Nitrat

Hei
Jeg har et malawi kar der jeg har bygd opp en stor stein klippe som malawi elsker å rase ut å inn i. Men jeg har store problemer med nitrat, jeg tror dette stammer fra klippen. Det er umulig å gjøre rent der inne. Jeg har brukt mine gamle grå for å finne en løsning men det funka dårlig. Det eneste jeg har kommet på er å bygge inn en sirkulasjons så jeg får mer bevegelse av vannet inne i klippen. Aner ikke om dette er en god løsning. Håper noen har noen lure ider på lager.
Bildene er gammelt opp sett, klippen er større nå.
Kan se ut som du har plasert steinen veldig tett, da får du som du sjøl nevnte dårlig med sirkulasjon der.
Hvis det er så tett mellom steinene som det kan se ut på bildet så blir det sikkert vanskelig å skape sirkulasjon.
Ville bygd mere luftig og kanskje satt inn mere sirkulasjon.

Jeg har sjøl over 50 kilo med stein i mitt 450 L malawi kar, men har god sirkulasjon overalt.
Når jeg begynte å plasere steinen på bunnen så plaserte jeg alle steinene med en knytneve lengde fra bakglasset, for deretter å plasere resten av steinene så det ble luftig.
Jeg kan se langs bunnen tvers gjennom bakveggen fra den ene kortveggen til den andre.
Det er et 450 Juwel kar med et orginalt filter og pumpe på 1000 l/t + et bøttefilter på 750 l/t og en ren sirkulasjons pumpe på 1000 eller 1500 l/t som er plasert i underkant av orginalfilteret.
Har veldig bra med sirkulasjon, har justert pumpene slik at jeg ser avføringen fra fisken svever langs bunnen og legger seg i en slaks bakevje (bak en liten sand rygg) der er det lett og slam suge ved vannbytter.
Ser ikke noe dritt som ligger bak sandrøysa.
I siste setningen så mente jeg bak stein røysa, ikke sandrøysa
Takk
Bengt M
I siste setningen så mente jeg bak stein røysa, ikke sandrøysa :-)
.
Tusen takk for hjelpen. Masse lærdom der, man blir aldri utlært når det gjelder akvarie. Da er det bare for meg å bygge om, skal jeg plassere sirkulasjons pumpa inne i klippen?

mvh
jojj
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap