Hvitt vann i akvariet

hei hei=)
er helt ny på dette med akvarium...
vannet mitt var hvitt for noen dager siden( nettop fylt det da)
da fylte jeg i noe bakterieflora, å noe blå "gugge" (vet ikke hva det heter)
etter noen timer var vannet blangt å fint,
å var sånn helt til jeg la meg i går kveld. men når jeg sto opp i morrets var det hvitt igjenn,
å fiskene står øverst i vannflaten å super i seg luft.
hva er dette?
å hvordan får jeg det bort?
Oki. Noen spørsmål melder seg.
Hvordan er vannverdiene?
Hvor stort akvarium?
Hva med filteret?
Hvor mange fisk?
Foringsrutiner?
Vannbytte?

Ser også at du hadde fyllt akvariet for noen dager siden, har du fått filterguffe, evt gammelt filter, så du har ett innkjørt et? Hvis ikke er det bare å belage seg på å bytte masse, masse vann fremover.

Er ikke så bra å peise akvariet fullt av fisk rett etter at man har fyllt det med vann.
Filteret trenger tid til å bygge opp en bakteriekultur, som kan spise de avfallstoffene som fisken produserer.
vannverdiene vet jeg ikke... har ikke utstyr til å skjekke det..:S
kan det kjøpes på vanlig dyrebutikk?
akvariet er 96 liter,
er sand såm er brukt for noen år siden, så alt av bakterier å det er nokk død der, den er også vasket gått..:S
fikk kjøpt en brukt pompe, den var ikke helt ren, å jeg vasket den ikke før jeg tok den i bruk, regnet med det kunne føre med seg litt gode bakterier...
fikk beskjed på dyrebutikken her at jeg måtte la akvariet stå i noen dager før jeg fylte fisk i det når jeg fylte det op første gang,
jeg lot det stå noen dager med bare sand å vann i det, så et par dager med planter.
kjøpte så 4 platy ( såm ble til 15 over natten)
er bare 3 dager siden jeg kjøpte di 4....:S
har foret di 2 ganger om dagen, og det aller meste blir spist opp før det treffer bunnen.
har ikke byttet vann ennå siden det bare er noen dager siden jeg hadde fiskene i..:S

burde jeg bytte vann nå?
var aldri ment å få så mange fisk (15), sku egentli bare ha 3, men min lillesøster ville så gjerne ha en egen fisk hun å, så ble 4...
å regnet ikke med at di ble å få yngel første natten her...:S

har lest en del etter jeg fikk fiskene ( di siste dagene)
da jeg fant dette forumet, og ser jo nå at jeg burde ventet litt lengre før jeg hadde fiskene i,
men di på dyrebutikken sa det var greit...:S
Inaktiv bruker
Svar
Hei

Hvis vannet var hvitt rett etter at du hadde tappet opp i vann i karet. kan det godt hende at dette bare var vanlige luftbobler. (man kan få luftbobler fra springen og da ser vannet hvitt ut)
De på dyrebutikken gjør som regel det. Ble lurt selv. Har intrykk av at det er mye mangel på kunskap i de fleste dyrebutikker. Stort sett unge folk som jobber der, og de har mye å sette seg inn i.

Det du bør gjøre nå, er så fort som mulig å kjøpe deg testsett for å teste vannet. Da anbefales dråpetest fra jbl, den er mest nøyaktig. Det finnes testsett i vanlige dyrebutikker, men er som regel dyrt. Bestill hos nettbutikk, feks aquamanias.no. Der er det mye billigere.

Bytte vann gjør du nå med en gang. ca 30% av vannet en til to ganger daglig. i et 96 liters kar vil det da si 3 ti liters bøtter 1-2 ganger hver dag.

Hva slags filter har du?
Bjørnar Steen
Hei Hvis vannet var hvitt rett etter at du hadde tappet opp i vann i karet. kan det godt hende at dette bare var vanlige luftbobler. (man kan få luftbobler fra springen og da ser vannet hvitt ut)



men det ble ikke bedre før flere timer etter jeg hadde i nitrodac å aquasani (eller noe slikt) å ble værende bra i et par dager, før det kom tilbake ijænn..
Jonas76
De på dyrebutikken gjør som regel det. Ble lurt selv. Har intrykk av at det er mye mangel på kunskap i de fleste dyrebutikker. Stort sett unge folk som jobber der, og de har mye å sette seg inn i. Det du bør gjøre nå, er så fort som mulig å kjøpe deg testsett for å teste vannet. Da anbefales dråpetest fra jbl, den er mest nøyaktig. Det finnes testsett i vanlige dyrebutikker, men er som regel dyrt. Bestill hos nettbutikk, feks aquamanias.no. Der er det mye billigere. Bytte vann gjør du nå med en gang. ca 30% av vannet en til to ganger daglig. i et 96 liters kar vil det da si 3 ti liters bøtter 1-2 ganger hver dag. Hva slags filter har du?




http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=40
er det denne du mener?
ja, da skal jeg bytte vann med en gang=)
satser på det blir bedre.
har hørt noe om at når fisken holder seg i overflaten hele tiden, er det lite luft i vannet, stemmer det?
hva kan jeg gjøre med dette isåfall? holder det å bare bytte 30% av vannet?
er usikker på hvordan filter jeg har... men skal få meg et nytt snart, det jeg har nå var bare ment såm en midlertidig løsning...=)
Inaktiv bruker
Bilde
Ta et bilde av akvariet ditt da =)
Du kan prøve å se om du får satt utblåset til filteret så det bryter vannskorpen, det er bevegelse i vannoverflaten som gjør at det kommer oksygen ned.

Dråpetestene er bedre, men de er dyrere. Trenger for nitritt, nitrat, og ammonium.
Strips gir et mer unøyaktig resultat, og er i beste fall bare veiledende. Du kan ha for høye verdier uten at du vet det med strips.

Filteret bør helst være beregnet på større kar enn det skal gå i, for produsentene tar i en god del når de sier hva filteret kan ta. Anbefaler også utvendig filter, det renser bedre, for det har større filtervolum. De fleste her inne vil nok anbefale ett eheim filter, de er meget bra. De er også ganske dyre. Selv har jeg tetratec og disse fungerer utmerket. Til ditt kar ville jeg brukt denne:

evt denne:
Har selv ingen erfaring med fluvals utvendige pumper, men de sies å være bra. Har et invendig fluval i en 41 liter, og det fungerer iallefall bra.

Det meste av utstyr og annet du trenger er vesentlig billigere på nettbutikker enn vanlige dyrebutikker. Lønner seg å sjekke ut de.
pumpen sto litt under vann, men har flyttet den litt opp nå,

bilde av akvariet ser litt domt ut me tanke på den colaflaska såm ligger i,
men er der ynglet er:P har ikke yngle akvariet ennå:P

å skal komme mer planter i over helgen nå=)
Ser ut som om det er en liten eheim aquaball du har der. Sikkert et bra filter, men altfor lite til akvariet du har.

Ikke sikker på hva du har tenkt å kjøpe for filter, men som jeg sa tidligere bør det være ca doble kapasiteten i forhold til størrelsen på akvariet. Dvs et filter opp til 200 liter til akvariet ditt bør være bra.
har et til akvarium på 120 liter jeg får om noen dager...
burde jeg da ha begge i? til jeg evt får et større igjenn? tar jo mye plass i akvariet med 2 pomper så:P
er det pga pompen at vannet er så hvitt?
burde ikke vannet i gullfiskboller å slikt bli hvitt hele tiden da?
hvis du har to filtere, bør du ha i begge nå. Det bedrer filterkapasiteten, i tillegg til at det andre filteret startes da opp tidligere.

Men hvis det er av samme størrelse, er det likevel ikke nok. Hvis du går for et utvendig filter, så slipper du problematikken med at det tar opp så mye plass i akvariet. Ett rør for inntak, og ett utløp.
Det hvite vannet kan ha sammenheng med overforing og underkapasitet i filteret.
får det andre filtret i morgen=)
okei, da skal jeg sette di begge i frem til jeg finner et større utvendig=)
men tror ikke jeg har overforet di.. å skal det komme så fort da? er jo bare 3 dager siden jeg fikk fisker i det,
og var helt klart å fint når jeg la meg i går, men hvitt når jeg sto opp i morgest...
å var hvitt før jeg hadde fiskene i også, men da gjikk det bort etter jeg hadde i aquasana å nitridac...
Det kan komme fort, ja. Er den vanligste begynner feilen å fore mer enn de trenger, for man syns det ser lite ut. Er ikke mye som skal til.
Lille Mæ
har hørt noe om at når fisken holder seg i overflaten hele tiden, er det lite luft i vannet, stemmer det? hva kan jeg gjøre med dette isåfall? holder det å bare bytte 30% av vannet?


Det kan bli for lite surstoff i vannet, men årsaken til at fiskene står i overflaten og snapper etter luft er høyst sannsynlig at du har for høy konsentrasjon av ammoniakk i vannet. Det er et avfallsstoff som skilles ut gjennom fiskenes gjeller samt fra avføring og urin. Svært giftig for fiskene idet det bl.a ødelegger fiskenes gjeller. Denne ammoniakken skal etterhvert av nyttige bakterier brytes ned til nitritt, som også er svært giftig for fiskene, binder seg til hemoglobinet i blodet og hindrer surstoffopptak blant mye annet. Fiskene blir altså kvalt om de ikke dør før av andre skader.

Inntil du har fått en stor nok bakteriekoloni i filteret ditt, må du bytte vann, gjerne 40%, daglig i noen uker. (Ikke rens filteret i denne perioden, med mindre det går tett. I så fall tar du litt vann fra akvariet i en bøtte (REN, ikke brukt til vaskemidler) og renser filtermediet forsiktig, slik atdu får ut noe grums, men ikke fjerner alle bakteriene som sitter i filtermediet.)

Kjøp dråpetest for: Ammoniakk (NH3/4, nitritt (NO2) pH, nitrat (NO3), gjerne JBL fordi disse er mer fingradert. Følg med på vannverdiene og når du måler null (0) ammoniakk og null nitritt, har du en etablert bakteriekultur som er tilpasset de fiskene duhar i karet. Kjøper du flere fisk, må bakteriene øke i antall før de klarer å bryte ned den økede avfallsmengden. Kjøp altså bare noen få fisk av gangen, og absolutt ikke de første 5-7 ukene.

Les gjerne om innkjøring i artikkelsamlingen her på AF. Mye god lærdom å hente.
oki, har byttet ut ca 30 liter vann, å nå er fiskene og svømmer i hele akvariet, ikke bare i overflaten...
men ynglet ( såm står i en colaflaske såm er skjert av toppen på i akvariet) står fremdeles i vannoverflaten.. byttet litt vann der også, men får prøve og bytte mer=)

tusen takk for alle svarene, er blitt mye klokere=)
skal bytte vannet ofte en stund nå til det er blitt mer innkjørt, så krysser jeg fingrene på at fiskene blir og trives=)

og tro meg, blir ikke kjøpt noe mer fisk på en stund... etter jeg plutselig fikk 11 yngel (satser på det ikke dokker opp ennå flere nå:P ) hehe

og skal mate di litt mindre=) selv om jeg synes det ser ut såm jeg ikke mater di så mye, men di sulter nokk ikke ihjel om di får litt mindre=) blir vell lettere å posjonere bedre når ynglet vokser opp, og det blir flere fisk såm spiser ordentlig=)
Tilfeldig bekjentskap
© Joanna & Pål
Reklame for plussmedlemskap