Alger i malawi karet

Hei
Jeg har et malawi kar på 240, mener selv det er bra sirkulasjon. Det er ikke mange plantene jeg har der, det lange strå (husker ikke hva de heter pluss to plast planter også strå).
Nå har alle plantene svart skjegg. Hva gjør jeg, kan ikke sette inn alge spisere da disse skal ha en helt annen vann verdi. Jeg tror heller ikke dem er særlig vel kommende. Noen som har gode forslag på hva jeg skal gjøre.

mvh
jojj
Den algetypen heter penselalger. Det er hittil ingen som har "funnet opp" et godt middel eller en måte å bli kvitt den algetypen på. Har man først fått den, blir den ofte værende. Den elsker høy sirkulasjon og masse avfall (råtnende biologisk materiale, enten i filteret eller i akvariet), da trives penselalgen enda mer.

Du får søke på ordet "penselalge" her på forumet, det er drøssevis med innlegg og tråder om problemet. Å plages med akkurat den er svært vanlig.
Huff
mona o
Den algetypen heter penselalger. Det er hittil ingen som har "funnet opp" et godt middel eller en måte å bli kvitt den algetypen på. Har man først fått den, blir den ofte værende. Den elsker høy sirkulasjon og masse avfall (råtnende biologisk materiale, enten i filteret eller i akvariet), da trives penselalgen enda mer. Du får søke på ordet "penselalge" her på forumet, det er drøssevis med innlegg og tråder om problemet. Å plages med akkurat den er svært vanlig.

Det var jo ikke akkurat noe hyggelig lesning, men tusen takk da har jeg noe å forholde meg til. Det blir litt problemer når jeg her malawi som krever masse sirkulasjon. Men det er vel sånn det skal være i akvarie verden, nye utfordringer hele tiden.
Som sagt tusen takk for hjelpen.....
mvh
jojj
Alger
Hvis jeg ikke husker feil så hadde jeg det samme problemmet engang.Men da hadde jeg av lyset i flere dager og det meste forsvant pluss at jeg fikk tak i en type algefisk som jeg selvfølgelig ikke husker navnet på;-.)
Har hørt at Otto tar penselsalger om jeg ikke husker helt feil? Kan være jeg er helt på jordet nå altså...

Hvis du søker på siamesisk algeeter, kan du lese mer, men dette stod vertfall der

"Siamesiske algeetere (SAE) er en av de veldig få algeetende fiskene som spiser penselalger, og er en nyttig beboer i ethvert akvarium. De trives ikke alene, da de er stimfisker."
Har SAE i det ene akvariet mitt, de har aldri rørt penselsalgene, eneste som faktisk gnager noe på det er Ancistrusene mine
hva med å prøve snegler? er jo noen som spiser slike alger
Snegler
Maja Morling
hva med å prøve snegler? er jo noen som spiser slike alger

Hei
Hvem art snegler mener du jeg bør bruke?
mvh
jojj
vel nå vet ikke jeg hvordan vannverdier osv du har, men eplesnegler er jo flinke algespisere. Der er jo så mange flotte snegler man kan bruke. Ta en titt i databasen
Snegler
Maja Morling
vel nå vet ikke jeg hvordan vannverdier osv du har, men eplesnegler er jo flinke algespisere. Der er jo så mange flotte snegler man kan bruke. Ta en titt i databasen :)

hei.
Jeg aner ikke hvordan krav sneglene trenger i vann verdier, så der får jeg lese meg fram. Det som kan bli problemet er ph, malewin vil helst ha en ph på 8-8.5. ellers er verdiene normale.
mvh
jojj
ph'en er ikke noe problem da da de tåler opp i 9 på skalaen eneste spesielle krave de har er at de trenger litt kalk for å bygge på skallet sitt. men det skal ikke være noe stort problem.
Jeg har også penselalger/rødalger, men føler jeg har fått dem under kontroll. De vises nesten ikke. Kan ikke si hva jeg har gjort som er riktig, men noen rutiner har kanskje hjulpet:
Maks 10 timer lys (algene vokser best der det er mest lys). I planteløse kar så bruker jeg gjerne å ha på bare ett lysrør når huset er tomt, og skrur på mer lys når vi er hjemme. Ingen vits at fiskene går under flombelysning når ingen ser dem.

Skifter 30 - 50 % vann en gang i uka. Unngår overfòring.

Gjør rent filter forsiktig med et par - tre måneders mellomrom. Har inntrykk av at for mye guffe i filterpumpene lager "dødsoner", og dårlig vannkvalitet.
Bruker også et lag filtervatt øverst i filterpumpene, og denne kastes og skiftes ut med nytt.

Hurtigvoksende planter fremfor saktevoksende. Angrepne blader fjernes.

Fjerner algene etter hvert som de dukker opp så de ikke skal spre seg. Steiner o.l. tar jeg og bytter ut med rene. Eller jeg gnir de inn med vanlig salt og skyller etter 15 minutter (salt dreper algene). Røtter og stein kan også fryses.

Jeg har både ancistrus og SAE som spiser rødalger, men med litt blandete erfaringer i forhold til å ha de med malawi-ciklider. Disse bør være større enn malawiciklidene når de introduseres.

Jeg prøvde med eplesnegle en gang, men den tålte ikke pulveret som brukes for høyere PH og GH så den døde. (Leste om det etterpå).

Av algemiddel har kanskje 'Happy-life Algin-regular' fungert best. Har prøvd det et par ganger uten store resultater.

Så du forstår at det er ikke lett å sette fingeren på ett spesielt tiltak, men kanskje noen av dem kan være til nytte.
Takk
Shiramor
Jeg har også penselalger/rødalger, men føler jeg har fått dem under kontroll. De vises nesten ikke. Kan ikke si hva jeg har gjort som er riktig, men noen rutiner har kanskje hjulpet: Maks 10 timer lys (algene vokser best der det er mest lys). I planteløse kar så bruker jeg gjerne å ha på bare ett lysrør når huset er tomt, og skrur på mer lys når vi er hjemme. Ingen vits at fiskene går under flombelysning når ingen ser dem. Skifter 30 - 50 % vann en gang i uka. Unngår overfòring. Gjør rent filter forsiktig med et par - tre måneders mellomrom. Har inntrykk av at for mye guffe i filterpumpene lager "dødsoner", og dårlig vannkvalitet. Bruker også et lag filtervatt øverst i filterpumpene, og denne kastes og skiftes ut med nytt. Hurtigvoksende planter fremfor saktevoksende. Angrepne blader fjernes. Fjerner algene etter hvert som de dukker opp så de ikke skal spre seg. Steiner o.l. tar jeg og bytter ut med rene. Eller jeg gnir de inn med vanlig salt og skyller etter 15 minutter (salt dreper algene). Røtter og stein kan også fryses. Jeg har både ancistrus og SAE som spiser rødalger, men med litt blandete erfaringer i forhold til å ha de med malawi-ciklider. Disse bør være større enn malawiciklidene når de introduseres. Jeg prøvde med eplesnegle en gang, men den tålte ikke pulveret som brukes for høyere PH og GH så den døde. (Leste om det etterpå). Av algemiddel har kanskje 'Happy-life Algin-regular' fungert best. Har prøvd det et par ganger uten store resultater. Så du forstår at det er ikke lett å sette fingeren på ett spesielt tiltak, men kanskje noen av dem kan være til nytte.

Hei
Her var det masse lærdom. Jeg får begynne med en å en ting til jeg finner noe som hjelper. Å med så mang gode råd fra alle dere så går det sikkert bra til slutt.
TUSEN TUSEN TAKK FOR HJELPEN TIL DERE ALLE.......

mvh
jojj
Tilfeldig bekjentskap
© Sharon Mari Habbestad
Reklame for plussmedlemskap