Filter hjelp

Hei. Nå har jeg hatt mitt 110l juwel akvarie i ca 3 uker. Jeg har innvendig filter og pumpe. Nå i det siste har strømmen fra utblåser røret blitt vesentlig mindre. I filteret har jeg 4 "lag" med skumgummi aktiv stoff, litt hardere. Nederste laget er blått. så grønt, så sort og til slutt ett hvit som er mer bommelaktig. Det hvite er nå helt brunt og når jeg tok det ut og starta pumpa var det mye futt i den igjen.

Spørsmålet mitt er da trenger jeg det hvit laget til noe eller kan jeg bare ta det ut?
Mange mener nok mye om denne filtervatten på toppen. Den blir fort møkkete og hemmer sirkulasjon. Noen bytter denne jevnlig.Jeg har personlig aldri brukt denne i mitt akvarie. Den grønne er såkalt nitrat absorberende svamp.
Info
Jeg ringte min onkel som holder på med akvarie og han mente det var gode bakterier i den bomullsvatten og derfor bare måtte være der, men man kunne skylle den med kaldt/lunkent vann. Nitrit svampene tok lengre tid å få igang mente han.

Så jeg har skylt den i vann nå og hasta meg til å putte den tilbake. Akvariet har bare vært igang i rundt en 3 uker nå så for se hva jeg gjør seinere.

Takk for tilbakemelding, nå vet jeg at jeg kan om jeg vil ta den ut
Plussmedlem
Det den bomullen gjør er å rense bort de aller minste partiklene i vannet.
Du klarer deg fint uten, men hvis du vil ha litt ekstra klart og fint vann lar du den bli. Bare skyll den jevnlig så den ikke gror helt igjen.
Nitritt svamper finnes desverre ikke, men juwel hevder at deres nitrat absorberende svamper er et must. Her mener jeg at rutiner vedrørende vannbytter er sentrale
Jeg har byttet ut alle svampene med grove blå; en halv om gangen, og skifter vatt gjevnlig...
Det er ingenting i veien for å bruke filtervatt på toppen, men som andre har nevnt så er det ikke betydelige mengder bakterier i den. Derfor går det helt fint å skylle denne i springvann, eller bytte den ut etter hvert som den går tett.

Juwel sine filtre er forresten ofte i minste laget i forhold til akvariet. Vurder å supplere med et utvendig filter.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap