Nye fisk til akvariet

hei. jeg har nettop kjøpt meg et fult utstyrt akvarium på ca 60l. det har stått i litt over fem uker for å kjøre seg inn.jeg har sett meg ut to arter (marmorert øksefisk og rosentetra) som jeg har lyst til å ha i akvariet, og jeg lurer på om disse går sammen. jeg lurer også på om det er noen sugefisk som kan passe til disse fiskene og til et 60l akvarium
Les litt her om øksefisken:


Om rosentetraen:


Om "sugere":


Du kan sjekke om fiskene passer sammen ved å trykke på "akvarievenner" som står øverst på siden til sidene jeg linket til, om de er listet der er det som regel sikkert at de passer sammen

Du burde skaffe deg en pH test for å sjekke om du har vanneverdiene fisken trenger for å trives
Nitritt test er også lurt å ha

Ville kanskje lest litt i artiklene på nettsiden her for å lære det grunnlegende, artiklene har i vertfall vært til stoor hjelp for meg
"Akvarievenner" betyr bare at noen av medlemmene her på AF har dem sammen, og er desverre ingen garanti for at de passer sammen. Kan faktisk være veldig missvisende, og det diskuteres å fjerne funksjonen...
tusen takk for alle gode tips. jeg skal kjøpe meg noen vanntester før jeg kjøper fisk
Vanntester er genialt! Enhver butikk med respekt for seg selv burde også kunne tilby enkelte tester for deg.

Skriv gjerne liste over fiskene du finner i butikken og som du finner interessante, så kan du se om folk har noen innvendinger på det. Mange dårlige butikkansatte der ute.
sissimor
"Akvarievenner" betyr bare at noen av medlemmene her på AF har dem sammen, og er desverre ingen garanti for at de passer sammen. Kan faktisk være veldig missvisende, og det [URLBLOCK1]...


Hadde vist ikke fått med meg det, nå vet jeg det i vertfall
Nå har jeg testet vannet og kjøpt fisk. vannverdienen så veldig gode ut og det ser ut til at de nye fiskene trives i akvariet. jeg ende opp med å kjøpe 4 øksefisk og 4 dolkestikktetraer, dolkestikktetraene er litt skye men det kommer seg vel etter hvert
. Jeg tror jeg skal kjøpe noen flere fisk til akvariet om et par ukers tid. gleder meg allerede.
Sugefisk
Det du kaller for sugefisk eller sugemalle, kan god være en Ansistrus sp.
Den fåes kjøpt i de fleste dyrebutikker om de ikke er utsolgt og meget ofte privat.
Tilfeldig bekjentskap
© Frøydis Asp Ormåsen
Reklame for plussmedlemskap