dog altfor sent. Begge guppy-jentene mine døde, noe som var innmari trist, men i stedet for å gi opp altfor fort så vil jeg heller gå for et innkjøp av et bedre (og ikke minst ordentlig) akvarium.

Jeg bor i en bitteliten studentbolig så jeg har ikke plass til noe store greier. Det jeg har kikket på er et 43 liters og et 54 liters (som ble nevnt over i form av pakkeløsning).

Så lurer jeg på om det er noen som vet om stedet hvor pumpe (typen Fluval 2+ som jeg ble anbefalt) og varmekolbe selges billig (43 literen selges uten utstyr)? Eller vil det totalt sett lønne seg å gå for pakkeløsningen?

Hvor mange guppyer vil det være forsvarlig å ha i en 54 liters?

Også har jeg jo den gjenværende guppy-hannen min, som nå er helt alene bortsett fra en av de fiskene som ligger på bunnen og smatter på steinene (ancistrus?). Hva gjør jeg med han? Jeg vil jo overhodet ikke at han skal lide ved å være alene.. Det vil jo ta tid før det nye akvariet er innkjørt, ville det da vært lurt å kjøpe inn en ny hann som selskap, eller se om han klarer seg? Han virker ellers normal og det ville ikke være noe stas å måtte avlive..
Jeg har jo yngelen, men de er kun en uke gamle og kanskje ikke noe særlig selskap for en voksen hann..? Dessuten er det vel en fare for at de ender opp som lunsj.
Jo flere fisk du har opp i dette karet, jo større problemer vil de få. Vent med fler til fiteret kan håndtere avfalsstoffene de produserer.

Dahls Dyrerike i Moss har pleid å ha 54 litere som pakkeløsning med varmekolbe og filter samt heldekkende topp med lysrør til kr 499. De er i ferd med å skulle flytte til nye lokaler rett ved nåværende butikk. så om de har dette tilbudet nå, vetjegikke. Du kan sjekke på rubrikkannonseneher på AF, kanskje du finner noe.
Mhm, jeg er klar over at med flere fisk så blir det større belastning på filteret. Jeg tenkte bare å spørre i forhold til en gang i framtida

Har sømfart rubrikkannonsene her på forumet på utkikk etter passende akvarier uten å finne noe ennå. Uansett så er det kinkig for meg at jeg ikke har tilgang på bil; bor i Oslo så jeg må nesten få kjøpt det her i byen.
se på finn. er også akvarier tilsalgs der.
Har kikket der også, samt noen andre nettsteder, men ingen funn på det akvariet jeg nå har sett for meg. Liker dette akvariet her. Har en hendig størrelse for mitt vedkommede, og jeg tror det blir billigere for meg å gå for noe slikt enn å kjøpe akvarie, pumpe, lys og varmekolbe separat.

Da får jeg se om det blir en tur til Jan Holt om ikke så lenge

Er forresten ikke noen som vet om denne typen akvarier selges i vanlige dyrebutikker også?
De hadde nylig slikt sett på 54 liter (aquakids/family e.l.) på Tam Alna til rundt 700 kr, går an å høre med Tropehagen e.l. i nærheten av deg.
Buddy-kjeden har generelt stiv pris på akvarier synes jeg.
Jeg ser at Jan Holt har fin pris på 54 og 63 litere han også.
Oi, først nå så jeg at linken min ikke dukket opp i forrige post (skulle vært ved "Liker dette akvariet her"), men det var i allefall til et Juwel Korall 60 (54 liters) hos Jan Holt til 800 kroner.

Det ser ut til at jeg bestemmer meg for det. Jan Holt Akvarium ligger jo tross alt mye nærmere der jeg bor enn det Tam Alna gjør. Hvis jeg først skal bære med meg et akvarium på bussen er det en fordel at det ikke er så langt unna
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Beurling Løland
Reklame for plussmedlemskap