Nytt akvarium

Inaktiv bruker
Heisann!

Nå har jeg endelig fått skaffet meg et nytt akvarium. Det skal sies at jeg har tatt del i et annet akvarium tidligere (min mor og fars for mange år siden). Jeg vi si jeg er relativt nybegynner, og håper på noen tips.

Jeg finner nok massevis av tips på forumet her, men ønsker også noen "personlige" tips. Håper noen ønsker og har tid til å gi meg litt info.

Akvariet:
Pacific 54L, Ferskvann
(Legger ved et bilde under som viser hvordan akvariet var 2 minutter etter at karet var fullt)

Noen spørsmål:

1: Hvor lang tid bør det ta før jeg slipper fisk oppi. I og med at jeg er totalt nybegynner blir jeg ganske forvirret av å lese om alle de forskjellige måtene med innkjøring, alger, salmiakk og denslags.

2: Hvilke fisk burde man starte med i et så lite kar? og hvilke fisk egner seg best?
(har allerede tittet litt i "fiskebasen")

3: Hvordan burde jeg innrede karet? (sett masse fine akvarium på siden her, så jeg kan jo hente masse info ved å bare se på disse, men hvis noen har noen tips, så blir jeg glad)

Mvh
Bjørnar
Heisann!
Jeg er nybegynner selv, har vel drevet med akvarium i 4-5 månder nå. Jeg startet med ett akvarium på 28L men syntes det var lite så jeg ordnet med ett på 54L etter kort tid.

Du bør helst vente en ukes tid før du har fisk i vannet hvis du har brukt aquasafe da? aquasafe er ett middel man kjøper i dyrebutikken for og få akvarievann raskere.

Om du skal ha planter i akvariumet bestemmer du helt selv, det finnes forskjellige "stiler" men det er en fordel og ha planter/huler som fiskene kan gjemme seg i. Noen planter krever også veldig godt lys, så er lurt og være obs på det når du skal kjøpe planter.

Jeg startet med en fisk som heter Kardinal tetra som er en stimfisk. Hvis du går for stimfisk så er det lurt og kjøpe en del, rundt 10 stk, jeg syns det er kult og se fisken stime. Guppy er også en flott fisk som yngler mye, de er veldig fargerike og fine, det er også morro at de yngler, fikk nylig yngel på guppy nå. Sverddrager er også en fisk som yngler mye, jeg har noe som kalles "koi" sverddragger, de har koimønster og er veldig fine syns jeg. Fikk faktisk yngel på de i går. Etterhvert som du har hatt fisken en stund kan du kjøpe deg bunnfisk som ancistrus eller pansermalle(flere av disse fiskene spiser alger, det tar også litt tid før det kommer alger). Til og starte med så er det lurt og kjøpe fisk som ikke koster så mye, er kjipt hvis man kjøper en dyr fisk så er den død dagen etter. Du får lese litt om de fiskeartene jeg har nevnt. Guppy og sverddrager er hvertfall en fin fisk til og starte med syns jeg, hvis du skal holde noen fisk som yngler mye, så er det lurt og ha et godt beplantet akvarium slik at ynglene kan gjemme seg, Sverddrager og Guppy spiser nemmelig sine egene unger.

Lykke til!

MVH Stian
Smått
3-4 uker er nok mer egnet ventetid om du kjører vanlig innkjøring (som er det enkleste). Uansett er det viktig med ordentlige vanntester før du har i fisk, særlig nitritt. Planter kan du dog ha i umiddelbart, det bidrar positivt på vannverdiene.

Bra du har vært og tittet i basen. Der er det mye kjekk info. Hva slags fisk har jo også litt sammenheng med antall. Jeg skal sette opp en 54-liter i høst som skal være kampfisk-habitat og vil da mest sannsynlig kjøre en enslig kampfisk-hann med stor vekt på innredning. En liten stim av mindre stimfisk kan være et annet alternativ, eller guppy som tidligere foreslått.

I forhold til innredning kan man enkelt sondre mellom det man kan gjøre når karret er tomt og ting man kan endre på efterpå. Om du ønsker å feste en rot i bunnen av akvariet med sugekopper er det eksempelvis noe som er vanskeligere å få til om vannet er fullt av vann, sand og planter.
Inaktiv bruker
Nitritt
to fine innlegg =)

Men:
Hva skal jeg gjøre hvis det er for mye nitritt, eller for lite nitritt? Skal man da kun bytte vann, eller må man ha oppi noe spesiellt av veske osv?

har også lest at det ikke er nødvendig med Aquasafe. Er dette tilfellet, eller er det til hjelp i et så lite kar?

Mvh
Bjørnar
Nitrit
Nitrit er avfallstoffer fra fisken (bæsj) det skal man ikke ha, hadde et problem med nitrit i starten, da byttet jeg 10 liter vann om dagen i en uke, mange sier forskjellig om mengden vann man skal bytte noen sier 10% og noen 20% osv. jeg prøvde først 10% men det hjalp ikke. så da prøvde jeg 20% og det gikk. Men du burde bytte vann en gang i uken uansett i oppstartsperioden, senere kan du ta det litt sjeldnere. Jeg brukte Aquasafe i mitt og puttet fisk oppi etter en uke, fiskene lever fortsatt i dag. Det sies jo at hvis man bruker aquasafe så kan man putte fisken oppi tidligere. Men en nitrit test burde du gå til innkjøp av så fort du har kjøpt deg fisk. Hvor ofte du burde teste det vet jeg ikke, men det er vel noen andre som vet det? jeg testet det en gang i uka i en måndes tid, så etterhvert en gang hver andre uke.

MVH Stian
Nitrivec osv
De veskene for og ta bort nitrit er egentlig bare tull! jeg prøvde med nitrivec fra Sera og det hjalp ingentig! Det beste er nok og bytte vann =)

MVH Stian
Aquasafe har nok ingen innvirkning på innkjøringsprosessen er jeg redd. Den er for å fjerne klor og tungmetaller fra vannet, men tar altså ikke vekk hverken ammoniakk/ammonium, nitritt eller nitrat. Har man godt vann fra et vannverk som ikke bruker klor så kan man godt sløyfe dette. Å la vannet lufte seg over natten (klor fordamper da) kan også være et alternativ.

Når det kommer til innkjøring så er det minst arbeidskrevende å la filteret kjøre seg inn i rundt fire uker. Bakteriene i filteret trenger avfall å leve av og det er derfor flott å ha planter i slik at eventuelle planterester brytes ned. Litt forsiktig mating av bakteriene kan også gjøres med ørlite fiskemat et par ganger i uka. Ellers så er det mulig å kjøre innkjøring med salmiakk, men det har jeg ikke greie på så det tør jeg ikke å prøve å forklare engang

Har man fisk i før filteret er innkjørt må man belage seg på å skifte en tredel av vannet en til to ganger daglig for at fiskene ikke skal få problemer. Jeg synes som nevnt at det er enklest å kjøre filteret inn på forhånd. Man skal likevel følge med nitritt-nivået når de ukene er omme og man starter å putte fisk oppi. Velg dråpetest og skift vann om det blir utslag. Selv om de riktige bakteriene er til stede i filteret så kan det ta noen dager før det tilpasser seg økt belastning. Det er derfor man helst bør tilsette fisk litt etter litt når innkjøringsperioden er over.

En snarvei til innkjøring er å bruke slam fra et godt innkjørt filter og tømme dette i det nye. Overføringen bør helst foregå innen en halv times tid. Da kan man faktisk ha fisk i temmelig umiddelbart, men det lønner seg å måle nitritt her også siden det ikke alltid fungerer 100%.

Når det gjelder planter og innredning så bør man nesten se hvilke fisk man ønsker seg i karet først. Noen liker tett beplantning mens andre vil ha litt svømmeplass. Til å begynne med så bør man velge enkle planter med rask vekst og som ikke er spesielt lyskrevende. Så kan man eventuelt prøve ut andre mer krevende sorter når man har fått dreisen på plantene. Velg plantegjødsel uten tilsatt nitrat og fosfat og doser fra en halv til en tredel av anbefalt mengde til å begynne med.

Det er flott å bruke de fire ukene under innkjøringen til å innrede og planlegge hvilken fisker man vil ha. Da slipper man også å bekymre seg for å stresse fiskene mens man flytter og ominreder. Forresten kan det lønne seg å velge sand som bunnmateriale istedenfor grus, siden det setter færre begrensninger på hvilke arter som vil trives.

En siste ting det er verdt å huske på er at ikke alle de som jobber i dyrebutikkene har like god kunnskap når det gjelder akvariehold og akvariefisk. I tillegg vil de gjerne selge så mye som mulig av all slags unødig tilsetninger. Det er derfor en god ide å lese seg litt opp før man bestemmer seg, og impulskjøp i butikken er sjelden vellykket

Lykke til med akvariet! Håper du ikke blir alt for skremt av infoen som du overlesses med. Jeg lover at det blir forståelig og enklere fortere enn du tror.
Det står mye om innkjøring og annet en nybegynner trenger vite i artikkelsamlingen på AF. Det er nok noen basiskunnskaper du bør lese deg til for å unngå de vanlige nybegynnerproblemene. Ting er egentlig ikke så kompliserte, særlig ikke hvis man følger i sporene til alle oss som allerede har gjort feilene.

Innkjøring av et akvarium, egentlig av filteret, består i å tilføre næringsstoffer til de bakteriekulturene som skal bo i filtermassen og i bunnlaget, og som skal sørge for den biologiske rensingen av akvarievannet. Fiskene skiller ut ammoniakk gjennom avføring, urin og faktisk gjennom gjellene. Denne ammoniakken er svært giftig, mere enn nitritt som kommer senere. Det er en gruppe bakterier som oksyderer (bryter ned) ammoniakk til nitritt. Ammoniakk er faktisk det disse bakteriene lever av. Andre bakterier lever av nitritt som er avfallstoffene fra de førstnevnte. Denne prosessen resulterer i nitrat som avfallstoff. Dette er det ingen bakterier som tar seg av og det må fjernes gjennom vannbytter, helst ukentlig. Dette er imidlertid avhengig av hvor mange fisk du har i karet, mer fisk = mer avfallstoffer = oftere/større vannbytter.

For at innkjøringsprosessen skal komme i gang, må du altså tilføre næring til bakteriene. Du kan gjøre dette gjennom å tilsette litt fiskefor hver dag. Proteinene i dette foret må brytes ned til ammoniakk. Du kan spare tid hvis du bruker ammoniakk (salmiakk) direkte. Dette står ganske utførlig beskrevet i en artikkel på AF (har skrevet den selv!) og på tråder som er opprettet med spørsmål om metoden og de svarene som er gitt fra flere.

Hvis du ikke setter til noe næring, vil det heller ikke bli noen bakterievekst og ingen innkjøring. Du kan selvsagt sette inn fisk tidlig, men det er dyreplageri (fordi de svømmer i giftig vann) og de kan bli skadet for livet eller få et for kort liv. Dessuten går prosessen saktere fordi du hele tiden må bytte vann. Ved kontollert innkjøring trenger du normalt ikke bytte vann før prosessen er ferdig.

Aquasafe har ingenting med innkjøring eller bakterievekst å gjøre. det er et middel som uskadeliggjør tungmetaller som måtte være i vannet. Drikkevann i Norge er normalt så bra at det er unødvendig med dette eller lignende tilsettingsstoffer. Penger spart.

Hvis du skifter den grusen du har valgt og bruker finkornet sand, (den groveste sanda egnet for akvarier fra Biltema er et godt valg) så kan du stå mye friere i valg av fisk. Mange er avghengig av fin sand og nesten alle kan uten problemer gå i et slikt kar.

Kjøp gjerne noen flere planter, det både ser fint ut og vil være med på å redusere algevekst. Mange fisker trives også med planter som de kan gjemme seg under
eller i. Spesielt yngel.

Les deg opp på artiklene, kos deg med å tenke på hvilke fisk du ønsker, om de skal være pene å se på, ha interessant adferd, yngle mye (hvor skal du gjøre av den?) mm.

Lykke til.
Hilsen Sigmund
Inaktiv bruker
Flotte svar
Flotte svar!

Han i butikken anbefalte meg å bruke litt grov grus. Hvis dette er totalt feil, vet han nok ikke hva han snakker om. Bare synd jeg kjøpte denne grusen før jeg hørte her. Det jo litt stress å bytte ut.

Etter hva dere sier, så tar jeg meg en tur i butikken i morgen og kjøper litt mer planter. kjøper også slike nitritt tester, samt ph og det der.

Dette blir spennende! Har så innmari lyst på følgende fisk http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3345

Har ikke tenkt til å ha så mange fisker, ønsker kun noen få og flotte fisker som er pene og se på. forslag? så kan jeg lese litt om dem.
Da får du bare holde deg til fisker som ikke bryr seg om hvilket bunnlag du har

Ancistrus har jeg aldri hatt, men jeg mener å huske at den ikke er avhengig av sand. Om jeg skulle ha fylt en slik 54 liter så ville jeg kanskje valgt meg en eller to slike (antagelig ikke plass til mer enn en fullvoksen), en kortfinnet (plakat) kampfisk og en stim dronningrasbora.

Du kan prøve å legge inn størrelsen på karet, vannverdier osv i fiskebasen og se om det dukker opp noen du liker.
Stian Sundseth
Nitrit er avfallstoffer fra fisken (bæsj) det skal man ikke ha, hadde et problem med nitrit i starten, da byttet jeg 10 liter vann om dagen i en uke, mange sier forskjellig om mengden vann man skal bytte noen sier 10% og noen 20% osv. jeg prøvde først 10% men det hjalp ikke. så da prøvde jeg 20% og det gikk. Men du burde bytte vann en gang i uken uansett i oppstartsperioden, senere kan du ta det litt sjeldnere. Jeg brukte Aquasafe i mitt og puttet fisk oppi etter en uke, fiskene lever fortsatt i dag. Det sies jo at hvis man bruker aquasafe så kan man putte fisken oppi tidligere. Men en nitrit test burde du gå til innkjøp av så fort du har kjøpt deg fisk. Hvor ofte du burde teste det vet jeg ikke, men det er vel noen andre som vet det? jeg testet det en gang i uka i en måndes tid, så etterhvert en gang hver andre uke. MVH Stian


Nitritt er ikke et avfallstoff fra fiskene, det er ammoniakk og det er enda mer giftig for fiskene enn nitritt. Ammoniakken er første ledd i nitrifikasjonsprosessen som foregår i innkjørte akvarier og som vi er avhengige av. Ammoniakken brytes ned til nitritt av bakterier og andre bakterier bryter ned nitritt til nitrat som er betydelig mindre farlig for fisk og som tynnes ut ved regelmessige vannbytter ( 20 - 25%ukentlig hvis det passer med mengden og typen fisk.)

I starten er det defor viktig å teste for både ammoniakk og nitritt. Ettersom ammoniakk kommer først og nitritt etterpå (2-3 uker etter oppstart), kan man tro at alt er bra så lenge man ikke ser spor av nitritt, mens fiskene går i en stadig sterkere konsentrasjon av ammoniakk som ikke oppdages. Mange har opplevd "uforklarlig" fiskedød på grunn av dette.
Inaktiv bruker
Et par nye bilder
Fikk inn litt mer planter i går. Den ene butikken i Hønefoss hadde ekstremt dårlig utvalg, og de fleste av plantene var helt sorte og stygge, samt det var latterlig dyrt. Brukte derfor veldig lite penger der og har istede tenkt meg til butikken "Akvarium" på Mandag. Selv om det var der han anbefalte meg å bruke grus. Får bare leve med det :P

Skjønner du kvier deg for å skifte ut grusen, men på den annen side er det mye letere å gjøre det nå før du har satt inn alle plantene og alt er tilvokst og fyllt med fisk..
Hvis du gruer deg veldig til å ta ut igjen grusen, får du heller tilpasse fisken etter det.
Ikke all fisk som bryr seg noe om hva som er på bunnen.
Inaktiv bruker
Fisk
Jonas76
Hvis du gruer deg veldig til å ta ut igjen grusen, får du heller tilpasse fisken etter det. Ikke all fisk som bryr seg noe om hva som er på bunnen.


Men her har jeg et litt annet problem. Finner ingen informasjon om som sier hvilken bunn de forskjellige fiskene liker?
Du kan nok ikke sette det som søkekriterie, men om du leser om de forskjellige fiskene, så kan du se det.

Står ofte i beskrivelsen av arten litt ned i teksten.
Inaktiv bruker
Bunn
Jonas76
Du kan nok ikke sette det som søkekriterie, men om du leser om de forskjellige fiskene, så kan du se det. Står ofte i beskrivelsen av arten litt ned i teksten.


Takk for tipset. Jeg får se hva det blir til. om jeg kankjse velger sand
Mannen i butikken sa jeg burde ta den grusen fordi Maller osv likte litt mørk og røff bunn.
Tror nok ikke han visste helt hva han snakket om. Maller er ett vidt begrep. Ancistrus er nok ikke så nøye på det, men det finnes maller som skal ha sand, dersom de skal trives.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap