En hann og to hunner i 47 liter?

Heisann. Jeg har et lite akvarium på 47 L med èn hannkampfisk. For å få litt mer liv oppi der kunne jeg tenkt meg to små damer til han. Er det en god idè?
Den store, flotte hannen går fint sammen med algeetere, men jager f.eks etter fingeren min.

Det var en gang jeg var så uvitende at jeg holdt hannen og to hunner i en bolle. Hannen jaget dem rundt hele tiden, og hunnene lå konstant og gjemte seg. Vil det bli sånn i akvariet på 47 liter også, eller vil det gå bedre der? Har masse planter, dekorasjoner og ei rot som det går an å gjemme seg i.

Jeg skal aldri igjen putte en hann og to hunner i bolle, det har jeg erfart at ikke er lurt. Jeg vil heller ikke gjøre det samme i akvariet hvis jeg ikke er helt sikker på at det vil gå bra, enda så impåsliten hannen er. Hva mener dere, vil det gå bra tror dere? Er så takknemmelig for hjelp!

Hei!

Jeg har en hann og 2 damer i en 54 liter, dette fungerer helt fint hos meg værtfall.
Han jager dem av og til. De ble fulgt godt med i starten.
Har en del flyteplanter og diverse som de gjemmer seg i..
Ook ) Men, risikerer jeg ikke å få yngel da? Det er jo utrolig masse arbeid med kampfiskyngel, så det er det siste jeg ønsker. Og hvis hannen jager på hunnene og plutselig får tak i en, så blir det vel unger, eller?
Innredning
Jeg ville vært vel så engstelig for at hannen tar livet av hunnene. Men innredning kan jo hjelpe i forhold til at han ikke ser dem hele tiden. Det er ingen automatikk i at han vil ha amorøse følelser for hunner selv om det er en mulighet for det.
Min erfaring er at kampfisker har masse personlighet. Enkelte hanner har ønsket parring med hunner, andre har sett dem som en trussel. Atter andre varierer fra en hun til en annen. Jeg ville hatt et akvarie i båkhånd eller mulighet for tilbakelevering i tilfelle det blir bråk.
Det er kanskje litt ulikt fra fisk til fisk hvem de aksepterer. Jeg har snakket med de i dyrebutikken her om dette med å ha hannen sammen med hunnfisk, og de opplever at det varierer hvor suksessfullt det er. De har 80 liters kar i butikken, men det er sparsommelig innredet selvsagt. Nylig måtte en hann fjernes fra et "unisex-kar" der etter at han begynte å bli for plagsom.

Jeg hadde en hunnfisk i et 38-liters inntil nylig, og ville ha en til, og kjøpte feil kjønn....I dyrebutikken gikk hannen i en hunnfisk-kar og han var kortfinnet så han liknet jo veldig på en hunn. Det gikk knapt et døgn så var det reir, lek og masse egg. Yngel et par dager senere.... det endte ikke så bra med ynglene, men foreldrene ble separert. Hunnen hadde fått litt juling og var blitt litt frynsete i finnene, men det er visst helt vanlig har jeg lest.

I butikkene jeg har sett hannfisk i akvarium blir det nok ikke skumreir dersom sirkulasjonen er litt høy og det ikke finnes flyteplanter eller annet hvor han kan lage reir. Men jaging og stress kan det bli, og det kan gå hardt utover damen-eller hannen i noen tilfeller. Noen hunnkampfisker kan visst være nokså tøffe de og. Jeg har lest at det kan gå fint dersom de har mye svømmeplass og masse gjemmesteder i form av tett beplantning etc slik at de ikke går hverandre på nervene for mye. Jeg tipper du bare må prøve og se? Jeg vurderer å lage en skillevegg i glass dersom de skal gå i samme kar i fremtiden her.
Takk for lange, flotte svar! Jeg tror rett og slett ikke jeg tørr å ta sjansen. Han kommer nok til å jage etter hunnene hele tiden. Jeg synes akvariet mitt er litt for lite for flere egentlig, når jeg tenker meg om. Det er jo ikke moro hvis han skal ta knekken på noen, så skal tenke meg om to ganger før jeg utsetter to hunner for fare
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap